Szerző: Szemere Sándor

Szenvedély, belső tűz, odaadás – ezek jellemzik Shoji Haraguchit. A japán fiatal hosszú évek kényszer-kihagyása után kezdett újra zenével foglalkozni, és teszi ezt mind nagyobb sikerrel. A Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny középdöntőjének egyik versenyzője azt az álmát is megosztotta velünk, hogy létrehozzon egy Fricsay Ferenc nevét viselő zenekart és akadémiát. Tanulmányévei idején, a tokiói Kioi Hall kamarazenekarának másodkarmestereként kezdte karnagyi pályafutását. Az Ueno Gakuen Egyetemen tanult Tacuje Simono professzor irányítása alatt, diplomáját 2012-ben szerezte. Haraguchi 2015-ben kapcsolódott be az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány munkájába. Schönberg Pierrot Lunaire című művét, Bartók 2. hegedűversenyét és Rihm Verfandrungját vezényelte az Óbudai Danubia…

Tovább

Fiatal, lendületes olasz szakember Leonardo Sini. A pici szardíniai faluból származó karmestert egészen a világhírű londoni Royal Academy of Music trombita tanszakére repítette tehetsége, majd mesterdiplomáját karmesterként Amsterdamban védte meg. Vezénylése szünetében, még a verseny izgalmában ültünk le beszélgetni. Leonardo Sini részt vett Gianluigi Gelmetti karmester mesterkurzusán a sienai Accademia Musicale Chigiana szervezésében, a Riccardo Muti Olasz Opera Akadémián pedig magától Mutitól tanult vezénylést. 2017 júniusában Daniele Gatti mesterkurzusán a Conservatorium van Amsterdam szimfonikus zenekarával dolgozott. 2015 óta másodkarmesterként számos holland, brit, osztrák és német professzionális zenekart dirigált. – Az Armonia Kamarazenekar alapító tagja és vezető karmestere; az együttessel számos…

Tovább

A hölgyek éppolyan keményen küzdenek a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny elődöntőjében, mint az urak. A tajvani Madeline Tsai Chi-Chent is láthatta a közönség a november 4-i összefoglalóban az M5 műsorán. Nem ő az egyetlen, aki ezt a meglehetősen férfias hivatást választotta. A brit The Guardian összeállította a világ 100 női hírességének listáját és a film a divat, a művészet képviselői közé csupán egyetlen hölgy került be a komolyzenéből, Marin Alsop.  A Filharmónia Magyarország meghívására hazánkban először járó amerikai karmesternővel a Kodály Központban beszélgettünk. – Először jár az Magyarországon és Pécsen is. – Sőt, először vezénylem a Budapesti Fesztiválzenekart, akik életükben…

Tovább

Bogányi Tibor ma már Pécs meghatározó személyisége, aki nem akármilyen nyitánnyal indította vezető karmesteri tevékenységét 2011-ben Pécsett, versenyművet írt autókürtökre, amit be is mutattak a 45. Canon Mecsek Rallye alkalmából. A karmestert, a Maestro Solti Karmesterverseny zsűritagját finnországi múltjáról és magyar-osztrák jelenéről kérdeztünk. – Finn vagy magyar karmester? – Életem több mint felét, húsz esztendőt Finnországban töltöttem. Szakmailag abszolút finnek érzem magam. – Egykor gordonkaművésznek indult. Most milyen a viszonya a hangszerrel? – Kitűnő. Kéthavonta kinyitom a tokját, ellenőrizni, hogy benne van-e még. Viccet félre téve, a világhírű dirigens, Jurij Szimonov azt mondta, hogy nem leszek komoly karmester, ha nem…

Tovább

Akadnak néhányan hazánkban, akik soha nem voltak komolyzene kedvelők, de Kobajasi Kenicsiró nevét mégis jól ismerik. Legendaként van jelen a magyar zenei életben, amit jól érzékeltet, hogy ha koncerten vezényel valahol az országban, hónapokkal előbb elfogy minden jegy. Az első magyarországi nemzetközi karmesterverseny győztese az idei megmérettetésen zsűriként van jelen. – Sokan nem tudják, hogy Fukusima tartományból származik. Mennyire viselte meg az atomerőmű-katasztrófa a szülőföldjét? – Bár valóban ott születtem, szerencsére a tartományon belül olyan messze a baleset helyszínétől, hogy ott már semmit nem lehetett érzékelni. A tragikus esemény kapcsán én abban reménykedtem, hogy az atomerőműveket ezek után leállítják Japánban,…

Tovább