A hazai fiatal karmester-generáció egyik legkiemelkedőbb művésze, Rajna Martin az idei évadtól első karmesterként erősíti az OPERA társulatát.
Szerző: Szentgyörgyi Rita
Szántó Andrea tizenöt év németországi karrier után tért vissza a budapesti Operaházhoz, amelynek Kamaraénekesévé választották az idei évadban.
Az Opera a parkban nagyszabású nyári gála sztárvendégeként lép fel az Eiffel Műhelyház Kodály parkjában Fabio Sartori olasz tenor augusztusban.
Lackfi János az OPERÁ-hoz aktuálisan a Keresztkantáták című produkció révén kötődik, ugyanis az ő friss magyar szövegeivel csendülnek fel Bach művei március 26-tól.
December 1-jén töltötte be a negyvenet az Opera egyik legtöbbet foglalkoztatott baritonja, Szegedi Csaba. A korábban lírai, ma már drámai hanggal bíró énekes leginkább a Verdi-hősöket szereti.
Utoljára száztíz éve szerepelt az Opera műsorán Donizetti Az ezred lánya című vígoperája, amit januárban Polgár Csaba állít színpadra.
Az Opera szeptember 25-én mutatja be Beethoven két, ritkán hallható alkotását az Eiffel Műhelyházban, amelyeket eredetileg August von Kotzebue színpadi műveihez írt kísérőzeneként. Oberfrank Pál új prózai részekkel kiegészített rendezése az István király, Magyarhon első jótevője esetében a szakralitásra és az államalapító nagyságára helyezi a hangsúlyt, míg az Athén romjai színrevitelét filmes eszközökkel képzeli el. – Milyen kapcsolódási pontjai vannak Beethoven István királyával – amely főként a verbunkos témákra épült nyitányáról ismert –, illetve magával a tematikával? – A frenetikus, fülbemászó nyitányon kívül korábban nem ismertem Beethovennek ezt a kórustételekből, szólamokból, prózai részekből álló kompozícióját. Ez a téma azért is…
Az Átrium kőkeményen kortárs, a revüszínpadok világát idéző Mefisztó feldolgozása a mindennapi gyarlóságok nyelvén szólaltatja meg a színész-rendező Hendrik Höfgen alakját, akire ráégett Mephisto álarca. Höfgen szerepe Alföldi Róbert újabb kabinetalakítása a Kabaré konferansziéját idéző ördögi sármmal. – 2013-ban színháztörténeti jelentőségű volt a Mephisto búcsúelőadása a Nemzetiben, az Alföldi-korszak temetése. Milyen érzés volt újra találkozni az anyaggal egy más felfogásban? – Nagyon örülök, hogy ilyen legendája van annak az előadásnak, de azóta eltelt lassan tíz év, és ez most egy teljesen másik helyzet. Igazat szólva a próbák során eszembe se jutott a nemzetis előadásunk. Az idő múlása, illetve az előadás…
Absztrakt térben, a történelem ciklikusságának univerzális mondanivalójával jeleníti meg a francia forradalom zenei ábrázolásának ősét, a történelem viharában született szerelem és halál játékát Fabio Ceresa. Umberto Giordano verista látványoperája, az Andrea Chénier az olasz rendező második munkája az Operában. – A 2017-es Az álarcosbál rendezése során milyen tapasztalatokat szerzett Budapesten, milyen volt a közös munka a társulattal? – Csodás emlékeket őrzök Európa egyik legszebb városáról, és alig várom, hogy visszatérjek Magyarországra! A kiszámíthatatlan járványhelyzethez alkalmazkodva igyekszünk majd az Andrea Chénier próbáit lebonyolítani. Annak idején meleg fogadtatásban részesültem a Magyar Állami Operaház vezetősége részéről, és igényesség, hozzáértés jellemzett mindenkit, az énekesektől…
Számos hazai koncertterem hangzásvilágának kialakítása fűződik a nevéhez. A Müpa hangversenyterménél a magyar koordinátor feladatát töltötte be a világhírű ARTEC cég mellett. A Zeneakadémia felújításánál és a pécsi Kodály Központnál a teremakusztikai tervezési feladatokat látta el. Jelenleg az Opera rekonstrukciós munkáiban az épületakusztika az ő területe. Arató Éva legújabb büszkesége az Eiffel Műhelyház Fricsay Ferenc világhírű karmesterről elnevezett stúdiójának akusztikai tervezése. – Mi volt a konkrét elgondolás a Fricsay stúdió esetében, és ebből mi valósult meg? – Olyan akusztikai teret kellett biztosítani, amelyik megfelel egy komolyzenei hangversenystúdiónak, és egyaránt alkalmas hangfelvételek készítésére, próbákra és esetleg kisebb koncertek megtartására is. Azzal…