62 évvel ezelőtt, 1957. február 7-én jelent meg magyar beszámoló Fischer Annie londoni koncertkörútjának angolszász visszhangjáról. 1957-64-ig Kéthly Anna szerkesztette az újságot Londonban. Az addig népszavás újságírók Népakarat címen folytatták munkájukat a Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének égisze alatt. A nevet 1958-ban változtatták vissza Népszavára, egyben visszautalták a szakszervezet lapjának. A nepszava.hu idézett (akkor Népakarat) cikke szerint: „Az angol zenei világ és sajtó egyöntetű lelkesedéssel ünnepelte Fischer Anniet (…) A Times zenekritikusa írja: ’A reklám teljes hiánya ellenére egyetlen üres hely sem maradt Fischer Annie második londoni hangversenyén. A harmadikra London egyik legnagyobb termét, az ünnepi csarnokot kell majd kibérelni.’” Fischer Annie…
Szerző: Ur Máté
Tűz ütött ki hétfőn (február 6.) az arab ország fővárosának csaknem három hónapja átadott operaházában (Shaikh Jaber Al Ahmad Kulturális Központ). A hivatalos médiaértesülések szerint a tüzet sikerült megfékezni, személyi sérülés pedig nem történt. Az Al Qabas kuvaiti napilap megerősítette, hogy a tűz az épület műszaki szobájából indult ki, az először csak vékony füstfelhőt már a távolból lehetett észlelni. A színháztermet, koncerttermet, konferencia központot és könyvtárat magába foglaló, kagylóborítású, 214 ezer négyzetméter alapterületű művészeti központot Shaikh Sabah Al Ahmad Al Sabah emír különleges ünnepséggel övezve nyitotta meg tavaly októberben. A megnyitó sztárvendége Andrea Bocelli volt. A kétezer férőhelyes operaház mintegy…
Az Egyesült Államokban turnézó együttes a New York-i David Geffen Hallban adott koncertjük végére készült különleges meglepetéssel. Az egykori Avery Fisher, ma David Geffen Hall felújítási mizériáiról itt írtunk. A hangverseny befejező műsorszáma Beethoven V. szimfóniája volt, amelynek utolsó tételére váratlanul a The Juilliard School és a Bard College növendékei is csatlakoztak a zenekarhoz. A flash mobról videó is készült © Chris Lee https://www.facebook.com/LincolnCenterNYC/videos/10154944124493187/
A grazi opera zeneigazgatójaként folytathatja munkáját Okszana Lyniv, ukrán karmester, aki korábban Kirill Petrenko asszisztenseként dolgozott a Bajor Állami Operánál. A karmester a kinevezése mellett továbbra is fontosnak tartja fesztiválszervezői tevékenységét annak érdekében, hogy hazájának klasszikus zenei élete ne legyen többé marginális helyzetben. A mára zeneigazgatóvá érett Okszana Lynivet, akit a magyar közönség a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválról ismerhet, az odesszai dalszínházból hívta el Kirill Petrenko, aki egy a birtokába jutott felvétel alapján szeretett volna megismerkedni a karmesternővel. Az ukrajnai Lviv mellett született Okszana Lynivet elmondása szerint nem csak szakmai izgalom töltötte el, de az esetleges nemzeti ellentétek miatt is…
Bezárta kapuit a látogatók előtt a Párizstól nem messze lévő Montfort l’Amaury Ravel Múzeuma. A város polgármestere döntött úgy, hogy azonnali hatállyal bezárják a francia zeneszerző munkásságának szentel kiállítást. A hivatalos indoklás szerint Ravel egykori házában vízkárok keletkeztek, ami miatt kénytelenek voltak bezárni a múzeumot. Montfort-l’Amaury városa február elsején, néhány órával korábban bontotta fel Claude Moreau szerződését, aki három évtizede gondozta a múzeumot és Ravel hagyatékát. Moreau a nemzetközi zenei élet számos képviselőjének bírta a bizalmát, akik értetlenül állnak a döntés előtt. A Le Figaro francia napilap szerint ugyanakkor érdekes, hogy információik alapján az ingatlanon azonnal kicserélték a zárakat is,…
Több hangversenyt is ad a napokban az amerikai és mexikói tagokból álló El Paso Ifjúsági Zenekar az amerikai-mexikói határ mindkét oldalán, hogy tiltakozásukat fejezzék ki a frissen megválasztott amerikai elnök, Donald Trump által tervezett határzárként szolgáló fal építése ellen. „Az embereket nem elválasztani kell egymástól, hanem összekötni” – fogalmaztak a szervezők. Ahogy a videón is látszik, az együttes eddigi fellépéseit siker és standing ovation övezte:
Verdi: A trubadúr című operájának felújítása látható februárban a bécsi Staatsoperben a legendás karmester fiának rendezésében. Daniele Abbado 2001 után először öltözteti új köntösbe Verdi klasszikusát az osztrák dalszínházban. Apja, Claudio Abbado a bécsi teátrum egykori fő-zeneigazgatója három évvel ezelőtt hunyt el. Halálának évfordulóján így emlékeztünk róla. A mű a spanyol polgárháború kegyetlen viszonyai között ábrázolja majd az eseményeket Anna Nyetrebkóval, Ludovic Tézier-vel és Roberto Alagnával a főbb szerepekben.
Világpremierről számolt be Jörg Rothkamm a Tübingeni Egyetem muzikológusa, amikor is először szólalt meg koncerten egy a Mahler-házaspárnak tulajdonított dal eddig még ismeretlen változata. A kutatások alapján a Gustav Falke szövegére készült kompozíciót (Erntelied) Gustav Mahler és felesége, Alma Mahler 1910-ben, házasságuk nem éppen legkiegyensúlyozottabb időszakában, közösen komponálhatták. A kutató a kéziratok vizsgálata és a dalvariációk elemzése után úgy véli, hogy az eddig inkább Alma Mahlernek tulajdonított költeményre a férjnek sokkal nagyobb hatása volt. A kutató állítása szerint az ezidáig ismert variánsokhoz képest az eltérés leginkább a harmóniákban és a zongorakíséretben van. A mű január 31-én csendült fel Naomi Kautt…
Valerij Gergijev, a Mariinszkij Színház Zenekarának spanyolországi és budapesti koncertje után Belgrádban, a szerb sajtónak nyilatkozott a szentpétervári teátrum helyzetéről. Gergijev újra Szíriába készül? A Mariinszkij Színház művészeti vezetője közölte, hogy a minisztériumi nyilvántartások alapján elmondható, hogy Oroszország szerte minden negyedik megvásárolt koncertjegy a Mariinszkij valamelyik előadására szól. Mint fogalmazott:„A színház hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt két évtizedben. Évente több mint ezer opera- és balettelőadást valamint koncertet tartunk csak Szentpéterváron. Ehhez jön még hozzá az Oroszország más városaiban és külföldön rendezett 200-300 körüli hangversenyszám.” Gergijev jelezte, hogy a fejlődés dinamikája jelentős, a látogatok pedig egy nagyon széles skálából kerülnek…
Szokatlannak számító koncertet adtak a dallasi Operaházban, a karmesteri pálcát ugyanis a női dirigensek ragadták magukhoz. A „különös” esemény annak a második alkalommal megrendezett workshopnak a záróhangversenye volt, amelyen csak női karmesterek vettek részt, és amely pontosan azt tűzte ki célul, hogy a konzervatívnak mondott klasszikus zenei életben egyre kevésbe legyen szokatlan, hogy egy nő áll a pulpituson. A kéthetes workshopra, amelyen a vezénylés mellett a karrierépítés és az önmenedzsment is szóba került, 156 hat jelentkező közül választottak ki hat női karmestert. Az ötlet a dallasi dalszínház igazgatójának (Keith Cerny) fejéből pattant ki, aki elmondta, hogy „változó, hogy a nagy…