Szerző: Ur Máté

62 évvel ezelőtt, 1957. február 7-én jelent meg magyar beszámoló Fischer Annie londoni koncertkörútjának angolszász visszhangjáról. 1957-64-ig Kéthly Anna szerkesztette az újságot Londonban. Az addig népszavás újságírók Népakarat címen folytatták munkájukat a Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének égisze alatt. A nevet 1958-ban változtatták vissza Népszavára, egyben visszautalták a szakszervezet lapjának. A nepszava.hu idézett (akkor Népakarat) cikke szerint: „Az angol zenei világ és sajtó egyöntetű lelkesedéssel ünnepelte Fischer Anniet (…) A Times zenekritikusa írja: ’A reklám teljes hiánya ellenére egyetlen üres hely sem maradt Fischer Annie második londoni hangversenyén. A harmadikra London egyik legnagyobb termét, az ünnepi csarnokot kell majd kibérelni.’” Fischer Annie…

Tovább

Tűz ütött ki hétfőn (február 6.) az arab ország fővárosának csaknem három hónapja átadott operaházában (Shaikh Jaber Al Ahmad Kulturális Központ). A hivatalos médiaértesülések szerint a tüzet sikerült megfékezni, személyi sérülés pedig nem történt. Az Al Qabas kuvaiti napilap megerősítette, hogy a tűz az épület műszaki szobájából indult ki, az először csak vékony füstfelhőt már a távolból lehetett észlelni. A színháztermet, koncerttermet, konferencia központot és könyvtárat magába foglaló, kagylóborítású, 214 ezer négyzetméter alapterületű művészeti központot Shaikh Sabah Al Ahmad Al Sabah emír különleges ünnepséggel övezve nyitotta meg tavaly októberben. A megnyitó sztárvendége Andrea Bocelli volt. A kétezer férőhelyes operaház mintegy…

Tovább

Az Egyesült Államokban turnézó együttes a New York-i David Geffen Hallban adott koncertjük végére készült különleges meglepetéssel. Az egykori Avery Fisher, ma David Geffen Hall felújítási mizériáiról itt írtunk. A hangverseny befejező műsorszáma Beethoven V. szimfóniája volt, amelynek utolsó tételére váratlanul a The Juilliard School és a Bard College növendékei is csatlakoztak a zenekarhoz. A flash mobról videó is készült © Chris Lee https://www.facebook.com/LincolnCenterNYC/videos/10154944124493187/

Tovább

A grazi opera zeneigazgatójaként folytathatja munkáját Okszana Lyniv, ukrán karmester, aki korábban Kirill Petrenko asszisztenseként dolgozott a Bajor Állami Operánál. A karmester a kinevezése mellett továbbra is fontosnak tartja fesztiválszervezői tevékenységét annak érdekében, hogy hazájának klasszikus zenei élete ne legyen többé marginális helyzetben. A mára zeneigazgatóvá érett Okszana Lynivet, akit a magyar közönség a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválról ismerhet, az odesszai dalszínházból hívta el Kirill Petrenko, aki egy a birtokába jutott felvétel alapján szeretett volna megismerkedni a karmesternővel. Az ukrajnai Lviv mellett született Okszana Lynivet elmondása szerint nem csak szakmai izgalom töltötte el, de az esetleges nemzeti ellentétek miatt is…

Tovább

Bezárta kapuit a látogatók előtt a Párizstól nem messze lévő Montfort l’Amaury Ravel Múzeuma. A város polgármestere döntött úgy, hogy azonnali hatállyal bezárják a francia zeneszerző munkásságának szentel kiállítást. A hivatalos indoklás szerint Ravel egykori házában vízkárok keletkeztek, ami miatt kénytelenek voltak bezárni a múzeumot. Montfort-l’Amaury városa február elsején, néhány órával korábban bontotta fel Claude Moreau szerződését, aki három évtizede gondozta a múzeumot és Ravel hagyatékát. Moreau a nemzetközi zenei élet számos képviselőjének bírta a bizalmát, akik értetlenül állnak a döntés előtt. A Le Figaro francia napilap szerint ugyanakkor érdekes, hogy információik alapján az ingatlanon azonnal kicserélték a zárakat is,…

Tovább

Több hangversenyt is ad a napokban az amerikai és mexikói tagokból álló El Paso Ifjúsági Zenekar az amerikai-mexikói határ mindkét oldalán, hogy tiltakozásukat fejezzék ki a frissen megválasztott amerikai elnök, Donald Trump által tervezett határzárként szolgáló fal építése ellen. „Az embereket nem elválasztani kell egymástól, hanem összekötni” – fogalmaztak a szervezők. Ahogy a videón is látszik, az együttes eddigi fellépéseit siker és standing ovation övezte:

Tovább

Verdi: A trubadúr című operájának felújítása látható februárban a bécsi Staatsoperben a legendás karmester fiának rendezésében. Daniele Abbado 2001 után először öltözteti új köntösbe Verdi klasszikusát az osztrák dalszínházban.  Apja, Claudio Abbado a bécsi teátrum egykori fő-zeneigazgatója három évvel ezelőtt hunyt el. Halálának évfordulóján így emlékeztünk róla. A mű a spanyol polgárháború kegyetlen viszonyai között ábrázolja majd az eseményeket Anna Nyetrebkóval, Ludovic Tézier-vel és Roberto Alagnával a főbb szerepekben.

Tovább

Világpremierről számolt be Jörg Rothkamm a Tübingeni Egyetem muzikológusa, amikor is először szólalt meg koncerten egy a Mahler-házaspárnak tulajdonított dal eddig még ismeretlen változata. A kutatások alapján a Gustav Falke szövegére készült kompozíciót (Erntelied) Gustav Mahler és felesége, Alma Mahler 1910-ben, házasságuk nem éppen legkiegyensúlyozottabb időszakában, közösen komponálhatták. A kutató a kéziratok vizsgálata és a dalvariációk elemzése után úgy véli, hogy az eddig inkább Alma Mahlernek tulajdonított költeményre a férjnek sokkal nagyobb hatása volt. A kutató állítása szerint az ezidáig ismert variánsokhoz képest az eltérés leginkább a harmóniákban és a zongorakíséretben van. A mű január 31-én csendült fel Naomi Kautt…

Tovább

Valerij Gergijev, a Mariinszkij Színház Zenekarának spanyolországi és budapesti koncertje után Belgrádban, a szerb sajtónak nyilatkozott a szentpétervári teátrum helyzetéről. Gergijev újra Szíriába készül? A Mariinszkij Színház művészeti vezetője közölte, hogy a minisztériumi nyilvántartások alapján elmondható, hogy Oroszország szerte minden negyedik megvásárolt koncertjegy a Mariinszkij valamelyik előadására szól. Mint fogalmazott:„A színház hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt két évtizedben. Évente több mint ezer opera- és balettelőadást valamint koncertet tartunk csak Szentpéterváron. Ehhez jön még hozzá az Oroszország más városaiban és külföldön rendezett 200-300 körüli hangversenyszám.” Gergijev jelezte, hogy a fejlődés dinamikája jelentős, a látogatok pedig egy nagyon széles skálából kerülnek…

Tovább

Szokatlannak számító koncertet adtak a dallasi Operaházban, a karmesteri pálcát ugyanis a női dirigensek ragadták magukhoz. A „különös” esemény annak a második alkalommal megrendezett workshopnak a záróhangversenye volt, amelyen csak női karmesterek vettek részt, és amely pontosan azt tűzte ki célul, hogy a konzervatívnak mondott klasszikus zenei életben egyre kevésbe legyen szokatlan, hogy egy nő áll a pulpituson. A kéthetes workshopra, amelyen a vezénylés mellett a karrierépítés és az önmenedzsment is szóba került, 156 hat jelentkező közül választottak ki hat női karmestert. Az ötlet a dallasi dalszínház igazgatójának (Keith Cerny) fejéből pattant ki, aki elmondta, hogy „változó, hogy a nagy…

Tovább