• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Címlap

Szakács Hajnalka: „Saját elvárásainknak akarjunk megfelelni, ne a társadalmi konvencióknak”

Szerző: Rácz Ráchel2021. május 6.
Facebook Twitter E-mail
Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben
Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben - fotó: Lettner Krisztina

A tervek szerint idén ősszel kerül bemutatásra a Frici és Aranka, amely Böhm Aranka és Karinthy Frigyes szenvedélyes, mélységekkel és magasságokkal teli kapcsolatát dolgozza fel, egy páratlan kulturális miliő megidézésének kíséretében. A női főszerepet alakító Szakács Hajnalkával beszélgettünk, akinek gondolatai nyomán most már bizonyos, hogy a film leginkább a Böhm Arankához tapadt kissé fekete-fehér skatulyát igyekszik árnyalni, meghaladni.

– Hogyan fogadtad a hírt, amikor megtudtad, hogy te alakítod a női főszerepet?

– Szerencsésnek tartom magam, ha a színházi múltamra gondolok, mert sok szerepálmom valósult meg, viszont kevés filmes tapasztalattal rendelkezem. Szerettem volna, ha végre nagyobb feladatot bíznának rám a kamerák előtt is. A castingon sokat segítettek Tóth Tamás rendező érzékeny instrukciói, valamint inspiratívan hatott rám, hogy egy ilyen értékes anyaggal lehet foglalkozni. Kimondhatatlan örömmel fogadtam, hogy a választás rám esett, és ez csak fokozódott azzal, hogy az alkotók belém vetett bizalma mindvégig töretlen volt a forgatáson.

– Milyen előzetes élmények, inspirációk kapcsolódnak a korhoz, a századelős budapesti kávéházi kultúrához, vagy ahhoz az irodalmi atmoszférához, amit bemutat majd a film?

– A századfordulós irodalmi élet azt gondolom, velünk van az iskolától – ismerjük és szeretjük Karinthy Frigyes munkáit, a Tanár úr kérem vagy az Így írtok ti „alapmű” mindannyiunknak. Kosztolányi Dezső versei, Tóth Árpád, Ady Endre, Babits Mihály munkássága valahogy egész életünkben elkísér bennünket,

verseik hidat képeznek múlt és jelen között.

Ma is üzen ugyanígy a legendás Nyugat folyóirat, és azok a helyszínek, ahol a szerkesztőségi, irodalmi alkotó-és magánélet folyt: a kávéházak. Ezt a kávéházi alkotói életet támasztotta fel 2010-ben Juhász Anna irodalmár estjeivel, ő a film kreatív producere is.

– Mesélnél Böhm Arankáról?

– Kosztolányiné úgy jellemzi naplójában, hogy „nehéz őt beskatulyázni”. Semmiképp sem egy átlagos, a kor szellemiségének tetszeni akaró feleség karakter. Élete nem mondható unalmasnak, ő inkább pillanat embere volt. Nyíltsága másokból is előhozta a szabad kommunikációt, hatással volt környezetére, lényével inspirálta a művészvilágot. Egy igazi feminista, aki úgy gondolja, hogy nő és férfi nem ér kevesebbet egymásnál. Gyönyörű külsejű, lehengerlő megjelenésű, szabadgondolkodású, szenvedélyes, impulzív, sokszor kegyetlen, de ugyanakkor érzékeny és megértő, öntörvényű nő.

Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben
Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben – fotó: Lettner Krisztina

Karinthy így mentegette Arankát: „tigristől nem lehet azt várni, hogy doromboló cica legyen, vagy valami egyéb, de hasznos háziállat.” Így jelenik meg lelki szemeim előtt is, mint egy csodálatra méltó, gyönyörű, félelmetes nőstény vad, aki ritka, aki megközelíthetetlen. Egy múzsa, aki sokakat megmozgatott, megihletett, inspirált.

– Mik az ő kortalan értékei, amelyekből a mai nő erőt, inspirációt meríthet?

– Szabad akarat, szabad gondolkodás, szabad erkölcs, saját vélemény, tudás és tájékozottság, nyílt kommunikáció, a szenvedély megélése. Ezeknek Aranka mind birtokában volt. Nem elégedett meg azzal, amit a kor elvárt egy nőtől. Számára a szellemi partnerség volt a legnagyobb cél. Pszichológiát tanult, persze az anyaság miatt egy időre szüneteltette tanulmányit, de később befejezte azt. Folyton kutatta saját pszichés és mentális állapotát is, reflektált mindenre és mindenkire, és ettől saját magát sem kímélte.

Szabad szellemisége adhat inspirációt, hogy saját elvárásainknak akarjunk megfelelni, ne a társadalmi konvencióknak.

Karinthyval való házassága hozta magával azt is, hogy a művészvilág közepébe csöppent. Pestről Budára csábította a kor zsenijeit. Ösztönös, magabiztos magatartásával mindenkit levett a lábáról, mindenki csodálta, az is, aki nem szimpatizált vele. Nem tartotta a lépést az irodalommal, mert ennek sem akart megfelelni. A tudományt mindig felsőbbrendűnek tartotta a művészetnél, és olyan tájékozott volt, hogy mindenről lehetett vele beszélgetni.

Jelenet a Frici és Aranka című filmből
Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben – fotó: Lettner Krisztina

– Milyen időszakot ölel fel Karinthy és Böhm Aranka történetéből a forgatókönyv?

– A történet 1917-től kezdődik, kicsit belelátunk a találkozásuk előtti időszakba, életükbe is, hiszen mindkettőjüknek volt egy előző házassága, de a film középpontjában szerelmük, viharos, mégis kitartó kapcsolatuk áll, ami 1938-ban Karinthy Frigyes halálával ért véget.

– Milyen energiák működtették leginkább az ő világukat?

– Mindketten kiváltságos helyzetben érezték magukat egymás mellett. Aranka gyönyörűsége, Karinthy tehetsége imponáló lehetett a másik számára, de a szellemi kapcsolódás lehetett a legnagyobb összetartó erő. Szenvedélyes kapcsolat volt az övék, nem mentes a vitáktól, megcsalásoktól, de mégis két ember elválaszthatatlan kötődéséről tanúskodik történetük.

– Milyen színművészek lesznek láthatók a további szerepekben?

– Karinthy Frigyest Bölkény Balázs, legjobb barátját, Kosztálnyi Dezsőt Hajdu Tibor, a gyönyörűséges Kosztolányinét Páder Petra fogja alakítani. Aranka barátnőit pedig Balázs Andrea, Erdélyi Timea, Eke Angéla csodás triója játssza majd, de felelevenedik még Judik Etel is Tenki Dalma által, Tóth Árpád Pásztor Ádám, valamint Déry Tibor Sütő András szereplésével.

Jelenet a Frici és Aranka című filmből
Szakács Hajnalka a Frici és Aranka című filmben – fotó: Lettner Krisztina

– Hogyan zajlott a forgatás? Milyen furcsaságokat hozott a jelenlegi járványhelyzet?

– Már megszoktuk, hogy a maszk viselése és a folyamatos tesztelés elengedhetetlen. Figyeltünk arra, hogy a forgatás idején csökkentsük az egyéb találkozásainkat, a végén viszont  nagyon hiányzott, hogy nem ugorhattunk egymás nyakába, nem ölelhettük meg egymást, nem lehetett levezetni a több hetes koncentrált figyelemből felgyülemlett „feszültséget”.

– Mikorra várható a bemutató?

– A film a tervek szerint ősszel kerül bemutatásra, a televíziós premier mellett pedig egy mozibemutató is tervben van. Ezt megelőzően kutatókkal és irodalomtörténészekkel készül videósorozat és lesz felolvasószínházzal egybekötött irodalmi est is. A nyár folyamán kikerülnek az első részletek is a filmből. Már alig várom, hogy láthassam.

interjú film karinthy frigyes szakács hajnalka böhm aranka
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésGerlóczy Zsigmond: „A zenében szólásszabadság van”
Következő bejegyzés Kövesd élőben a Libri irodalmi díj átadóját!

Ajánlott Bejegyzések

- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál
Intermezzo

Elindult a nevezés a 2023-as Magyar Mozgókép Fesztiválra

2023. január 31.2 perc olvasás
Isteni végjáték - forrás: Átrium/Pribék Nóra
Intermezzo

Londonban vendégszerepelt az Átrium Isteni végjátéka

2023. január 31.2 perc olvasás
Párterápia 150. - forrás: Orlai Produkció
Intermezzo

150. előadásához érkezik a Párterápia

2023. január 31.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.