• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zeneszó Zene Címlap

A nők élete egy zenekarban – Szabó T. Anna tárcája

Szerző: Szabó T. Anna2020. március 7.
Facebook Twitter E-mail
Szabó T. Anna - forrás: Szabó T. Anna Facebook-oldala

Szép hosszú estét töltöttem el az álló autómban február végén, nem tudtam elmozdulni a rádió mellől, miután hazaértem. A Bartókon izgalmas műsor ment, csak közben kapcsolódtam bele, úgyhogy nem tudtam, mit hallok, de ott ragadtam a kocsiban, mert olyan szép volt, hogy nem lehetett félbeszakítani.

Miközben a macskám felugrott a motorháztetőre, és éhes rosszallással bámult be a szélvédőn, én megnéztem a telefonomon, kik és mit játszanak. Bizony, hogy a MÁV zenekar volt Medveczky Ádám vezényletével – Balassa, Viski, Dohnányi és Ránki műveket adtak elő szenvedélyes és lírai lendülettel. Sokáig ültem az egyre hűlő belső térben, aztán nem bírtam tovább, a mobilon kapcsoltam be a rádiót, aztán bent hangszórón folytattam. (Ahogy nézem, március tizenhetedikén, dél körül megismétlik a rádióban, ha valaki lemaradt volna róla.)

Remek volt, időnként lehunytam a szemem, és hozzáképzeltem a zenekart, azelőtt nem sokkal láttam őket a februári Vengerov-Ránki-Devich koncerten, ahol ugyan a három szólista volt előtérben, legjazzesebb, legjátékosabb Beethovent mutatva meg, amit eddig láttam-hallottam, anélkül, hogy elnyomták volna az eredetit vagy a többieket, de a zenekar is velük tartott mindvégig a kalandban; és nagyon szép volt, ahogy a koncert végén nemcsak a szólisták ölelték meg egymást, hanem a szólamvezetők mellett még sokan adták le kézfogással, öleléssel, érintéssel az este boldog feszültségét.

Mivel még soha nem játszottam zenekarban (csak kórusban énekeltem), a zene után ismét elgondolkodtam azon, hogy vajon egy ekkora közösségben mennyit számít, hogy sok nő is muzsikál az együttesben – vajon ettől érzékenyebben reagál az egész zenekar?

Novellák indultak meg a fejemben arról, hogy milyen lehet a nők élete egy zenekarban,

köttetnek-e szövetségek, egyenlőség van-e valóban, mit beszélnek egymás közt (egy-egy elsuttogott szót láttam is előadás előtt, kinti beszélgetések elvarródó szálait), elképzeltem, hogy milyen lehet visszaállni a zenekarba friss szülőként, vagy még inkább szoptatós anyaként, hogyan befolyásolják az első gyermek körül kalandozó gondolatok és érzelmek a koncentrációt, vajon a mellek feszülése, fájdalma, a has sajgása, a testi változások lehetővé teszik-e minden hangszeren a megfelelő játékot – egy hárfás vagy egy női csellista például képes-e egyáltalán visszatérni szoptatós anyaként a munkába? Hogyan fér meg a zenekari munka feszített fegyelme és figyelme a kialvatlansággal, a beteg gyerekek mellett eltöltött éjszakák aggodalmával? Megérti-e ezeket a fizikai és lelki változásokat a zenekar egésze, és a zenekar férfitagjai? Figyel-e ilyesmire vajon egy karmester? (Nyilván figyel, ha jó ember, vagy ha jó apa.)

Ide kapcsolódik:
Csukott szem, nyitott fül – Szabó T. Anna tárcája

Olvastam ezt érintő interjút, hallottam zenész anyákkal beszélgetéseket, és mintha zenész házaspárok esetén ez érthetőbb-tapinthatóbb kérdés lenne az egész családnak, ráadásul ott természetesen vonódnak be a csemeték is a zenébe – láttam az egyik híres hegedűs házaspár karon ülő, egy évnél is kisebb babáját, amint a legnagyobb természetességgel próbált játszani a szülők hangszerén, és láttam a fiatal zongorista pár kisfiát fülig érő mosollyal verni a billentyűket. Vajon hány próbát kénytelenek végigülni gyerekek? Vagy lehet, hogy a zenészgyerekek korábban önállóak?

Laikusként azt is tudni szeretném, vajon létezik-e olyan interjúkötet, vagy akár honlap, ahol egy egész zenekarral beszélgetnek, ahol minden tagot, akár rendszeresen, meginterjúvol valaki arról, hogy melyek a reflexiói egy-egy adott évaddal, vagy művel, vagy vendégművésszel kapcsolatban?

Mennyire maradhat az ember egyéniség egy ilyen közösségi produkcióban, és nőként például hogyan oldják meg a külföldi vendégszerepléseket?

Megvallom, engem még az is érdekel (halványan bár, de mégis), hogy miként választ valaki (akár nő, akár férfi), fellépőruhát- és cipőt… Ez látszólag távol áll a zenétől, de az élő koncerteken a vizuális összképhez hozzátartozik, még akkor is, ha a közönség annyira belemerül a zenébe, hogy szinte meg se látja magukat a zenészeket. És az is érdekes, hogy vajon egy fiatal zenészt befolyásol-e, hogy női vagy férfi zenész a mellette ülő kollégája, vagy akár az, hogy milyen korú vagy nemű közönségnek játszik

Ide kapcsolódik:
A nők is játszhatnak mindent. Csak nem nadrágban.

Egyszer hosszan beszélgettem egy külföldi zenekutatóval, aki azt vizsgálta, hogyan változik egy egyházi kórusban a kamasz fiúk hangszíne és hangereje attól függően, hogy kinek énekelnek. Vajon van-e ilyen érzékelhető különbség a hangszeres zenészek esetében is? Kézdy Lucával, a remek jazz-hegedűssel beszélgettünk nemrég ilyesmiről, ő nem gondolta, hogy ez megtörténne; de vajon a klasszikus zenészekre, nagyzenekari szólistákra is igaz ez? Nyilván mindenről van adat és kutatás, ha nem is feltétlenül magyar viszonylatban.

Olthatatlan kíváncsiságom persze nem csökkenti lelkesedésemet a MÁV zenekar márciusi koncertjeivel kapcsolatban sem. Nagy örömmel látom, hogy koncertet adnak Nagyváradon (erdélyi gyökerű emberként sok családi emlék köt a városhoz), hogy több nagyszabású koncert is lesz a Zeneakadémián (az egyik alkalommal éppen a Csajkovszkij után következő orosz nemzedék műveiből válogat a visszatérő vendégkarmester, Alim Shakh, a zongoránál Jurij Favorin, a másik alkalommal a fiatal spanyol hegedűművész, Roberto González-Monjas mutatja meg a „viharokra emelt nyárderűt” Mozart és Beethoven művészetében), és jó tudni, hogy folytatódik a jubileumi Beethoven sorozat is, és hallható lesz az egyszerre éteri és sodró intenzitású kései nagy mű, a Missa Solemnis, Kovács János vezényletével, olyan szólistákkal, mint Kolonits Klára.

Az egyik legjobban várt koncert számomra mégis a Várjon Dénes megbetegedése miatt Ránki Fülöp közreműködésével előadott Beethoven-est volt március ötödikén, nemcsak az István király nyitány magyar vonatkozásai miatt, hanem leginkább a Pastorale-szimfónia természeti képeinek finomsága okán – ugyanis ez bennem személyes emlékeket ébreszt. Jártam egyszer egyébként a csodálatos Várjon-Simon házaspár barátságos kertes otthonában, és elképzelem, ahogy Dénes az ablakon beömlő napfényben gyakorolja a művet gyöngéd-szép mozdulatokkal, a lábánál a figyelő kutya és az alvó macska, a lassanként kivirágzó kertből pedig beszivárognak az első tavaszi madárkoncertek hangjai – soha ennél pásztoribb, idillibb képet.

Lehunytam a koncerten a szemem, hallottam a nagy fák suhogását, és azt is, ahogy Beethoven ott ül, és elégedetten mosolyog.

ránki fülöp beethoven szabó t. anna várjon dénes máv szimfonikusok nők női zenészek
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMeghalt McCoy Tyner, a legendás jazz-zongorista
Következő bejegyzés Pauk György kamarazene mesterkurzust tart a Zeneakadémián

Ajánlott Bejegyzések

Zenelő Budapest
Intermezzo

160 ingyenes koncerttel érkezik a Zenélő Budapest

2022. június 30.5 perc olvasás
Magyar Zene Háza - fotó: Palkó György / Liget Budapest
Magyar Zene Háza

Nyilvános a Magyar Zene Háza őszi programkínálata

2022. június 30.6 perc olvasás
Gustav Ma Ka Lok - forrás: Twitter
Intermezzo

A bécsi Musikvereinben koncertezik a MÁV Szimfonikusok

2022. június 30.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.