2019 harminckilencedik hetében hírt adtunk arról, hogy 2021 végén nyílhat újra az Operaház, Anne-Sophie Mutter megkapja a japán művészeti Nobel-díjat, Berlinben életműdíjat vehetett át Edita Gruberová, és jelentős díjat kapott Daniel Barenboim is. Bemutattuk a bohócdoktorokat, az életöröm művészeit, valamint az olasz irodalmi nyelv egyik megújítóját, Daniele Benatit, és rendhagyó módon beszélgettünk Juan Diego Flórezzel közelgő budapesti fellépése kapcsán.
A hét blogja: Senki többet?!
Az itt megjelenő írásokban a világ és Magyarország műkereskedelmének történéseiről, érdekességeiről, furcsaságairól, ennek a különleges, sokak szemében gyakran érthetetlenül hatalmas pénzeket mozgató piacnak a kulisszatitkairól esik szó. Martos Gábor, a blog szerzője 2011-ben (Magyarországon elsőként) szerzett tudományos fokozatot a műkereskedelem elméleti kérdéseinek témaköréből. Korábban több könyvében is összefoglalta ebbéli ismereteit: Műkereskedelem – Egy cápa ára című kötete 2013-ban, „Ilyet én is tudok” – Sokmilliós művek kalapács alatt című, az absztrakt/nonfiguratív művészet műtárgypiaci jelenlétét taglaló írása pedig 2018-ban jelent meg. Akit tehát érdekel ez az izgalmas világ, tartson vele itt is; rengeteg tényt, adatot, elemeznivalót fog kapni, amelyekből aztán ki-ki levonhatja magának a számára érvényes tanulságokat.
Az Egyesült Államokbeli Fort Collinsban véget ért a kétévente megrendezett Nemzetközi Amerikai Kürtversenyen (International Horn Competition of America), melynek győztese a profi kategóriában Benyus János, a Magyar Állami Operaház első kürtöse lett.
Az Operaház gondozásában látott napvilágot az a könyv, amely Tóth Aladár (1898–1968) zenekritikus és igazgató életművével kapcsolatos több mint másfél év kutatásainak eredményeképp jött létre. Az Aranykalickában – Tóth Aladár élete és kora című kötet szerzője Karczag Márton, a színház főemléktárosa, aki korábban Fricsay Ferenc, Sergio Failoni és Radnai Miklós életrajzát is elkészítette.
Hazatért háromhetes ázsiai turnéjáról a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, amely Japán és Kína kilenc nagyvárosában adott koncertet. Kovács Géza, a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek ügyvezetője elmondta, hogy a zenekart személyesen Kobajasi Kenicsiró hívta meg Japánba. A tokiói Suntory Hallban adott hangversenyre ellátogatott az idén leköszönő Akihito császár és felesége is.
Gelléri András nyerte idén a Vukán György által alapított Creative Art Díjat, a kortárs művészet közvetítőinek elismerésére pedig a Ludwig Múzeum alapított új díjat. A díjjal a Múzeum olyan múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek, kurátorok tevékenységét ismeri el, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs művészet közvetítésért és népszerűsítéséért.
Az ír Open Youth Orchestra of Ireland (OYOI – Írország Nyílt Ifjúsági Zenekara) hamarosan bemutatkozó koncertet ad, amelyen különleges, személyre szabott hangszereiket, a virtuálisvalóság-technológia alkalmazását és szintén új, zenepedagógiai fejlesztésű vezénylési módszerüket is megismerheti a közönség.
Dmitrij Hvorosztovszkij nevét felvette szülővárosának reptere, zeneakadémiája, operaháza. Krasznojarszkban ezúttal emlékművet állítottak a művész tiszteletére. Az egészalakos szobrot a néhai bariton nevét viselő Krasznojarszki Zene- és Színházművészeti Akadémia mellett leplezték le. A 2017 novemberében elhunyt orosz bariton földi maradványait a moszkvai Novogyevicsi-kolostor temetőjébe kísérték végső útjára. Dmitrij Hvorosztovszkij utolsó kívánsága ugyanakkor az volt, hogy hamvainak egy részét, szülővárosában, Krasznojarszkban helyezzék el.
A héten is jelentős veszteségek érték a kultúrát. Elhunyt Paul Badura-Skoda zongoraművész, aki Edwin Fischer tanítványa volt és olyan muzsikusok fedezték fel tehetségét, mint Wilhelm Furtwängler vagy Herbert von Karajan. Elhunyt Jacques Chirac francia elnök, aki fiatalon franciára fordította Alekszandr Puskin Jevgenyij Anyegin című művét, és 2006-ban nyílt meg az általa létrehozott, a távol-keleti, óceániai, afrikai és prekolumbián amerikai művészetet bemutató Quai Branly múzeum.
Erre a hétre is több zaklatási ügy jutott. A londoni Királyi Operaház felfüggesztette Vittorio Grigolót, és döntés született arról, hogy nem énekel többet Plácido Domingo a New York-i Metropolitanben.