• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Varázsfutoda Zene Címlap

Bazsinka József: „Minden turnéra viszem a futócipőmet”

Szerző: Ur Máté2017. július 15.
Facebook Twitter E-mail

Bazsinka József, a Budapesti Fesztiválzenekar tubaművésze már készül a szeptember 10-én esedékes Papageno Varázsfutoda Kupára. A művészt, aki nem egyszer ült be úgy koncertre, hogy előtte futóversenyen vett részt, a futásról mint életmódról és a hangszeréről is kérdeztük.

– Egyéniben már beneveztél a Papageno Varázsfutoda Kupáért folyó küzdelembe, de ha jól tudom, csapatot is indít majd a Fesztiválzenekar.

– Nagyon szeretném, ha a kollégákkal együtt is a rajthoz állhatnék, de még ki kell alakulnia a szeptemberi próbarendünknek. Ebben az időszakban szervez a zenekar több vidéki koncertet is a közösségi hét keretében és nem biztos, hogy mindenki össze tudja majd egyeztetni az időpontokat. Én úgy tervezem, hogy délelőtt lefutom a távot és rögtön indulok a zenekar után. Nem először csinálok ilyet, hiszen több mint tíz évvel ezelőtt már volt rá példa, hogy egy maraton után érkeztem meg a zenekar pécsi fellépésére. Ma azért óvatosabb vagyok, hiszen a sérülés vagy a rosszullét kockázata folyamatosan jelen van.

Fuss a Papagenóval idén is a Varázsfutoda Kupáért!

– Mondhatjuk, hogy a futás mára az életed részévé vált. Hogyan kezdődött?

– Korábban kiegészítő sportként futottam, hiszen sokat karatéztam, főként a főiskolás években, ahogy azonban nőttek a zenekari feladataim és a családom is gyarapodott a futás került előtérbe. Katonai konzervatóriumba jártam, ahol az első évtől kezdve én vezettem a kora reggeli edzéseket, ami néhány kilométeres futást és gimnasztikát jelentett. Ebben az életszakaszban vált számomra életformává a sportolás és természetes, hogy az elején én is egyszerű öltözetben és átlagos tornacipőben futottam, később, amikor már versenyeken is megfordultam megértettem, hogy milyen fontos a megfelelő felszerelés.

– Milyen módon lehetett összeegyezteti a művészeti fejlődést a sportélettel?

– Számomra ez a legfontosabb. A futás ugyanúgy része a mindennapi menetrendemnek mint a hangszeres gyakorlás. Korán szoktam felkelni, így mielőtt bemennék egy délelőtti próbára, már túl vagyok az aznapi edzésen. Úgy vélem, hogy egy olyan hangszert választottam, ami szinte követeli a rendszeres sporttevékenységet. A fúvós technikákat és a helyes légzés harmóniájának elsajátítását tökéletesen kiegészíti a rendszeres futás, ami bizonyos értelemben egy légző gyakorlatnak fogható fel. Nem beszélve arról, hogy a zenekari hangszerem több mint 15 kilogramm, és nem is vagyok benne biztos, hogy 50 év felett könnyen felemelném, ha nem lenne meg a megfelelő kondícióm. Ugyanez vonatkozik egyébként például a hegedűsökre is, még akkor is, ha kis túlzással nekem egyik-másik fúvókám nehezebb mint egy hegedű. (Nevet.) Nem árulok el nagy titkot, hogy sokáig szeretnék még játszani a hangszeremen, amihez az edzés csak többletenergiát ad. A turnék alkalmával sem, hagyok ki egyetlen kínálkozó alkalmat sem, az edzőcipőmet mindig beteszem a bőröndbe. Nem elhivatottságról van szó, sokkal inkább egy küldetésnek érzem, hogy azt az energiát, amit kapok a sporttól át tudjam vinni a művészeti életbe.

Bazsinka József és Szőke Zoltán

– Sosem történt olyan sérülés, ami befolyásolta volna a zenekari munkát?

– A konzervatóriumi években birkóztam is, persze csak titokban, hiszen nem engedték volna éppen a sérülések miatt. És persze történt is baleset. Egy alkalommal, amikor a gyakorló babát dobtam át a vállam felett felsértette a fejemet, magyarázkodhattam, de komoly probléma nem lett belőle.

– Fizikai adottságaid már a hangszerválasztást is meghatározták?

– A tubával az 1970-es években találkoztam, egy úttörőzenekar alakult, amiben én kaptam ezt a hangszert. Sződi László, az Operaház egykori trombitása volt az, aki feleségével együtt jött le Bicskére, hogy együttest alapítson. Fiatalként örömmel jelentkeztünk, akiknek kicsit fésűs fogai voltak, ők lettek az ütősök, én pedig a termetem és az egyenes fogsorom miatt a tubát kaptam. Sződi László rendkívül profin állt hozzá a zenei nevelésünkhöz már az első perctől fogva. Tőle tanultam a helyes hangképzést, a megfelelő testtartást, valamint a levegő beosztását. 43 éve játszom a hangszeren és mindennap többek között az ő technikáival végzem el a befújást. Később, amikor az úttörőzenekarnak több tubásra volt szüksége elhívta Újfalusy Lászlót az Operaház nyugdíjas tubaművészét kisegíteni, aki pár évvel később a zeneakadémiai professzorom lett. A hangszerrel való találkozásomhoz hozzátartozik még, hogy a bicskei kertszomszédunk Szabó László volt, aki több évtizeden keresztül játszott az akkori Állami Hangversenyzenekarban. Amikor otthon gyakoroltam, rendszeresen átfütyült a kert végéből, hogy kijavítson.

– Számos futóversenyen vettél már részt. Ki lehet emelni a legemlékezetesebbet?

– Én mindig a saját örömömre és a saját magammal szemben állított követelmények miatt futok. Egy futóversenyen tényleg nem a helyezés a fontos, hanem a részvétel. Ezt jelzi az is, hogy minden versenyen minden induló éremmel térhet haza. Eddig egy nemzetközi versenyem volt Bécsben, nagyon örülök, mert Szőke Zoltán kürtművész kollégámmal futottam együtt. Legutóbb a Vivicittá városvédő futáson vettünk részt közösen, ahol a hangszereinkkel teljesítettük a 21 km-es távot. Én egy százéves helikont, persze mindössze csak négykilós hangszert vittem magammal. Nagyon sokan vannak, akik beöltözve futnak, csupán a kihívás kedvéért. A tűzoltók például nem egyszer menetfelszerelésben teljesítik ezeket a versenyeket. Nagyon kedveltem a februári szekszárdi futást is, ami egy terepmaraton volt a szőlősdombokon, de futottam már a Kékes-hegyen is. Nem tudok különbségeket tenni, a hangulatát érdemes megtapasztalni ezeknek a kihívásoknak.

zenekar opera bécs budapesti fesztiválzenekar futóverseny tuba varázsfutoda bazsinka józsef
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésUtcát kapott Gidon Kremer
Következő bejegyzés Kivételes szellemi és zenei élmény a Kurtág-Ligeti Workshopon

Ajánlott Bejegyzések

Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Magyar Zene Házától Veszprémig a Papageno Klasszikban

2023. január 27.2 perc olvasás
Fúvószenekar
Intermezzo

Megvannak az MZE és a Zeneakadémia zeneszerzőversenyének nyertesei

2023. január 27.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.