Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Budapesti Tavaszi Fesztivál Szűcs Mátét látja vendégül a Kodály Vonósnégyes

Szűcs Mátét látja vendégül a Kodály Vonósnégyes

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Három évfordulót is ünnepel a Kodály Vonósnégyes a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett április 5-i koncerten. A kvartett Onczay Csaba gordonkaművészt és a Berlini Filharmonikusok brácsaművészét, Szűcs Mátét látja vendégül a Vigadóban.

- hirdetés -

2018-ban emlékezik meg a zenei világ Csajkovszkij, Debussy és Rachmaninov halálának 125., 100. és 75. évfordulójáról. A három szerző zenéje sok szálon kapcsolódik össze, és az életutak is – ha nem is a szó szoros értelmében – gyakran keresztezték egymást.

Tévhitek Debussyről

Csajkovszkijt 1876 decemberében Nyikolaj Rubinstein ajánlotta be az orosz főváros társasági köreiben zenerajongásáról és nagyvonalú támogató hajlamáról ismert Nagyezsda von Mecknek, akinél Debussy is megfordult zenetanárként. A francia zenei impresszionizmus mecénása az első találkozás után művet rendelet az érzékeny lelkű Csajkovszkijtól, akivel egyúttal több évig tartó levelezésbe is kezdett. A lelki és szellemi társ anyagi támogatása mellett Csajkovszkij szabadon, kötöttségek nélkül komponálhatott, a keletkezett alkotások pedig éppen elég inspirációul szolgáltak az est harmadik főszereplőjének, a fiatal Szergej Rachmaninovnak, aki zongoristaként és karmesterként is elévülhetetlen munkát végzett az elődje zenei világának népszerűsítésében.

Gáncsolták, mégsem változtatott egy hangot sem Csajkovszkij a b-moll koncerten

A koncertprogram, amelyben elhangzik Debussy g-moll vonósnégyese (op. 10), Csajkovszkij Firenzei emlék (op. 70) című kompozíciója, valamint Rachmaninov Románc és Scherzója érdekessége, hogy a legkorábbi darab a „legfiatalabb” szerzőtől, Rachmaninovtól származik, s hogy a Debussy-mű és a Csajkovszkij-darab premierjét mindössze egy év választja el egymástól.

Három olyan alkotást hallgathatunk tehát az 1890-es évek legelejéről, amik még a régi köntösben, de már legalább két fejlődési alternatívát felmutatva jelzik a zenetörténet egyik legizgalmasabb néhány évtizedének kezdetét, amit az orosz kultúrtörténetben egyszerűen csak ezüstkorként emlegetünk.

(Via Muzsikakalendárium, Papageno)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X