• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Oroszlánkörmök Színház Címlap

Barna Zsombor: „A többi meg jön majd úgyis élesben”

Szerző: Papp Tímea2018. július 25.
Facebook Twitter E-mail
Barna Zsombor

Generációk nőttek fel Kemény Henrik Vitéz László-történetein. A piros sapkás, az ördögöt mindig legyőző, a világ rendjét nagymamucikája palacsintasütőjével helyére állító fiatalember ma is nagyon virgonc, amiről a Szentendrei Nyár és a Művészetek Völgye közönsége is meggyőződhet a legfiatalabb bábos generációt képviselő Barna Zsombor jóvoltából.

Barna Zsombor 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A Budapest Bábszínház tagja, ahol játszik gyereknek (Bambi, A csillagszemű juhász, Gingalló, Háry János, Misi mókus vándorúton, Mit keresett Jakab az ágy alatt?) és felnőtteknek is (A képzelt beteg, A vihar). A Vitéz László menyecskét keres egyetemi vizsgából nőtt előadássá. Vendégként látható az Egy, kettő, három és az Az úgy volt…című produkciókban.

 –  Hogyan találtatok egymásra Lászlóval?

–  Kemény Henriket tévében láttam gyerekkoromban, de annál jóval meghatározóbb volt, amikor a színművészeti egyetem második évében foglalkoztunk a vásári bábjátékkal, ahol mindenki kapott egy figurát: Petruskát, Pulcinellát, Punchot és Judyt, nekem pedig Vitéz László jutott. Ács Norbert és Schneider Jankó tartotta a kurzust, ők láttak meg bennem valamit. Jankó elárulta, hogy a hangban van a karakterhez a kulcs. Elkezdtem nézegetni YouTube-felvételeket, hallgattam Kemény Henriket… és a South Park Cartmanjének rekedtes hangja jutott róla eszembe. Próbálgattam a hangot, hozzá a történeteket, és jól éreztem magam, kiélhettem az infantilis énemet. A vizsgán pozitív visszajelzéseket kaptam, és akkor elhatároztam, hogy ha alkalom adódik, készítek egy saját Vitéz László-előadást. Ötödévben az volt az egyik feladatunk, hogy létrehozzunk egy egyszemélyes gyerekelőadást, és ebből lett a Vitéz László menyecskét keres.

Barna Zsombor

 –  Vannak a „kanonizált” Vitéz László-történetek, a tiéd viszont valami újat hoz a hagyományba.

–  Az egyetemen arra tanítottak bennünket, hogy ne önmagában csináljunk valamit, pláne egy egyszemélyes produkciónál, hanem gondolkozzunk a dramaturg, a rendező, a tervező fejével is, ne csak a színészével, és legyen valami konkrét célunk. Az is lehetett volna egy út, hogy a létező etűdöket játszom el egymás után, de mindenképp szerettem volna, ha van egy íve a karakternek, van egy nagy célja, ami Lászlót Vitézzé teszi. Ami nem egyszerűen annyi, hogy a palacsintasütővel felpofozza az ellenségeit, hanem például az, hogy az út végén, a próbák kiállása után megtalálja a párját. Vitéz László a vásári hősök között az egyetlen, aki tulajdonképp aszexuális. Fabók Mariann mozdította ki ebből a helyzetből azzal, hogy behozta mellé Vas Juliskát párként. Mielőtt elkezdtem dolgozni az előadáson, megkérdeztem, zavarná-e, ha nálam is megjelenne. Nem zavarta, annyit kért, tüntessem fel, hogy nála tűnt fel először.

 –  A kesztyűs játék áll az egyéniségedhez a legközelebb?

–  Nagyon szeretem, mert abszolút felszabadító, minden elfojtott színészi és emberi dolog kiélhető benne. (Nevet.) De nagyon szeretem a marionettet is, mert az finom dolgokra képes. De ahhoz, hogy igazán jó marionettjátékos legyél, gyakorlatilag csak azzal kell foglalkoznod.

Barna Zsoombor A képzelt beteg című előadásban – fotó: Éder Vera

 –  Bábbal vagy báb nélkül, gyerekeknek vagy felnőtteknek könnyebb neked színpadon?

–  Egyik helyzet sem igazán könnyű. A színművészeti első két éve bezárt, addig csak figyeltem a többieket, magamat, és folyamatosan arra próbáltam választ találni, mit keresek ott. A vásári kurzus volt az első igazi bábos sikerélményem. Aztán harmadévben kezdtem megtalálni a helyem, akkor kezdtem oldódni. Ötödévre lettem jóban magammal, akkor éreztem azt, megtaláltam a hangomat, megtanultam, hogyan kell próbálni, és akkora lettem igazán fogékony a tanaraim gondolataira. De lehet, hogy épp erre kellett az öt év, hogy ezt megtanuljam, a többi meg jön majd úgyis élesben.

Arról, hogy mikor cool a báb

Ha nem reprodukálni akarsz, hanem tétje van. Ha általa magadról beszélsz, és a saját énedet teszed bele. Ha nem csak úgy bábozgatsz, hanem véresen komolyan veszed. Ha ügyet tudsz belőle csinálni.

 –  Volt rajtad stigma a Barátok közt-ben eltöltött évek miatt?

–  Nem éreztem ilyet. Inkább azt, hogy sok az ottani munkatempó miatt rám ragadt panel. Az komoly feladat volt, hogy megszabaduljak az erős gesztikulálástól és mimikától, ahogyan azt Angliában mondta az egyik színészettanárom: át is éljem, ne csak megmutassam. Ebben sokat segítettek a külföldi tanulmányutakon szerzett tabpasztalatok. Először Sienában voltam egy kéthetes kurzuson, később pedig egy szemesztert Canterburyben Erasmus-ösztöndíjjal. Ezek azért is voltak hasznosak, mert új technikákat ismertem meg az itthon használt, a belülről, magadból való fogalmazásra építő Sztanyiszlavszkij-módszerrel szemben, vagy inkább mellett. Színpadon sírni például alig tudtam, mindig görcsöltem ezeken a helyzeteken. Sienában viszont Bács Miklós kurzusán megtanultam, hogyan lehet testhelyzetekből, mozdulatokból légzés útján előhozni érzelmi állapotokat. Angliában találkoztam a Uta Hagen- és a Lee Strasberg-módszerrel, amik a bábhoz különösen passzolnak, mert alapvetően itt a külső jegyekből, azoknak a magadon való „átfolyatásából” születik meg a karakter. Szükség lenne arra, hogy ezekkel itthon is megismerkedjünk, hogy minél többfélét tapasztaljunk, mert más személyiséghez más technikai megközelítés passzol. És a báb is segített a görcsök megszüntetésében, mert azzal, hogy egy tárgyba transzponálom a gondolataimat és az érzéseimet, jobban ki merem élni magam.

Az álomszerepekről

Tartok attól, hogy ha kimondom, esetleg nem jön össze… de talán mégis: Jimmy Porter a Dühöngő ifjúságból. És nagyon szeretnék egy újabb egyszemélyes előadást felnőtteknek, Karinthy-művekből.

 –  És már nem építesz a paneljeidre?

–  Küzdök velük. Már vannak pillanatok, amikor elégedett vagyok magammal, és olyan dolgok jönnek elő belőlem, amin én magam is meglepődök.

budapest bábszínház szentendre báb művészetek völgye 2018
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNézze élőben a Bayreuthi Ünnepi Játékok megnyitóját!
Következő bejegyzés Mit gondol Ascher Tamás Cate Blanchettről? – Videó

Ajánlott Bejegyzések

Te csak hallgass!

Michael Haydn versenyműveiből készített lemezt a Capella Savaria 

2022. május 21.1 perc olvasás
A Szegedi Kortárs Balett Carmina Burana című előadása - forrás: Városmajori Szabadtéri Színpad
Városmajori Szabadtéri Színpad

Anna Kareninától a Carmina Buranáig – Visszatérnek a táncelőadások a Városmajorba 

2022. május 21.3 perc olvasás
Szakácsi Sándor - forrás: Facebook
Intermezzo

Akinek a hangja velünk maradt – 70 éves lenne Szakácsi Sándor

2022. május 20.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kalandra Fül Fesztivál - fotó: Posztós János Promóció

Gyerekeknek rendezi meg a Kalandra Fül Fesztivált a Danubia Zenekar 

- forrás: MNB Promóció

Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém Promóció

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Mikroműanyag Gömbvilág Kollekció - Gyűrű - forrás: Műtárgyak Éjszakája Promóció

E-rolleres kortárs galériatúra és fenntartható gyerekszoba a 6. Műtárgyak Éjszakáján

gyereknap az Operaházban Promóció

Gyereknap az Operaházban

Maladype Színház - Yvonne - fotó: Toldy Miklós Promóció

Jáger Simon: „Aki színházzal foglalkozik, annak folyamatosan meg kell újulnia”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.