Cimbalom és János-passió – Fekete Gyulát kérdeztük a Lót… zenei világáról

Fekete Gyula

Az Örkény Színház mutatta be Térey János utolsó drámáját. A Lót – Szodomában kövérebb a fű zenéjét Fekete Gyula írta.

– Milyen zeneiséget hordoz a Térey-dráma akár nyelvileg, akár szerkezetileg?

– A cimbalom hangszer használata a szöveg, a történet inspirációja alapján került a darabba. Egyrészt mert archaizáló, ősi hangszer, másrészt mert van népi, ha tetszik magyar népi, sőt cigány népzenei áthallása is.

Ide kapcsolódik:
Kovalik Balázs: „János egy mai Lót-történetet írt”

– Milyen funkciójú zenét írt a darabhoz, milyen zenei világból inspirálódott?

– A zene J. S. Bach passióit vette alapul, különösen a János-passió anyagából építkezett.  A színdarab tömeg jeleneteit ábrázolja a zene a Bachnál megismert elemelt, szimbolikus módon. A tömeget a 4 fős kórus jeleníti meg.

– Voltak-e konkrét rendezői kérések, amelyeket kellett figyelembe vennie?

– A tömeg mint olyan megjelenítése kórus által, rendezői kérés volt.  Mivel Térey János nem tudta befejezni a darabot, ezért Kovalik Balázs határozta meg, hogy mely szövegrészek legyenek zenével elmondva.

(Lót – Szodomában kövérebb a fű; Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

– Alakult-e a zene a próbafolyamatban, és ha igen, hogyan?

– A próbák során alakult ki a darab ritmusa, tempója, akkor vált világossá hogy hová szükséges a jobb hatás elérése vagy világosabb fogalmazás érdekében még zene és honnan jobb ha kivesszük, ugyanilyen megfontolásból.