A közönség nyomására kerültek be női zeneszerzők művei a programba

Yannick Nézet-Séguin és a Philadelphiai Zenekar - fotó: Jan Regan

A Philadelphiai Szimfonikus Zenekar meghirdette 2018/2019-es évadának műsorát, amelyben egyetlen zeneszerzőnő által írt darab sem szerepelt. Ez a kontinensnyi országban nemzeti felzúdulást váltott ki, a zenekar vezetése pedig néhány napja kiadta az új programot.

Venus Blazing, azaz Ragyogó Vénusz címmel zeneszerzőnőkre koncentráló szezont tart az egyik legfontosabb londoni zene- és táncművészeti egyetem: az évad programjában szereplő 37 műből 25-öt komponált nő. A Királyi Stockholmi Filharmonikus Zenekar a 2018/2019-es szezonban 60 zeneszerzőnő művét játssza el, ami a teljes repertoár 35%-át jelenti.

Mindezt azt követően történt, hogy több lap és zenekritikus, köztük a véleményvezérnek számító Alex Ross keményen bírálta a Philadelphiai Zenekart. A menedzsment véletlennek nevezte azt, hogy az első verzióban nem szerepelt egyetlen nő írta mű sem az évad repertoárján; mint kiderült, mindkét említett komponistával tárgyalásokat folytattak már későbbi időszakra vonatkozóan.

Tüntetnek a Philadelphiai Zenekar ellen

Ez a véletlen annak fényében érdekes, hogy a zenekar egyharmada nő – köztük az első kürtös és az első tubások -, hosszú kapcsolat fűzi az együttest Jennifer Higdon zeneszerzőhöz, több tucatnyi nő komponálta darabot jásztottak, már a 20. század elején állt náluk a pulpituson karmesternő.

A jövő szezonban az együttes országos premierként bemutatja a kanadai Stacey Brown Perspectives című darabját, és műsorra tűzik Anna Clyne Masquerade című kompozícióját, amelyet 2013-ban mutattak be a BBC Proms keretében. Mindkét művet ismerte vagy vezényelte már Yannick Nézet-Séguin. Rajtuk kívül más zeneszerzőnők darabjait is hallhatja a közönség – ezekről már szintén egyeztettek a program megjelenése előtt, de még nem nevesítették a műveket és az alkotókat -, és érkezik Anu Tali is.

(Via Philly.com)