Bár a novemberhez a szürkét társítjuk, Budapest színházi kínálata ebben a hónapban is igencsak színes és izgalmas. Válogatásunkban egyaránt megtalálhatók alapanyagukat tekintve kortárs és klasszikus, formailag pedig hagyományos és formabontó előadások, de közös bennük az, hogy a napi aktualitásokat mellőzve, azokat sokkal tágabb emberi kontextusba helyezve bennünket erősen érintő kérdéseket boncolgatnak.
Politika és szerelem. A kettőnek semmi köze egymáshoz. Elvileg. Előfordult azonban, hogy mégis összekapcsolódott. Nem csak a múltban. A Varsói melódia, az Orlai Produkció előadása erre bizonyíték. Játsszák Tompos Kátya és Adorjáni Bálint, rendező Kocsis Gergely.
„Magunkból építkezünk, azt próbáljuk megfogalmazni, hogy mi mit gondolunk egy párkapcsolatról, hogyan rezonálunk a körülöttünk zajló eseményekre, mi a viszonyunk a felnőtté váláshoz, ettől lesz az egész személyes és jelen idejű” – fogalmazott Adorjáni Bálint, akivel a bemutató előtt beszélgettünk. Az interjú itt olvasható.
Minden hétvégén más család gondoskodik Vándorkutyáról. Imádják a gyerekek, de minden szülő másképpen fogadja. Hiszen Vándorkutya mindent lát! És mindent kiszimatol! De hogy lesz ebből abszurd pszichothriller? A Vígszínházban, a Pass Andrea írta-rendezte előadásból kiderül!
Secondhand (szovjetűdök). A furcsa cím ürügyén színművészeti egyetemisták találkoznak egy irodalmi Nobel-díjas művel az Örkény Színházban: a posztszovjet magántörténetek, egy széthullott birodalom társadalmi traumái magyar huszonévesek színrevitelében láthatók.
Mihail Bulgakov Bíborsziget című darabjában a Jules Verne álnéven publikáló fiatal drámaíró Bíborsziget című opusát próbálja egy életéért, jövőjéért küzdő színházi társulat. A történet szerint, a főpróba végén Jules Verne „polgártárs” darabját betiltják. A moszkvai Kamaraszínházban 1928-ban bemutatott Bíborsziget című előadást, amelyben betiltják a Bíborsziget című előadást, 1929-ben valóban betiltották. A Pesti Színházban ezt játsszák el nekünk.
„Mi történhet velem abban a pillanatban, amikor már biztosan tudom, hogy meghalok, hogy nem segít sem mentő, sem a Jóisten? Mikor tisztában vagyok vele, hogy percek, vagy talán csak másodpercek kérdése, hogy mindennek, de mindennek mindörökre vége a számomra? Mi történik, ha mindez valóság és képzelet, élet és színház, álom és realitás mezsgyéjén zajlik? Sikerül-e megváltani önmagát az embernek, legalább a legvégső szorultság perceiben, az utolsó pillanatban?” Szikszai Rémusz rendező ezekre a kérdésekre kereste a választ A vihar című előadással a Budapest Bábszínházban.
Az Animal City egy szokatlan, interaktív előadás, amelynek alapmotívumait a Tesz-Vesz város és a Dogville inspirálták, és amely a városi dzsungel és a benne cikázó emberek, a spontán és szervezett tömegek viselkedési és mozgásdinamikáját vizsgálja a Trafóban.
Egy felöltözött és egy meztelen táncos, akiket a folyamatosan szűkülő tér és idő határoz meg. Képesek vagyunk-e az együttműködésre egy olyan világban, amelyben folyamatosan nő a nyomás, viszont a lehetőségeink csökkennek? A Split című előadás ezzel a nem túl kényelmes, de nagyon is égető témát járja körül a szintén a Trafóban.
Az előadások időpontjait, jegyárait, valamint a jegyvásárlás módját megtalálja a Papageno magazin novemberi számában, amit itt lapozhat végig. A megszokott terjesztési pontok mellett keresse a lapot a Libri országos hálózatának 57 üzletében!