És máris álljunk meg egy pillanatra. Cikkünk kérdésére látszólag egyértelmű a válasz, pedig nemcsak a YouTube-ról és online rádiókról (például a Papageno FM-ről) van szó.
Hiszen ott a Spotify, a hangminőségben és gyorsaságban nem a legjobbak közé tartozó Primephonic, az egyik legrégebbi lehetőség, az Apple iTunes szolgáltatása (sok bosszantó hiánnyal a katalógust illetően, és a művekhez tartozó műsorfüzeteket csak vásárlás esetén engedi letölteni), a berlini illetőségű Idagio vagy egy francia streamingszolgáltató, a Qobuz. Ez utóbbi oldalról többféle minőségben is letölthetünk zenét, természetesen minél jobb minőséget választunk, annál többe kerül a zenemű. A német Idagio jól kereshető, és sok exkluzív esemény, élő koncertek, opera-előadások részletei is elérhető rajta. (Nem véletlen, hogy az új alapítású zenei díj, az Opus Klassik jelöltjeit is úgy tették közzé, hogy a nominált felvételek linkje ide vezetett.) Ráadásul a Primephonichoz hasonlóan azzal is vonzó tud lenni, hogy hozzáférhetünk hírességek, Esa-Pekka Salonen vagy Steve Reich lejátszási listájához.
Mindez a londoni központú nemzetközi zeneipari szervezet (International Federation Of The Phonographic Industry) friss felmérésének fényében is érdekes lehet, hiszen az a zenehallgatási szokásokat elemzi. 34000 internetezőt kérdeztek meg 21 országból, a válaszokból pedig az derül ki, hogy 64%-uk használt audiostreaming-szolgáltatást az előző hónapban, átlagosan heti 4 órát, az idősebb korosztályok között ez a szám dinamikusan növekszik. A legtöbben mobilon hallgatnak zenét, a 16-24 éves korosztály vezet ebben, 68%-uk a telefonon érik el a szolgáltatásokat. Még mindig a rádió vezet, lassan emelkedik az előfizetéses szolgáltatást igénybe vevők száma, és a válaszadók negyede nem ódzkodik az illegális letöltéstől.
(Via Los Angeles Times, Complete Music Update)