• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Színház Intermezzo

Mi is olyan kacagtató az apokalipszisben? A brit filmszatírák válaszolnak

Szerző: Réz András2020. május 15.
Facebook Twitter E-mail
Megtehetek bármit
Megtehetek bármit (2015) - forrás: IMDb

A Világvége (2013) és Megtehetek bármit (2015) – a világ elmúlásának kevéssé mulattató lehetőségéről elmélkedik – nagyon­-nagyon mulatságosan. A két filmet ráadásul összekapcsolja a főszereplő, Simon Pegg személye is, aki az utóbbi három évtizedben a brit komédiák és szatírák egyik legjellegzetesebb arcává vált a képernyőn és a moziban. De mi is olyan kacagtató az apokalipszisben?

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A brit szatírák és – olykor nagyon fe­kete – komédiák a hatvanas évek elejétől napjaink­ig – jól látható, hogy az olykor szelíd, máskor gyilkos humor roppant aktuális céltáblákra lőtt. Gyorsan reagált a briteket aggasztó, nyo­masztó történésekre, a divatokra, a társadalmi, gazdasági változá­ sokra.

Ide kapcsolódik:
A brit szatíra és az identitáskeresés kora

A brit humornak természetesen vannak már-­már klasszi­kusnak tekinthető elemei. A rangkórság, a társadalmi felemelkedés csapdái, a bürokrácia (a csíptetős táblák erdeje), és így tovább. De minden korszaknak megvoltak/megvannak a maga sajátos problé­mái. A hatvanas években a hidegháború, a háborút nem viselt nemzedék szembefordulása a hagyományokkal. A hetvenes évek­től a média szerepe, a manipuláció. Aztán – a nyolcvanas évektől – az eltűnőfélben lévő munkásosztály, a bányák és gyárak bezárása, a fehér és kevésbé fehér brit alattvalók együttélése. Valamivel ké­sőbb a tudatmódosítók, a végképp kiüresedő hagyomány, a társa­dalmi elit összecsúszása a fél­ és alvilággal. És akkor a sorozatunk idején lezajlott Brexitről nem is beszéltünk. De milyen problémákra kérdeznek rá a 2010-­es évek brit filmjei?

A Világvége (rendezte Edgar Wright) látszólag csupán egy bum­burnyák haverfilm. Öt egykori jóbarát húsz év múltán visszatér szülővárosába, hogy végigvedelje azt a piatúrát, amelyet egykor nem sikerült. És akkor jönnek a robotok/androidok…Egy túlszabá­lyozott világ megsejtése ez, amelyben a civilizációs vívmányok megóvják az embert attól, hogy hibázzon – és döntsön.

Márpedig a szabadság, a szabad akarat mindig is középponti kérdése volt a brit szatírának könyvben, színpadon, mozgóképen.

Gondoljunk csak George Orwellre (Állatfarm, 1984), Huxley-­tól a Szép, új világra vagy Stanley Kubrick filmjére, a Mechanikus narancsra. A Világvége bizonyos értelemben már azoknak a vitáknak a megsejtése, amelyeket napjainkban folytatunk a sebesen burjánzó szabálytenyészetről és az ezeket kezel­ni próbáló mesterséges intelligenciáról. A rendszer, amely megóv bennünket kártól, kórtól, önmagunktól, most, hét évvel a film be­mutatása után talán még közelibbnek tűnik, mint akkor.

Kérdés persze, hogy melyik kultúra hogyan olvassa. Nálunk a szatíra nincs olyan mélyen beágyazódva a kulturális hagyományba, mint a briteknél. Talán ezért gondoljuk olykor, hogy ez a vicces műfaj nem is különbözik olyan nagyon a bohózatoktól, komédiáktól. Pedig hát a Hyppolit, A tizedes meg a többiek, a Tanú vagy a Holnap lesz fácán nem pusztán a nagyérdemű közönség féktelen kacagá­sát volt hivatva szolgálni. Mint ahogy a kabaré sem egykoron. Szó­val nem könnyű műfaj. De maradjunk a nemrég elhunyt Terry Jones filmjénél, aki a fél évszázada indult Monty Python Repülő Cirkusza egyik oszlopa volt – íróként, rendezőként, színészként. (Kicsit fel is idézi a Repülő Cirkuszt, ugyanis a Galaktikus Tanács kevéssé szerethető tagjainak a Pythonok kölcsönözték a hangjukat.)

A Megtehetek bármit (2015) első ránézésre csupán könnyed bohó­ zat, amely nyomokban Douglas Adamset is tartalmaz. (Érzelmes is, sci­fi is.) A kicsi, szürke főhős totális hatalmat nyer a Galaktikus Tanácstól, hogy bebizonyítsa: az emberiség méltó a fennmaradás­ra. (Még emlékszünk Szodoma és Gomorra szomorú történetére.) Éppen ő? Ez a nevetséges lúzer? Ülsz a moziban és talán megfor­dul a fejedben, hogy te talán jobban tudnál gazdálkodni a minden­hatósággal. Lennének ötleteid… Bocs, vágysz rá? Lenne igény rá?

Ez a film már olyan korszakban született, amelyben az egyes em­ber vagy kicsiny csoport gyorsabb, radikálisabb változásokat idéz­het elő, mint eddig bármikor. Megtapasztalhatod, amikor egy rém­hír vagy egy összeesküvés­elmélet tőzsdéket renget meg. Vagy amikor már a döntéseidnek, választásaidnak sem vagy maradék­ talanul ura. (Emlékeztető: a 2018-­ban botrányba bukott Cambridge Analytica közel kilencvenmillió ember személyes adataihoz jutott hozzá illegális módon.) Világos? Az a fontos, hogy nevetünk.

Ide kapcsolódik:
Az apokaliptikus víziókat festő műalkotások most még jobban hatnak ránk?

Hogy kin is nevetünk? Mindenki eldöntheti. Amúgy, hogy tudd: ezt a filmet Nagy-­Britanniában fél évvel a Brexit­-népszavazás bejelentése előtt mutatták be.

film brit mozi müpa magazin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Vata Emil, a Pécsi Nemzeti Színház örökös tagja
Következő bejegyzés Az érinthetetlen – Fülöp Attilára emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Romengo
Intermezzo

A Romengo 4. az első fél év világzenei toplistáján

2022. július 1.2 perc olvasás
Breuer Marcell a híres Vaszilij-székben üldögélve - forrás: https://www.dwell.com/article/design-icon-10-buildings-by-marcel-breuer-956d0193
Intermezzo

Itthon nincs épülete az egyetlen világhírű magyar építésznek – Breuer Marcell Lajos

2022. július 1.3 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Böszörményi Gyula, az Ambrózy báró-kötetek szerzője

2022. július 1.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.