• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo Címlap

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

Szerző: Rácz Ráchel2023. január 28.
Facebook Twitter E-mail
Kern András
Kern András – fotó: Dömölky Dániel

Filmszerelem, Lövölde tér, lemezkészítés, koncert kontra mozi. „Tegyen föl egy sapkát!”, dobos bohóc Shakespeare-módra, anekdoták, sztorik, látásmódok, generációs kapcsolódások, és persze Vígszínház. A 75. születésnapját ünneplő Kern András színművésszel beszélgettünk. Isten éltesse sokáig!

– 1980-ban jelent meg első lemeze, amelyen többek között a mára már kultikussá vált Lövölde tér című dal is szerepel. Hogyan indult ez a zenei vonatkozású munkásság?
– Felhívtak a hanglemezgyárból, hogy adnának egy anyagot, amit fel kéne énekelnem, hallgassam meg. Nem igazán tetszettek ezek a dalok, így megkérdeztem a vezetőktől, hogy nem lehetne-e inkább, hogy én írok dalszövegeket, olyan témákról, amik valóban foglalkoztatnak, érdekelnek, és utána ezeket muzsikusokkal megzenésítjük. Beleegyeztek. Így jelent meg az első lemez. A következő úgy indult, hogy megkérdeztem Pressertől – akivel akkor már hosszú évek óta dolgoztunk együtt a Vígszínházban –, nem akar-e nekem egy dalt írni. Erre azt válaszolta, hogy egy dalt nem, de egy lemezt igen! Így keletkezett a második album, aztán jött a többi. A január 28-i vígszínházi koncerten is ezen albumok dalaiból válogatunk, történetekkel, vendégekkel színesítve a repertoárt.

– Számos remek zenésszel, dalszövegíróval dolgozott a lemezkészítések alkalmával, többek között a már említett Presser Gáborral, Karácsony Jánossal, Sztevanovity Dusánnal, Bornai Tiborral vagy Laár Andrással. Követte a korabeli könnyűzenei életet? Esetleg koncertjáró típus is volt?

– Ez úgy nagyjából „összevissza van”… Zoránt például már fiatalabb korom óta közelebbről is ismerem, onnantól pláne amikortól elkezdett szólólemezeket csinálni. Az ő albumait mindig is szerettem. LGT-t szintén sokat hallgattam. A Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról és a Harminc éves vagyok című híres vígszínházi előadások fontosak voltak a pályámon. Az egyikben már duettben énekeltem, szerettem ezeket a darabokat. Koncertjáró azonban nem voltam. Inkább a színház és a film érdekelt. A film fiatalon különösen. Filmrendező szerettem volna lenni egyébként. Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem.

– Volt olyan film akkoriban, ami különösen megragadó hatással volt önre?

– Nehéz így kiválasztani egyet, nagyjából tízéves koromban kezdtem rendszeresen moziba járni. Akkoriban a nagyjátékfilmek előtt nem reklámokat, hanem híradókat meg rövidfilmeket vetítettek. Többek között egy ilyen típusú kisfilmben kezdtem gyerekszínészként is létezni. Nagyon tetszett a filmkészítés folyamata, rendkívül izgalmasnak találtam. Szinkronizáltam is elég korán. Emlékszem, egyszer ültem a szinkronstúdióban, a Pannóniában, és szólt a vetítőgépész, hogy egy olyan filmet vetítenek mindjárt, ami még nem ment ki a mozikba itthon. Híres külföldi film, a címe Négyszáz csapás, és én ezt mindenképpen nézzem meg, mert biztosan tetszeni fog. Így láttam mindenki előtt például ezt a mára már emblematikussá vált francia újhullámos filmet, amit Francois Truffaut rendezett.

Innentől kezdve ez az egész új hullám izgatott, Godard és Truffaut világa, és így tovább. Hihetetlenül újszerű és különleges volt, ahogyan ezek a pasasok felforgatták az addig megszokott filmes metódusokat. Aztán jöttek a remek olasz filmek isteni színészekkel, a cseh új hullám, ami maga a csoda volt Formannal, Menzellel az élén. Arra elég hamar rádöbbentem, hogy a világon a legjobb rendező egy Fellini nevű pasas, aki csinált többek között egy 8 és 1/2 című mozifilmet. Hosszú ideig, évtizedekig ez volt a kedvencem.

Kamaszkoromban magam is csináltam kisfilmeket, egyszer megnyertük az Országos Amatőrfilm Fesztivál fődíját 1965-ben.

– Hivatalosan 1970-ben szerződött a Vígszínházhoz, azonban már korábban is alkalma volt együttműködni a színház remek társulatának tagjaival. Ez is 1965-ig nyúlik vissza, nem?

– Őrületes művészgárdája volt a Vígszínháznak, nagyszerű repertoárral. 1965-ben egy nagyszerű előadásban, Arthur Miller Közjáték Vichyben című drámájában játszottam egy kamasz fiú szerepét. Ez egy 1944-es franciaországi rendőrségi fogdában játszódott, mindössze egy pad volt a díszlet. Ez még a főiskola előtti időszakom volt. Ekkor ismerkedtem meg közelebbről a társulat férfi tagjaival (mivel ebben a darabban csak férfiak játszottak). Elképesztő egyéniségekkel dolgozhattam, ott ülhettem Latinovits Zoltán, Darvas Iván, Várkonyi Zoltán, Benkő Gyula, Pethes Sándor, Harkányi Endre, Tomanek Nándor mellett.

Harkányi Endre, Latinovits Zoltán, Benkő Gyula, Kern András, Pethes Sándor, Darvas Iván, Várkonyi Zoltán a Közjáték Vichyben című előadáson, Vígszínház, 1965. - fotó: Kotnyek Antal, Fortepan
Harkányi Endre, Latinovits Zoltán, Benkő Gyula, Kern András, Pethes Sándor, Darvas Iván, Várkonyi Zoltán a Közjáték Vichyben című előadáson, Vígszínház, 1965. – fotó: Kotnyek Antal, Fortepan

Amikor a főiskola után odakerültem, már nem féltem tőlük, mert ismertem őket. Kedveltük egymást, nem voltak konfliktusok vagy komolyabb nehézségek. A fiatalok azért félnek az idősebbektől, mert nem ismerik őket. Nagyon tisztelik, „régi nagyoknak” tartják őket, amiből egy félszeg távolságtartás alakul ki. Rám ez nem nagyon volt jellemző, mert sokat álltam mellettük gyermekszínészként akár a Vígszínház színpadán, akár szinkronban, rádióban vagy filmezésnél.

– Ma érzékel különbséget a generációs kapcsolódást tekintve? Változtak a dolgok?

– Kisebb különbségek vannak csupán. A világ változott, de szerintem az emberi természet nem olyan nagyon. Ha egy pályakezdő bekerül egy ilyen kaliberű színház körforgásába, először óhatatlanul is meg van kicsit szeppenve, ami persze idővel megszűnik. Abban van változás például, hogy mi akkoriban mindig magáztuk az idősebbeket, csókolomoztunk, tiszteletemeztünk, a mai idősebb korosztály viszont kifejezetten a tegeződést kéri a fiataloktól. Sokkal könnyebb úgy dolgozni, dumálni egy-egy darab kapcsán, hogy nincs meg a magázódásból adódó távolságtartás. A staféta is ugyanúgy működik valószínűleg, mint a mi korunkban, tehát a fiatalabbak nézik az idősebbeket, így tanulnak tőlük. Leginkább az öltözködés változott, akkoriban mi farmert, rövid ujjú pólót és sportcipőt hordtunk, ma mindenki ebben van, a 75 éves is – nézzen rám!

– „Adjunk a Kernre egy sapkát!” – mesél erről a kedves kis anekdotáról?

– Várkonyi Zoltán, aki a Vígszínház főrendezője, később igazgatója volt, mindig megnézte a főpróbát egy-egy készülő bemutató kapcsán. Ahol szükségesnek ítélte, ott hozzászólt, segített. Ez a külső szem mindig jó. Ezt a gesztust egyébként a kaposváriak is átvették tőlünk később. Csurka István Versenynap című premierjére készültünk éppen, Horvai István rendezésében, valamikor a ‘70-es évek végén. Egy kisebb, azonban annál érdekesebb figurám volt a darabban, aminek nem voltak még igazán meg az élei, a kontúrjai, és nem tudtuk, mit kellene még csinálni, hogy az a valami végre meglegyen.

Várkonyi lazán odaszólt, hogy „a Kernre adjunk egy svájci sapkát!”. Ettől a sapkától valahogy tényleg felkerült az i-re a pont! Karakteresebb lett külsőre, engem meg pluszban elindított, kitaláltam még néhány dolgot – például tökmag héjat köpködtem. Nagy sikere lett ennek így együtt. Ezután, ha egy rendező bajban volt a Vígszínházban, és nem tudta, mit csináljon, akkor azt mondták, „adjunk a Kernre egy sapkát!”

– Volt egy érdekes, újgenerációs értelmezésű, remek hangulatú Minden jó, ha a vége jó című előadás. Miért hívták úgy, hogy „a fehér előadás”?

– Valló Péter rendezte a darabot, és az volt a szándéka, hogy a mű furfangossága, összetettsége és olykor kuszasága ellenpontozásaként legyen a díszlet és a jelmez színeiben a lehető legegyszerűbb. Sok szereplő, sok helyszín, bonyolult cselekmény, legyen a színpadi környezet egyszerű. Így lett a jelmez és a díszlet fekete-fehér. Úgy is hívtuk, „a fehér előadás”. Valló, aki fiatal rendező volt még akkoriban érdekes, új ötletekkel, nagyon szeretett benne. Ennél a közös munkánál kezdődött barátságunk is. A bohócot játszottam. Elég mókás volt, emlékszem, a hátamon viseltem egy nagy dobot, és amikor léptem, az ütő odacsapódott a dobhoz. Emlékezetesen jó hangulatú, humorú próbafolyamat és előadás volt. Ez a légkör átmehetett a közönségnek is, mert nagy sikerünk volt vele. Jaj, de rég volt te jó Isten! ’79-ben?

Kern András és Ruttkai Éva a Minden jó, ha a vége jó című előadáson, Vígszínház, 1979. - forrás: Vígszínház Archívum
Kern András és Ruttkai Éva a Minden jó, ha a vége jó című előadáson, Vígszínház, 1979. – forrás: Vígszínház Archívum

– Mi lehet a titka, hogy a vígszínházi világnak, színjátéknak van egy sajátos „íze”, jó értelemben vett lazasága?

– Elmondások alapján tudom csak, hogy például a régi Vígszínház jelentősen különbözött más budapesti színházaktól. Apám mesélte, hogy a két háború között, amikor tulajdonképpen a budapesti színházi színteret elsősorban a Vígszínház és a Nemzeti Színház „jelentette”, a Nemzetiben komolyabb, kicsit talán deklamálóbb előadások mentek inkább, amelyek során „szavalták” a magyar nyelvet, patetikusabban… A Vígszínház sokkal realisztikusabb, naturálisabb, modernebb volt ennél. Itt akkoriban az életre jobban emlékeztető színjátszás volt jellemző.

Ez a fajta lélektani realizmus aztán a háború után egyre több helyre beszivárgott, ma már szinte ez a norma, ami viszont egyáltalán nem jelenti azt, hogy ez a jó. Van, ahol az a színház, hogy afrikai feketék dobognak, különböző imádságokat mondva. Van, ahol az, ahol csendben vannak, maximum egyszer-kétszer szólalnak meg. Vannak itthon is az avantgardistább nézetűek, akiknek meg a vígszínházi stílus halandzsa és unalmas, csinálnak helyette mást, elvontabbat – azt mondják, ami itt a falakból árad, az túl konzervatív… De ez a jó, hogy a színház ilyen sokszínű és sokféle lehet, és nincs jó vagy rossz, hanem elképzelések, világok, stílusok vannak egymás mellett, és mindenki eldöntheti, mi a megfelelő számára, nincs szabály. Vagy nem így kell művészetet csinálni?

vígszínház interjú kern andrás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésJuliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”
Következő bejegyzés Vizuális művész keltette életre Bosch alakjait a Magyar Zene Házában

Ajánlott Bejegyzések

Christopher Walken - forrás: YouTube
Intermezzo

Intenzív játék és dermesztő pillantás – 80 éves Christopher Walken

2023. március 31.3 perc olvasás
Societas: BROS - fotó: Giulia Colla
10. Színházi Olimpia

Legyél főszereplője Castellucci BROS című darabjának a Színházi Olimpián!

2023. március 31.2 perc olvasás
Bartók Tavasz

A Cseh Filharmonikusok nyitják az idei Bartók Tavaszt

2023. március 31.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.