• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Színház Zene

Világok találkozása – beszélgetés Homonnay Zsolttal

Szerző: Papp Tímea2022. március 29.
Facebook Twitter E-mail
Homonnay Zsolt - forrás: Budapesti Operettszínház

Egy tökéletesre csiszolt darab különleges színészi kihívás elé állító főszerepe és egy nem mindennapi életutat bejáró operettkomponistát ünneplő est megrendezése – Homonnay Zsolttal a Jekyll és Hyde-premier, valamint Szabadság, szerelem című Huszka Jenő-gála kapcsán beszélgettünk.

– A Jekyll és Hyde egyik állandó jelzője az, hogy „minden idők egyik legnépszerűbb musicalje”. Mi teszi azzá?

– Egyrészt nagyon jó a sztori: egy thiller megannyi érdekes drámai fordulattal. Annyira erős a történet, hogy gyakorlatilag bármilyen műfajra érvényesen adaptálható, nem véletlenül készült belőle több prózai vagy táncszínpadi, illetve filmfeldolgozás. Másrészt pedig ott van Frank Wildhorn hihetetlen szakértelemmel megírt zenéje. Szinte mindegyik dala sláger, de egyáltalán nem olcsó vagy közhelyes, hanem mély és komoly mondanivalót hordozó, ráadásul iszonyatosan nagy kihívás elé állítja az énekest. Ez a darab dramaturgiailag zenei és színházi értelemben is tökéletesre van csiszolva. 

– Ez a történet talán azért is izgalmas, mert bár egy szélsőséges helyzetben, de mégiscsak egy valós és teljesen átélhető, hétköznapi alapképletet vázol fel.

– Pontosan, hiszen a mesterműveknek az legfőbb ismérve, hogy minden korban megérthető a mondanivaló igazsága, anélkül, hogy bármit különösebben csavarni kellene rajta. Az alapkonfliktust, a jó és a rossz harcát bármikor, bárki átélheti. Ne csak nagy dolgokra gondoljunk. Lehet, hogy az az ember, aki félórája még jókedvvel kalácsot kent és kakaót melegített a gyerekének, most gyilkos dühvel vitatkozik egy másik embertársával azon, hogy miért vágott be elé a sávban az autóval. Ettől a rétegzettségtől tud ma is korszerű lenni Stevenson regénye. Igaz, hogy korrajzot ad, mert az 1880-as években, Angliában játszódik, ahol a tudomány hihetetlen fejlődésen megy keresztül, a társadalmat viszont a bigott viktoriánus erkölcsök alakítják, az aktualitása mégis kortalan. Jekyll jót akar, kutat, kísérletezik, a haladást szolgálná, de nem érzi, hogy kicsúszik a kezéből az irányítás, az eszközt Hyde-ként gonosz célokra kezdi használni. Bár a mai világban nem nehéz erre analógiát találni a klónozástól a digitális technológiáig, az alapvető kérdések ebben a történetben az emberi lelket érintik, ehhez pedig semmit nem kell hozzátenni, nem kell átfogalmazni.

– A két nagy dal, az Eljött az óra és az Ördögi tánc jó rég szerepel a repertoárodon.

– Azt hiszem, 1995-ben énekeltem először. Ez, ha jól számolok, bizony, 27 év. Kezdetben számomra , akárcsak Az operaház fantomja vagy a Nyomorultak, a Jekyll és Hyde is egy fantasztikus történetet jelentett csodálatos zenével és nagy, kihívást jelentő szerepekkel, a színpadon elképesztő látványvilággal. Amikor a musicalt 1997-ben láttam New Yorkban a Broadwayn, amit David Hasselhoff-fal mutattak be, abban a bizonyos legendás előadásban, a profizmus és a show lenyűgözött. Mára viszont sokkal fontosabbá vált számomra az emberi viszonyokról szóló réteg, az énekesin túl pedig a színészi kihívás.

Homonnay Zsolt - fotó: Weidinger Amelie
Homonnay Zsolt – fotó: Weidinger Amelie

Én mindig minden szerepemre rengeteget készülök, utána olvasok az alapműnek, a történeti korszaknak, megnézek korábbi előadásokat vagy más műfajú feldolgozásokat, és ezen az összegyűjtött tudásanyagon, meg persze a magam szubjektív szűrőjén át fogalmazom meg a karaktert. Így formálódott minden szerepem, például Tevje vagy Jean Valjean, Don Qijuote de La Mancha, Giudo Contini pszichéje, hite és döntéseinek oka is, és ezzel együtt vagyok színpadon esténként 7-től az előadás végéig. Bármennyire is komoly igénybevételt jelentő, drámai figurák voltak ezek, a nekik kijelölt utat bizonyos szempontból mégis egyszerűbb bejárni, hiszen csak egyetlen szerepívet kell megmutatni, abból nem száll ki a színész. A Jekyll és Hyde-ban azonban ugyanennyi idő alatt, ugyanabban a térben és történetben párhuzamosan két sorsot kell egyenértékűen eljátszani, ami mégis egy személyiségből fakad és táplálkozik. Belépek a színpadra Jekyllként, majd kettéválik a szerep, és Jekyll mellé odakerül Hyde is, azonos súlyú lelki folyamatokkal, ugyanazzal a hitelességgel és saját igazsággal. A jelenetenkénti, sőt a legnagyobb vívódás alatt szinte pillanatonkénti váltás éppen ezért nem történhet meg kizárólag külső eszközökkel. Ami egy másodperccel azelőtt még megfellebbezhetetlen igazság volt, azt a következő másodpercben porig rombolja teljes hittel és meggyőződéssel a másik én. Ehhez nem csupán színészi, de lelkiállapot- és lelkialkat-váltásra is szükség van, sőt arra van csak igazán szükség. És azt hiszem, nem is szabad másba kapaszkodni. Természetesen nem orvosi látleletként, de a kettéhasadt személyiség összetettségét kell megmutatni. Azt, ahogyan egyetlen lélekben és testben képes együtt élni két tökéletesen más igazság, amelyeknek megvan a maga megcáfolhatatlan rendszere. A bennünk rejlő határ átlépéséről szól Jekyll és Hyde története.

– Említettél az előbb néhány súlyos drámai karaktert, akiknél nagy az érzelmi amplitúdó. Ez a kettős főszerep azonban, ahogyan mondod, másféle mentális, fizikai, hangi, színészi – és még sorolhatnám a területeket – feladat elé állít. Hogyan lehet erre a gyakorlatban felkészülni?

– Erre csak úgy lehet felkészülni, ha az ember először is aprólékosan végigelemzi a szerepet. Távolabbról kell indulni, mintegy kívülről ránézni, úgy, mintha két különálló karakter lenne. Bár mélyre kell ásni, és szinte automatizmussá kell tenni a működésüket, de ez a folyamat egyszerűbb része. Akkor válik nehezebbé a terep, amikor ezt a két, külön-külön hiteles embert a próbaidőszak alatt kőkemény munkával össze kell fűzni egy személlyé. Soha nem tudtam elképzelni, hogyan tud valaki önmagával sakkozni úgy, hogy miközben a fehérrel lép, még nem tudja, hogy a sötéttel mit reagál, és amikor a kezébe veszi a fekete bábut, azon kezd el gondolkodni, mit akarhatott a világos. Most már, azt hiszem, értem, hogyan lehet lelket és agyat teljesen kettéválasztani. Jekyll is megérti, és egyetlen lehetőséget lát arra, hogy megoldja a helyzetet. Felfogja, hogy nem tudja magában Hyde-ot féken tartani, ha ő veszi át az uralmat a testén, a lelkén, annak borzalmas pusztítás lesz a következménye, ráadásul azok körében, akik fontosak neki. A vég pedig tragikus, de valahogy végső soron mégiscsak a szeretet és a racionalitás győzelmét mutatja.

Fekete Katalin jelmeztervei a Jekyll és Hyde előadáshoz
Fekete Katalin jelmeztervei a Jekyll és Hyde előadáshoz

– Ehhez a kettős főszerephez képest mennyivel könnyebb feladat megrendezni egy Huszka-gálát? Egyáltalán: mennyiben más egy gála egy „rendes” előadás megrendezéséhez képest?

– Egyszerre tűnik egyszerűnek és bonyolult dolognak egy gálát színpadra állítani. Nincs darab, aminek az elemzése időigényes, viszont iránymutató, a dalokat is jól ismerik az előadók, és a közönség is. Én azt gondolom, hogy az anyag és a téma annál jóval többet érdemel, mintsem dalok egymásutáni elhangzására gondoljunk. A Huszka-művek dalai kijelölhetnek olyan koncepciót, amelynek a mentén dramaturgiai értelemben egészként szervesül az este. A vezérfonal ehhez Huszka Jenő életútja, amelyben egyszerre volt jelen a művészet és a tisztes polgári élet. 

Ide kapcsolódik:
Jekyll és Hyde a korhűség szellemében, a mai igények szerint – interjú Fekete Katalin jelmeztervezővel

Valószínűleg sokan lepődnek meg azon, hogy a Zeneakadémia mellett a jogi kart is elvégezte. Ledoktorált, majd egy évre elment Párizsba koncertmesternek, mert kiváló hegedűs volt. Aztán hazajött, a vallás- és közoktatásügyi minisztériumban kezdett dolgozni, ahol két ügyirat között kollégájával, Bakonyi Károllyal hol Fedák Sárinak komponáltak egy slágerré váló nótát, hol meg a Bob herceget csiszolgatták. El sem tudjuk képzelni, micsoda hangulat lehetett abban az irodában! De komolyra fordítva: Huszka megtartotta a bécsi operett szerkezetét, amelyhez magyaros motívumú, a verbunkosból merítő zenéket írt. Lehet, hogy sokan nem tudják, hogy a Daru madár fenn az égen vagy a Délibábos Hortobágyon nem magyar nóták, hanem színpadi előadásra szánt darabok dalai, emellett nem a színpadiasság érződik rajtuk, hanem a magyaros lüktetés, a virtus, a mulatás van bennük. Huszka képes volt arra, hogy egyetlen darabban, például a Gül babában két világot harmonikusan mutasson meg, hiszen a történetben a keleti atmoszféra jelenik meg erősebben, a zene viszont magyaros dallamokból épül föl. És ha már az életrajzi adatoknál tartunk, ha azt se felejtsük el, hogy ő rakta le az intézményes szerzői jogvédelem alapjait Magyarországon. Nélküle a mai Artisjus nem létezne. Szóval elképesztően izgalmas Huszka Jenő élete magánemberként és zeneszerzőként is, hisz ő az az ízig-vérig magyar szerző, aki végigélte Magyarország 20.századi nagy történelmi viharait, akinek fontos a magyar történelem és a magyar muzsika. Ezt a sokszínűséget szeretném megmutatni a Szabadság, szerelem gálán.

interjú budapesti operettszínház zene huszka jenő gála homonnay zsolt jekyll és hyde
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTánc és hit dolgában megingathatatlan volt – Markó Ivánra emlékezünk
Következő bejegyzés Hermina Fátyol takes home the Best Actress award from Cairo

Ajánlott Bejegyzések

Érdeklődő a 92. Ünnepi Könyvhéten a belvárosi Vörösmarty téren a megnyitó napján, 2021. szeptember 2-án. MTI/Soós Lajos
Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

2023. június 6.2 perc olvasás
Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies
Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

2023. június 6.2 perc olvasás
Gobbi Hilda 1963-ban, a Magyar Rádió 6-os stúdiója, Nem az én színpadom... című műsor (fővárosi színházak vetélkedése III. forduló) felvétele. - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

Gobbi Hilda, akinek a színház volt a családja

2023. június 6.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Érdeklődő a 92. Ünnepi Könyvhéten a belvárosi Vörösmarty téren a megnyitó napján, 2021. szeptember 2-án. MTI/Soós Lajos Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.