Szerző: Caruso

Márcsak azért sem könnyű szabadtéri színházat vezetni, mert alig féltucat operacím közül ildomos kiválasztani a nyáron színre kerülő közönség-kedvenceket. Ha egy direktor megpróbál új darabokkal kísérletezni, két dolgot kell szem előtt tartania: az adott mű megél-e a speciális körülmények között, illetve a néző hajlandó-e jegyet venni, ha nem az Aida, a Carmen vagy a Nabucco van műsoron. Mindez hatványozottan igaz egy olyan giga-vállalkozás, mint a Veronai Aréna esetében. Noha a játékok történetében olyan nyári ritkaságok is színre kerültek egykor, mint a Tell Vilmos, A Nyugat lánya, a Mefistofele, vagy a Parsifal, az elmúlt évtizedek igazgatói – jelenleg Cecilia Gasdia, a…

Tovább

„Minden sikeres férfi mögött ott áll egy nő” – tartja a régi mondás, melyet számos zeneszerző is megerősíthetett volna. Róluk szól ez a válogatás. Az 1850-es évek elején készült dagerrotípián Robert Schumann és hitvese Clara, korának kiváló zongoraművésze látható. Miután a komponista elmegyógyintézetbe került majd elhunyt, Clara Schumann nagyszabású koncertkörutakra indult, melyek során három alkalommal Budapestre is eljutott. Richard Wagner és Cosima Liszt (megismerésükkor Frau von Büllow) kapcsolata a maga korában meglehetősen nagy port vert fel. Mindketten voltak korábban házasok s reflektorfényben éltek.Az 1872-es képen az asszony szerelmetesen néz fel urára, ám megözvegyülve évtizedeken keresztül fanatikus keménységgel óvta Wagner emlékét…

Tovább

Ha az opera még mindig olyan fontos műfaj lenne az osztrák kultúrkormányzat számára, mint egykor, a legutóbbi Bűvös vadász premier közben – legkésőbb Annuska első áriája után – menesztették volna Dominique Meyert a Staatsoper éléről, ám ha a bécsi publikum még mindig az egykori legendás lenne, haragjuk már rég elűzte volna az igazgatót az Opernring környékéről is. A Weber-premier állítólag hatalmas pfujolással végződött ugyan, s a sorozat utolsó előadásán sem tudtak a tisztességesen teljesítő művészek kettőnél többször meghajolni, ám a törzsközönség, amelynek egykor nem volt megfelelő vezető Mahler, Maazel vagy Abbado, a heves reakciók helyett lassan, de biztosan lesz hűtlen…

Tovább

Nagyon meg lehetett döbbenve a pesti közönség, amikor napra pontosan száz évvel ezelőtt először szembesült Bartók Béla egyetlen operájával, A kékszakállú herceg várával. A mű ugyanis a műfaj összes szabályával szembe ment. Ki látott még kétszereplős operát, olyan egyórás drámát, melynek „nincs cselekménye”? Bartókot akkor már megvédte a hírneve a támadások jórészétől, az értetlenkedők haragjukat inkább a szövegíró Balázs Bélán töltötték ki. Az ősbemutató után majd’ két évtizednek kellett eltelni, míg a pesti közönség lassan felengedett a mű irányába, s több mint negyven évnek, hogy Nádasdy Kálmán a „Hol a színpad kint-e vagy bent?” kérdésre azt felelje: bent. Az elmúlt…

Tovább

„A Parsifal? Nem hiszem, hogy az Operaház előadná. Most nincs abban a helyzetben a színház, hogy egész erejét ennek a műnek a betanulására koncentrálná, a Parsifal előadása pedig nálunk csakis így képzelhető; viszont mire az Operaház megtehetné ezt, az összes színházak lejáratták a Parsifalt, amelynek csak most van efemer sikere mindenfelé. Mint repertoire-darab sohasem fog uralkodni Wagner hattyúdala, amely – valljuk be őszintén – minden szépsége és érdekessége mellett is nagyon unalmas.” Az unortodox gondolatok nem kisebb művésztől származnak, mint Hevesi Sándortól, az Operaház és a Nemzeti Színház főrendezőjétől, aki 1914 januárjában, míg a Népopera a Parsifal magyarországi bemutatójára készült,…

Tovább

Hölgyek, Urak, Kisművésznők, Nagyművésznők, Ti, akik ott álltok a rivaldafényben, melyről azt hiszitek, örökké fog égni, akik virággal a hátsó ülésen tapsorkánnal a fületekben autóztok haza, akik elégedetten olvassátok a kritikákat, akik tovább tudtátok tartani a magas C-t, mint a liluló fejű partneretek, akik rásziszegtetek a fodrászra, ráüvöltöttetek a kellékesre, kelletlenkedtetek az öltöztetőtökkel, jusson eszetekbe olykor Szamosi Elza! Volt nagyobb, mint Ti, mert ő volt az Első! Az első Francia királykisasszony a János vitézben, az első magyar Mimi és Minnie A Nyugat lányában, az első pesti és észak-amerikai Cso-cso-szán. S mi minden egyéb… Ő volt bizony az első operaénekes, akire…

Tovább

Az április közepi szitáló esőben reggel 10 óra körül párszáz fiatal gyülekezik a frissen felújított müncheni Gärtnerplatztheater előtt. Ránézésre tizenkét és tizenhat év között lehetnek, alsó-középosztálybeli, áltagos nagyvárosi kamaszok. Fehérek, fehérek, tarkák, akiket tanáraik bizonyára precízen felkészítettek a rájuk váró előadásra. A teátrum vezetése arra vállalkozott, hogy megszólítsa a világ legnehezebb közönségét. Érezhetően a színház nézőtéri személyzete is meg van rendülve a diákhadtól, s igyekszik németes szigorral minél előbb leterelni őket a pincében kialakított stúdiószínpadra. Megszívlelendő gesztussal nem musicalt, nem gyerekeknek szóló butított vidámságot, s nem is valami Bűvös vadászhoz hasonló „nemzeti operát” tálalnak az ifjúságnak, hanem egy 20. század…

Tovább

Bőségesen akad kapocs a két komponista, Viktor Ullmann és Ernst Krenek között. Alig két év különbséggel (1898-ban, illetve 1900-ban) az Osztrák-Magyar Monarchia állampolgáraként születtek, szülővárosaik, Český Těšín és Bécs között 300 kilométer sincs. Mindketten cseh származásúak voltak, apjuk katonatisztként szolgált, s maguk is részt vettek az I. világháborúban. Zenével először Bécsben kezdtek foglalkozni, egy időben mindketten Schönberg bűvkörében éltek. Valószínűleg ismerték egymást, hiszen a Prágában karmesterként is működő Ullmann bábáskodott egy Krenek-premiernél. Ami azonban a Magyarországon szinte ismeretlen két szerzőt leginkább összeköti, az az, hogy idővel mindketten szálkák lettek a nácik szemében. A származásilag támadhatatlan Krenek a Húzd rá Jonny!…

Tovább

Lehullott hát a lepel Dominique Meyer utolsó előtti bécsi évadjáról is. A párizsi Théâtre des Champs-Élysées egykori vezetője 2010 óra vezeti a színházat, utódja, Bogdan Roščić 2020. szeptember 1-én fogja átvenni a patinás teátrum vezetését (jellemző az osztrák kulturális életre, hogy mindezt 2016 decemberében már bejelentették). Meyer nem szerencsés időszakban került a Staatsoper élére, hiszen nagyjából tíz éve kezdett eltünedezni a világ operaszínpadairól az az énekes-generáció, amelyik méltó rajongottja volt az egyik legkifinomultabb közönségnek, s velük együtt a jelentős rendező és karmester egyéniségeket is nagyítóval kell napjainkban keresni. Ez a jelenség minden operaházban érezhető, de egy akkora és akkora sztárok…

Tovább

Színházba menni mindig izgalmas. Hatványozottan az, ha bemutatóra vagy olyan operaházba jut el az ember, ahol korábban sohasem járt. Belépni a bayreuthi Markgräfliche Opernhausba azonban ezeknél is emelkedettebb érzés. Az első tavaszi napsugaraktól nyújtózó álmos bajor kisváros példás rendben tartott barokk utcáin kívülről nem igazán tűnik fel a hatéves restaurálás után újjáéledt épület. Az előcsarnok, illetve a rendhagyó alakú, hófehérre festett lépcsőház teljes puritánsága mintegy előkészíti azt a valószerűtlen érzetet, ami azonnal hatalmába keríti a nézőtérre belépőt. A kizárólag fából és festett vászonból készült, 1748-ban átadott kékeszöldben és aranyban játszó nézőtér mit sem változott az elmúlt 250 év alatt. Pusztán…

Tovább