Szerző: Gyenge Enikő

Fenyegető esőfelhők, majd könnyű szitálás mellett is kitartó és népes közönség fogadta a Klassz a pARTon! fesztivál augusztus 4-i balatonfüredi hangversenyét. A Kisfaludy Galéria előtti színpadon a Budapesti Vonósok a kiváló Pusker Júlia hegedűművész társaságában Mozart- és Weiner Leó-darabokkal léptek fel. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a beálló próbát is meg tudtam hallgatni. Mindenki civilben, a darabok is valamelyest „civilben” szólaltak meg – ami üdítően hatott fesztelenségével, az előadói műhelybe történő bennfentes betekintés lehetőségével. A technikusok az erősítés balanszával kísérleteztek, végül sikerrel. Szabadtéri hangverseny esetén mások az elvárásaink, nincs visszaverődés, minimális az utózengés, érdesebbek a hangszínek, több elem korrekcióra…

Tovább

„A közönség a kezdésre megtöltötte a széksorokat, majd a hangverseny végére a hallgatók száma megsokszorozódott az arra járók koszorújával.” Érdi Tamás zongoraművész, Káli Gábor karmester és Grazioso Kamarazenekar balatonfüredi hangversenyéről Gyenge Enikő írt. Július 27-én, a Klassz a pARTon balatoni fesztivál félidején, a csodás hangulatú Balatonfüreden jártunk, ahol a fesztivál idei hommage gondolatköréhez hűen – Fischer Annie-ra és Kocsis Zoltánra emlékezünk, Mozart kerek évfordulóját ünnepeljük – csupa Mozart-muzsika töltötte be a teret. Csővári Csilla énekesnő betegsége miatt két operaáriáról le kellett mondanunk, így a műsorban most csak Mozart briliáns A-dúr szimfóniája (K. 201) és a d-moll zongoraverseny (K. 466) szólalt…

Tovább

Az idei Mozart-hét a zeneszerzőt barátainak társaságában mutatta be, játékos természetű, könnyelmű, imádni való életművészek társaságában. A kürtös Leutgeb, a klarinétos Stadler, az oboás Ramm – mind hangszerük kiváló mesterei, s ez micsoda szerencse: mert ők voltak Mozart csodálatos fúvószenéinek múzsái. Vidám múzsák lehettek. Az Esz-dúr (K.447) kürtverseny ajánlása így szól: Mozart Amadé „igen sajnálja a szamár, ökör, bolond Leutgebet, Bécsben 1783. május 27-én”. Egy másik helyen a zenekarnak Allegro, míg ugyanott a szóló kürtösnek Adagio tempójelzést ír – a nehézkes és állandóan lassuló kürtösökre célozva. Joseph Leutgeb értette a tréfát, és könnyen érthette, mert korának elsőrangú, európai hírű kürtvirtuóza…

Tovább