Szerző: Kerekes György-Pallai Péter

A mainstream és a jam session intézményesítése egy zseniális impresszárióra, Norman Granzra maradt. 1944. június 2-án egy 300 dolláros kölcsönből ő szervezett nagyszabású koncertet a 2200 néző befogadására képes Los Angeles-i Philharmonic Auditoriumba, amelyen olyan zenészek szerepeltek szervezett jam session keretében, mint tenorszaxofonon Jack McVea és Illinois Jacquet, harsonán J. J. Johnson, zongorán Nat King Cole, gitáron a popgitárosok akkor még jazzt játszó ősatyja, Les Paul, bőgőn Red Callender, és a dobon Lester Young öccse, Lee Young. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A koncert hatalmas siker volt. A plakátokon a tömörség…

Tovább

A tánccal szemben a zene hallgatását ösztönözte a kisebb klubok számának növekedése is a második világháború idején és az azt követő időszakban. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Helytelen lenne a legendás New York-i 52. utcát kizárólag a beboppal társítani, amikor az 52. utca a szesztilalom eltörlését követően egyébként is Swing Street néven vált ismertté, ahol még a háború után is telt házakat vonzottak a korábbi jazzstílusok olyan sztárjai, mint Coleman Hawkins, Fats Waller, Billie Holiday, Art Tatum, Louis Prima vagy Trummy Young. Louis Armstrong, aki a New Orleans-i hagyományból kiindulva megteremtette…

Tovább

Magát a mainstream kifejezést az angol kritikus, Stanley Dance használta először az ötvenes években. Ezzel a kifejezéssel Dance azokat a szvingzenészeket illette, akiknek stílusa a Nagy-Britanniában is előszeretettel felújított New Orleans- vagy dixieland hangzás és a modernistáké között mozgott. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Noha az évek során szintén haladt a korral a fősodor, a nagyközönség természetesen jóval lemaradt a mindenkori újítók mögött. Ahogyan a bebop fénykorában továbbra is a szving volt a mainstream, úgy talán elmondhatjuk, hogy manapság a bebop a fősodor, szemben a modális jazzel, a freevel, az etnojazzel,…

Tovább

Az indojazz kialakulásával szinte párhuzamosan Afrikában is éledezett egy újfajta zenei fúzió. De míg az indojazz fúzió kísérletezés közepette született, a dél-afrikai zenét az apartheid elleni politikai tiltakozás, a félelem, a düh és a harag motiválta.  A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A hatvanas évek végén Dél-Afrika legismertebb big bandjét, a Brotherhood of Breathet Chris McGregor vezette. Erről az időről a kiváló tehetségű dél-afrikai muzsikus, Louis Moholo egy 1991-ben adott interjúban a következőképpen beszélt Richard Scottnak: „Dél-Afrikában nem volt semmiféle lehetőség, hogy egy fekete zenész bármit is csináljon. Muszáj volt előjönni…

Tovább

India a 60-as évektől kezdve egyre nagyobb helyet és részt kért és kapott a világ zenei életében. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A jazz szempontjából az első Indiához kapcsolható együttes az Indo-Jazz Fusions, egy két kvartettből álló zenekar volt, amely a 60-as évek elején alakult Nagy-Britanniában. Az együttesnek két vezetője volt, az egyik az indiai származású hegedűs, John Mayer, a másik az altszaxofonos Joe Harriott. A zenekar nagyjából két évvel azelőtt alakult, hogy a Beatles rátalált a szitárművész Ravi Shankarra. https://youtu.be/U-_uyBwh7FQ Míg az indiai zenészek a tradicionális indiai muzsikát hozták az…

Tovább

Az 1950-es években azonban a Rio de Janeiró-i zenészeknek köszönhetően kialakult a szambának egy valamelyest visszafogottabb, kevésbé perkusszív, harmóniai szempontból összetettebb, és bizonyos mértékig a cool jazz által is befolyásolt változata, amely bossa nova (új stílus) néven vált ismertté. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Ez eredetileg nem a viskóvárosok, a favelák zenéje volt, mint a karneváli szamba, hanem a divatos tengerparti kerületek, az Ipanema, a Copacabana és a Leblon szofisztikált zenészeinek (Antonio Carlos Jobim, Carlos Lyra, João Gilberto vagy Luiz Bonfá) zenéje. Ez a zene már elérte Európát, amikor a francia…

Tovább

Érdekes módon nem Brazília északkeleti állama, a legnagyobb afrikai eredetű lakossággal rendelkező Bahia muzsikája volt az, amelyik eredetileg felkeltette az észak-amerikai jazz-zenészek érdeklődését, noha Bahiában ma is énekelnek a rabszolga ősöktől örökölt nyugat-afrikai joruba nyelven, és a bahiai ütőskultúra is legalább olyan egyenesen származtatható Afrikából, mint a kubai. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Elég, ha csak a popsztár Paul Simon által felfedezett és népszerűsített ottani dobzenekarra, az Oludumra gondolunk. Idővel a szegényebb, trópusi északkeletről megélhetési célokból délre vándorló tömegek hozták magukkal az afrikai gyökerű muzsikát az ország másik zenei központjába, Rio…

Tovább

A legtöbb latin jazzt játszó zenekar New Yorkban szerzett magának hírnevet. Többségükben kubai vagy Puerto Ricó-i származású ütősök vezették őket. A jazz azonban azokra a kubai zenészekre is hatott, akik Castro hatalomra kerülését követően is megmaradtak a szülőföldjükön. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A szigetországban bevezetett kommunista rendszer az Egyesült Államok blokádja alatt állt, és maga is igyekezett elszigetelődni minden amerikai befolyástól, a jazzt viszont nem tiltotta be, hiszen talán El Jefe (a Főnök, vagyis Fidel Castro) maga is tisztában volt azzal, hogy sok mindenben lehet diktálni, de zenében és táncban semmi…

Tovább

A latin jazz kialakulása – mondanunk sem kell – nem a hatvanas évek bossa nova-őrületével kezdődött, hanem jóval korábban. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A különböző kubai és mexikói eredetű táncok, mint például a rumba, már a harmincas években kezdtek teret hódítani az Egyesült Államokban. Dél-amerikai zenészek is szép számmal áramlottak a gazdag északra, kiváltképpen New Yorkba. Elkerülhetetlen volt, hogy az akkor igen népszerű szvingegyüttesek repertoárjában megjelenjenek latin-amerikai elemek is. A klarinétos Artie Shaw, a késői harmincas évek egyik legnépszerűbb zenekarának vezetője élen járt a dél-amerikai és karibi motívumok szvingesítésében. Odáig…

Tovább