Szerző: Papageno

Életének nyolcvankettedik évében május 2-án hajnalban elhunyt Komlós Péter kétszeres Kossuth-díjas hegedűművész, a Bartók Vonósnégyes alapító tagja. Komlós Péter a Liszt Ferenc Főiskolán 1950 és 1956 között folytatta hegedűtanulmányait, mások mellett Zathureczky Ede és Weiner Leó tanítványaként. A Komlós-vonósnégyest 1957-ben alapította három főiskolai társával, az együttesben ő volt az elsőhegedűs. A tagok közül többen készültek szólistának, Komlós Péter azonban a gazdagabb kvartettrepertoár miatt döntött a kamarazenélés mellett. A vonósnégyes 1963-ban vette fel Bartók Béla nevét, és a következő évben aratta első jelentős nemzetközi sikerét a liége-i nemzetközi versenyen elért I. díjjal. Az együttes az alapítása óta eltelt több mint fél…

Tovább

Bár 2016-ra még 1,3 millió eurós nyereséget tudott elkönyvelni a firenzei operaház, a legfrissebb kimutatások szerint 62 millió euró mínuszon áll a mérleg. A veszteség évek során rakódott egymásra, a távozó intendáns szerint a városnak és Toszkána tartományának azonnal lépnie kell. Francesco Bianchi tízmillió eurós rekapitalizációt és 18 milliós középtávú támogatást lát szükségesnek, különben elbocsátásokkal kell szembenézni a firenzei operaházban, amelynek zenekara Zubin Mehta vezetése alatt áll. Az intézkedés már az új intendáns, Cristiano Chiarot feladata lesz, aki a velencei La Fenicéből érkezik. (Via Slipped Disc, Salzburger Nachrichten)

Tovább

Ez az ötödik tavasz, amikor hozzánk látogat korunk egyik legnagyobb koreográfusa. Idén két darabbal is. A SACRE a 2004-ben készített Tavaszi áldozat (Sacre du printemps) felújítása, mely a Gat repertoár egyik főműve, ezért kapta a Bessy-díját is 2006-ban, a New York-i Lincoln Centerben való fellépés után. A művelt közönség már láthatta a Trafóban a darabot is 2009-ben, a fiatal közönség pedig most bepótolhatja.  A szigorú eleganciát lázas villámokkal vegyítve bimbózik ki a tavaszi áldozat, modernitása teljes pompájában. Ki gondolná, hogy Stravinsky kopogó ritmusaihoz remekül illik a kubai salsa? A GOLD is átdolgozás, a 2013-as The Goldlandbergs-é, melyben Glenn Gould kanadai zongoraművész…

Tovább

Az évad utolsó bemutatójára készülnek a Radnóti Színházban. A színpadra ritkán alkalmazott Dosztojevszkij-kisregény, A játékos szövegkönyvét a Junior Prima-díjas Fekete Ádám írta, a rendező Fehér Balázs Benő. Az Antonyina Vasziljevnát alakító Csomós Marit, a Mademoiselle Blanche-ot megformáló Lovas Rozit és a Polinát játszó Sodró Elizát kérdeztük a játékszenvedélyről és a szerencséről. A játékos bemutatója május 7-én 19 órakor lesz. Előadások az évadban: május 6., 16., 28., június 6., 7. További információ az előadásról és jegyvásárlás – Szerintetek milyen lelki igényeket elégít ki a szerencsejáték? Csomós Mari: Azt hallottam, hogy hirtelen ad nagy örömérzetet, örömhormonokat szabadít fel, állítólag többet, mint a…

Tovább

Hosszú című produkció 190 percben egy hosszú nevű színháztól: Radu Afrim szerzői előadása a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának aktív alkotói közreműködésével jött létre. A színház ajánlója Ma már retro mindaz, amit valamikor a ’70-es években az emberek mindennapi valóságként éltek meg tömbházlakásaikban, a múlt rendszer emblematikus és a mai napig álló vívmányaiban. Egy tömbház, avagy blokk – lépcsőházaival, emeleteivel, lakrészeivel, a vékony falakkal, a szomszédokkal és a házkulcsot a nyakukban hordozó gyerekekkel – amolyan emberi hangyaboly sok egyéni sorssal. Persze ezek, a blokkba bezsúfolt életek nem zajlanak konfliktusmentesen… Radu Afrim, a Tompa Miklós Társulat két nagysikerű produkcióját Az…

Tovább

A kortárs magyar komponisták műveit felvonultató május 5-i koncert Eötvös Péter zeneszerző-kurátor és a frankfurti zenekar többéves együttműködésének keretében jön létre. Vajda Gergely zeneszerző-karmester saját Drums Drums Drums című darabja mellett mestere, Eötvös Péter 2007-ben komponált Levitation két klarinétra, vonószenekarra és harmonikára című alkotását vezényli majd a frankfurti együttes élén, de elhangzik a kortárs magyar zenei élet további két emblematikus alakjának, Sári Józsefnek és Tihanyi Lászlónak is egy darabja. (Via hr-online.de)

Tovább

A Stony Brook University negyedéves hallgatója, Ju Hyeon Han Benjamin Britten operájában érdemelte ki az egyik főszerepet. Az amerikai konzervatóriumi és egyetemi elődadások sorában ő az első látássérült, aki főszerepben énekelhetett. Benjamin Britten kétfelvonásos operája a Lucretia meggyalázása kevés díszletet és szereplőt mozgat, a tizenkét tagú, zongorával kiegészített zenekarhoz kórus csatlakozik, ami egy-egy szoprán és tenor énekesből áll. Ju Hyeon Han, aki még gyermekkorában vesztette el a látását a szoprán kórus szerepét formálhatta meg. (Via stonybrook.edu)

Tovább

Marzio Conti 56 éves, fuvolista, karmester, az Oviedói Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója. És abbahagyja a vezénylést. Indoklása szerint vannak más dolgok is az életben. Maurizio Conti mesterei Clementine Hoogendoorn, Alain Marion és Conrad Klemm voltak. Az I Solisti Veneti tagjaként évekig a barokk repertoárra koncentrált. Vezetett mesterkurzusokat, a 90-es évek végén viszont abbahagyta a hangszeres karriert, és attól kezdve kizárólag a vezényléssel foglalkozott. 2011 óta dirigálta az Oviedói Filharmonikus Zenekart, emellett több spanyol, olasz, francia és német, illetve koreai, brazil, mexikói izraeli operaházban és zenekarnál vendégeskedett. Lemezfelvételeken többek között Rossini, Respighi műveit, Mozart és Nino Rota szimfóniáit vezényelte. Conti úgy fogalmazott: radikálisan változtat az életén.…

Tovább

Több mint húsz budapesti és vidéki helyszínen lesznek koncertek április 30-án a Nemzetközi Jazznap magyar eseményein. A közönség hazai és külföldi zenészeket is láthat a Jazznap.hu ingyenes rendezvényén. Az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO Herbie Hancock világhírű zenész javaslatára 2011-ben nyilvánította április 30-át Nemzetközi Jazznappá. Idén – az UNESCO és a Thelonious Monk Jazz Intézet támogatásával – immár hatodik alkalommal tartják meg a nemzetközi napot. Magyarországon negyedik éve rendeznek programokat az eseményhez kapcsolódva. A Nemzetközi Jazznap magyarországi eseményei Pallai Péter és Zipernovszky Kornél kezdeményezésére valósulnak meg. „A Jazznap.hu célja megmutatni a magyar jazz széles társadalmi támogatottságát és népszerűségét”…

Tovább

Tolsztoj kapcsolata a két 19. századi zeneszerzővel, Wagnerrel és Beethovennel meglehetősen ellentmondásos. Tolsztoj nem csak szépirodalmi, de teoretikus műveiben is találunk utalásokat Beethoven zenéjére.  Az író Beethovenről alkotott képe a nem hivatalos feljegyzések, naplók, levelek alapján meglehetősen pozitív. Az író ugyanakkor Mi a művészet? című írásában kellemetlen véleménnyel, támadólag lép fel Beethovennel szemben, különös tekintettel  kései alkotásaira. Meglátása szerint a forma és a zenei nyelv a kései szonátákban, kvartettekben és szimfóniákban nehéz és zavaros. Az utolsó időszakban komponált műveket, köztük a kilencedik szimfóniát az író a zeneszerző fizikai és pszichológiai nehézségeinek kivetüléseként tekinti. Tolsztoj szerint Beethoven a megsüketülés okozta melódiai…

Tovább