Szerző: Rácz Ráchel

A 40-es évektől a film megújulásnak indul. A háború hatására az európai filmeseknek egyre kevesebb költségvetésből kell korrekt produkciókat összeállítani. A kiélezett társadalmi feszültségek következtében, egyre élesebben fordulnak az alkotók realista, a valós életre fókuszáló történetekhez. Hollywoodban is egyfajta elfordulás érzékelhető az addigi púderezett, meseszerű forgatókönyvektől, a film noir már egy jóval sötétebb, realisztikusabb talajról inspirálódik, mint a harmincas évek filmjei. Előzmény: neorealizmus a 40-es, 50-es években Az olasz film nem kíván tovább a mozi illúziókat keltő világával operálni, hanem provokatív, szokatlanul nyers témák felé orientálódik. Fontos újdonság, hogy leginkább a társadalom alsó rétegével, kiszolgáltatott, deviáns karakterekkel találkozhatunk. Ez persze…

Tovább

A Ruttkai és kora blog augusztusban igazi nyári csemegékkel szolgál. A filmművészet aranykorából, a klasszikus modern stílus remekeiből merítünk. Van, aki forrón szereti, Legénylakás, Alkonysugárút, Sabrina és a többi – Billy Wilder neve alatt a filmipari produktumok valódi filmművészeti alkotásokká nemesülnek. A rendező-forgatókönyvíró kerüli az olcsó hatásvadászatokat és mesterien ötvözi a kommerszt, absztrakt elemekkel. A mozi nagypapája, a nagy vagabond kanyargós utat jár be, amíg renoméját kialakítja.  Az Osztrák-Magyar Monarchiától Párizson át Hollywoodig Samuel Wilder (az osztrák-Magyar Monarchia területén elhelyezkedő) Sucha Beskidzka (ma: Lengyelország) területén születik 1906-ban. Jogi tanulmányait Bécsben végzi, de a számára túlságosan száraz szakmától hamar elbúcsúzik, és…

Tovább

Ruttkai és kora blogunkban az esős júliusi időjárásra tekintettel néhány filmklasszikust ajánlunk, melyek egytől egyig erős nőkről szólnak.  Desirée – Napóleon első szerelme (1954) Az Elfújta a szél után a történelmi film műfajának nagy dobbantása ez a monumentális igényű, pergő dramaturgiájú film. Az osztrák származású, Svédországban élő Annemarie Selinko írónő azonos című regényének adaptációja a klasszikus hollywoodi filmtörténet kiemelkedő darabja. https://www.youtube.com/watch?v=xS3IZ670r0A Desirée Clary, egy jómódú marseille-i selyemkereskedő lánya, közvetlenül a francia forradalom után ismerkedik meg az ifjú, ambiciózus, korzikai, bizonyos Napoleone di Buonapartéval. Frigyük nem jön létre a férfi felemelkedése és Napóleon jobb keze, Jean-Baptiste Bernardotte színrelépése miatt. Hármasuk bizarr…

Tovább

Az Éjfélkor volt az első magyar film, amely az 1956-os forradalomról szólt. Révész György egy szerelmesfilm díszleteibe bújtatva beszélt a kivándorlásról, ami a határok megnyílása után rengeteg család életében lett aktuális kérdés. Az Éjfélkort a fiatal tehetségnek számító, 27 éves Révész György rendezte, aki a főszerepeket a korszak álompárjára, az életben is friss művészházaspárnak számító Ruttkai Évára és Gábor Miklósra osztotta. 1956 szilveszterén egy fiatal házaspár arra készülődik, hogy elhagyja az országot. A nagy elhatározás előtt lepereg addigi életük: a férj, Károlyi János neves színész, Viki miatt hagyta el első feleségét. Viki balett-táncosnő, zsidó származása miatt sok mellőzést élt meg.…

Tovább