Szerző: Szatmári Róbert

Halász Péter augusztustól az egyik legjelentősebb német dalszínház, a düsseldorfi Deutsche Oper am Rhein állandó karmestereként folytatja pályafutását. A dirigensnek korántsem ismeretlen a német nyelvterület zenés színháza, hiszen több ízben dolgozott már ott. Ezen apróból beszélgettünk az új kihívásokról, a zenés műfaj előtt álló lehetőségekről és kiderül az is, hogy mi történik, ha megnyomjuk a „pause gombot”, miközben az operát nézzük. – A legtöbbet német nyelvterületen dolgozott operaházakban karmesterként. Tudatos választás volt ez? Hiszen ott komoly hagyománya van annak, hogy az operát igazi színházként is kezelik…. – Annak, hogy sokat dolgozom német nyelvterületen, talán két fő oka van. Az egyik,…

Tovább

Szinte már nem is tudom, mióta először, végre ismét élő zenét hallgatok a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében. A „Hommage á Széchényi”-koncertsorozat programjai múzeumalapító Széchényi Ferencnek állítanak emléket. A Budapest Sound Collective és Dubóczky Gergely koncertjén elhangzó műveket az ő személye és kora kapcsolja össze. Furcsa érzés újra emberek között. Mindenkin maszk, mindenki nagyon fegyelmezett, és örül, hogy hamarosan akusztikus hangszerek fognak megszólalni, egy térben velük, velünk. Ez csodának tűnik most. Több, mint egy év telt el azóta, hogy a közönség élőben hallhatott hangversenyt. Látszik az öröm az arcokon, illetve a tekintetekből. A székek is egymástól távol még, de így is…

Tovább

Ez már a második év, amikor sajátos formában valósul meg a Müpában a Wagner-napok. Nekünk, a törzsközönségnek ez igazi csapás. Ünneppé és már rituálévá vált, hogy júniusban, akár rekkenő hőség ellenére is, de az előadások  által elmélyülhetünk az emberiség, azaz az istenek legnagyobb konfliktusaiban. És a tapsorkán után még  sokáig én magam is azt hihessem, választ találok az összes nyugtalanító kérdésre. Szándékosan nem azt írtam, hogy „Wagner-rajongó”. Rajongó az, aki pop és rock csapatokról álmodik, minőségi kritériumok nélkül, csakis érzelmi alapon. Wagnerért nem lehet rajongani, hiszen aki szereti, mindig arra törekszik, legyen erre az érzelemre valami nagyon racionális magyarázat is, ésszerűségen alapuló okok hosszú sora. A végén az elkötelezett…

Tovább

Május 9-én 19 órakor a Zeneakadémián Eötvös Péter és a Ligeti Ensemble ad koncertet. Már megszokhattuk, hogy az együttes koncertprogramjai korunk zenéjének legjavából válogatnak, s általában találni a műsoron egy-egy bemutatót is. Eötvös Péterrel beszélgettünk a darabokról, a zenei befogadásról, de szóba került a kozmosz is. – Gyakran mondják önről, hogy vizuális beállítottságú zeneszerző. Ön is így gondolja? Miben ragadható ez meg? – Sohasem vezényelek kotta nélkül, mert nincs zenei memóriám. (Nevet.) Egy partitúra oldal látványa és a belső hallásom kétféle viszonyban áll egymással: vagy látom a kottát és annak a komplex hangzása megjelenik a belső hallásomban, vagy fordítva: amit zeneszerzőként…

Tovább

Takács-Nagy Gábor világhírű hegedűművész és karmester, a Takács Kvartett alapítója április 17-én ünnepli születésnapját. Egy ilyen évforduló mindig jó alkalom arra, hogy beszélgessünk, bár ez elemzés, az értékelés és a számvetés helyett a jövőbeli tervek, az életigenlés, valamint a zene emberi lélekre gyakorolt semmivel össze nem hasonlítható hatása került a középpontba. – Mennyire vagy összegző alkat? Szoktál számot vetni, értékelni vagy épp terveket szőni jeles évfordulók alkalmával? – Nem vagyok ilyen alkat. Ráadásul nem igazán érzékelem az idő múlását, fiatalnak érzem magam, tele vagyok energiával, az aktuális feladatokra, kihívásokra koncentrálok. – Most például mi foglalkoztat? – Több minden. Folytatjuk a…

Tovább

Kovács Zalán László tubaművész, a Cantores Ecclesiae rézfúvós együttes alapítója, emellett a Bach Mindenkinek Fesztivál igazgatója is. A 2020/21-es tanévtől átvette az Egressy Béni Református Művészeti Szakgimnázium vezetését is. Hogyan befolyásolja a pandémia a művészi munkát, a fesztiválokat, illetve mennyiben tud mindehhez alkalmazkodni a művészeti oktatás? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe. – A 2020/21-es tanév kezdetétől te vagy az Egressy Béni Református Művészeti Szakgimnázium új igazgatója. Hogyan esett rád a választás? – Több éve a tanítok itt, nagyon szeretem ezt az iskolát, jól ismernek már. Emellett református vagyok, ez szintén szempont volt. Az pedig nagy öröm és megtiszteltetés számomra, hogy…

Tovább

Kovács Gergely a fiatal feltörekvő zongorista generáció egyik legtehetségesebb tagja. A pandémia okozta helyzet az ő életét is megváltoztatta, de folyamatosan keresi a lehetőségeket, hogy társaihoz hasonlóan megmutathassa magát. Koncerteket ad, versenyeken vesz részt itthon és külföldön egyaránt. Február 15-én a Cziffra-emlékév keretein belül pedig azt készül megmutatni, hogy mennyi minden köti össze a klasszikusokat a népzenével. – Korábban azt nyilatkoztad, hogy igazából a pódiumon tudod a legjobbat nyújtani. Valóban így van? – Az előadóművészeknek a koncertezés, a közönséggel való kapcsolattartás jelenti a lényeget. Mostanában a pandémia következtében alig van, vagy egyáltalán nincs fellépési lehetőségünk. Az online közvetítés nyilván segít,…

Tovább

Generációjának egyik legkiemelkedőbb zongoraművésze, Fejérvári Zoltán idén szeptembertől kezdi meg munkáját a bázeli zeneakadémia tanáraként. Beszélgetésünkben szó esett arról, hogyan egyeztethető össze a művészi és a tanári pálya, mennyiben jók, illetve rosszak az élő koncertközvetítések, de megpróbáltuk azt is körbejárni, hogy mi játszódik le a zongorista fejében egy koncert alatt. – Legutóbb Szombathelyen játszottál közönség nélkül. Milyen érzés volt? – Nagy élmény a Savaria Szimfonikus Zenekarral és Vajda Gergely karmesterrel dolgozni. Bartók II. zongoraversenyét adtuk elő, most játszottam életemben először, igazi kihívás. Mostanában kicsit úgy érzem, mintha a koncertek közt megszűnt volna a különbség. A Bartók-zongoraverseny esetében például előny, ha…

Tovább

Évekkel ezelőtt egy hangfal minőségét szerettem volna tesztelni. A bemutatóterem értékesítője éppen Wagner A Rajna kincse-bakelitlemezt tett fel a lejátszóra. Alighogy elkezdődött az opera, az eladó egyszer csak azt nyögte: „ez már egyáltalán nem teszt, hanem utazás!” Ilyen könnyen estem ki az objektív megfigyelő szerepköréből, amikor a Concerto Budapest Bach-évnyitójának online közvetítését néztem-hallgattam. Azon gondolkoztam, hogy mennyiben kell módosítanom korábbi álláspontomat Bach zenéjével kapcsolatban, amely szerint inkább a fenség, mint az érzelmek az ő világa. Persze, van átjárás a két univerzum között, de a fenséges mindig messzebb van, látjuk, érzékeljük, de nem érinthetjük meg, és nem is engedhetjük el magunkat a távolság miatt. Már…

Tovább

A Pannon Filharmonikusok adja a Müpa kultúra napi hivatalos hangversenyét január 22-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán. A 19.30 órakor kezdődő élő közvetítés ingyenesen lesz elérhető a Müpa és a pécsi zenekar együttműködésének köszönhetően. A műsor megemlékezik Bartók Béla és Kodály Zoltán munkásságáról, tiszteleg közös értékeink előtt, és egy egészen friss zenei meglepetést is tartogat – zenei humor, vidám tánc és ősbemutató egy estén. A covid19 okozta speciális körülményekről, az előkészületekről és a kulisszatitkokról Bogányi Tibort, az együttes vezető karmesterét kérdeztük, aki ezúttal szólistaként lép a színpadra. – Épp most érkezett haza Finnországból. Mit lehet tudni az ottani járványkezelésről,…

Tovább