Szerző: Szatmári Róbert

Bach és korunk zenéje. A Concerto Budapest a 20. századi művek után január 15-én (18:00 és 20:00 órakor) a barokk mester műveivel folytatja, így valóban sokszínű az évkezdés. Az ingyenes online koncertek a Zeneakadémia felületei mellett a Papageno Facebook-oldalán, valamint a Concerto Budapest YouTube-csatornáján és a zenekar honlapján követhetők majd. Jó lesz nagyon, mert bármennyire is hiányzik a jazz, a klasszikus vagy a rockzene, még mindig nem tudom, mikor ülhetek újra koncertteremben, hogy  élő zenét hallgassak. És ha végre megtörténik, ugyanolyan lesz-e az élmény, mint régen? Egyáltalán, az életmentő vakcina megmenti-e az emberek kedvét is, újra élő zenét hallgatni? Az idősebb „törzshallgató” korosztály vajon visszakapja-e bátorságát a…

Tovább

A Caruso blog egyszerre foglalkozik opera- és balettelőadásokkal, hazai és nemzetközi ének- és táncművészekkel, egyszerre anekdotázik és kísérli felfedni az azok mögött megbúvó titkokat, összefüggéseket. Az immáron a Papagenón olvasható blog szerzőjével, az Operaház főemléktárosával, Karczag Mártonnal beszélgettünk az opera múltjáról, jelenéről és jövőbeli kihívásairól, de szóba került néhány érdekes történet, és persze az is, hogy mennyiben változott a művészi elhivatottság az idők során. – Vannak operanézési szokásaid? Mi az, ami leginkább megragad téged? – Lassan negyven éve járok operába, de ma is ugyanazzal a gyermeki kíváncsisággal ülök be egy-egy előadásra, mint egykor. Várom a katarzist, hogy elvarázsoljanak, a nagy…

Tovább

A kortárs kamarazene különleges műfaj. A „hagyományosnál” sokkal intenzívebben vesz igénybe, sok mikroinformációt kell feldolgozni, összerakni, ha a koncerten nem, majd később. Ez nem kerülhető el, a kortárs kamarazene nem adja olcsón magát, igénybe veszi éberségünket erősen. A Concerto Budapest a Magyar kincsek sorozatának első részében hallott művek jó példa erre a kihívásra. Korábbi írásaimban többször szóltam arról, hogy a kortárs zene rám nem érzelmileg hat, inkább gondolatokat ébreszt. Állandóan értelmezni szeretném, amit hallok, kíváncsian fürkészem az egymással kölcsönhatásba lépő hangszerek és az őket „működtető” művészek rezdüléseit. Ezen a koncerten erre sok lehetőség adódott, nincsenek sokan a BMC színpadán, akik pedig ott vannak, minden idegszálukkal a másikra figyelnek, koncentrálnak,…

Tovább

Mitől érdekes a kortárs zene, miért fontos, hogy kortárs szerzőket hallgassunk? Annyiszor leírták már, hogy a mai zene elvesztette igazi kapcsolatát a közönséggel, nincs már meg, ami  régen még létezett zeneszerző és hallgató között. Pedig épp a különlegesség, az intellektuális izgalom és a „bármely pillanatban érhet meglepetés”-tényező, ami a székhez szegezheti a kor emberét, amikor kortárs művel találkozik. A Ligeti Ensemble és a Concerto Brass január 9-i, ingyenes, Magyar Kincsek 1. elnevezésű koncertje a Papageno és a BMC Facebook-oldalai mellett a Concerto Budapest YouTube-csatornáján és a zenekar honlapján követhető majd 19:30 órai kezdettel.  Keller András, a világhírű hegedűművész, a Concerto Budapest zeneigazgatója már régóta igazi missziónak tartja, hogy megmutassa, milyen kincseket…

Tovább

A Junior Prima díj az egyik legnagyobb presztízzsel bír a zenei szakmában is. Az MVM Zrt. idén is tíz fiatal tehetséget díjazott, ez alkalommal pedig bárki ingyenesen nyomon követhette az online megrendezett díjátadót és gálakoncertet. Hogyan zajlott a döntési folyamat, melyek a legfontosabb követelmények, amelyeknek manapság egy fiatal művésznek meg kell felelnie? Többek között erről is beszélgettünk Vigh Andreával, a Zeneakadémia rektorával, a zsűri elnökével. – Milyen szempontokat és irányelveket vett figyelembe a zsűri a díjak odaítélésénél? – Az első és legfontosabb természetesen a tehetség. Nyilván igyekszünk minden mást is figyelembe venni, az „előéletet”, az eredményeket, ajánlásokat is, de a…

Tovább

A Magyar Zene Háza egy teljesen egyedi, hiánypótló kezdeményezés, amely új megközelítéssel, rendhagyó és korszerű eszközökkel szeretné bemutatni a közönségnek a magyar és az egyetemes zenetörténetet, műfaji kötöttségek nélkül. Batta András ügyvezető és Horn Márton projektigazgató az élményszerűséget állítják a középpontba. Velük beszélgettünk az építkezésről, a koncepcióról, a fő ihletforrásokról, de az interjúból az is kiderül, hogy Kodály Zoltán és az AC/DC nem is áll olyan távol egymástól, mint azt elsőre gondolnánk. – Tudják tartani az eredeti terveket a pandémia ellenére is? Horn Márton: Jelenleg a menetrend szerint haladunk. Várhatóan 2021 végén nyílhat meg az épület. A pandémia nálunk is felforgatott…

Tovább

A közel 210 éves Pannon Filharmonikusok, a tíz éves Kodály Központ rezidens zenekara, az ország egyik legfontosabb szimfonikus együttesévé nőtte ki magát. A tudatos építkezés mind a művészeti munkában mind a menedzsmentben tetten érhető és ez segít abban, hogy sikeresen kezeljék az olyan váratlan helyzeteket, mint amilyen a mostani is. Horváth Zsolt igazgatóval nemcsak az évfordulók és a covid19 került szóba, de beszélgettünk arról is, mi a titka egy sikeresen működő szimfonikus zenekarnak, hogyan tud az új időkhöz alkalmazkodni, úgy, hogy közben sajátos arculatát is megtartja. – Alaposan felforgatott mindent a koronavírus-járvány, a kultúrát és a hangversenyéletet különösen. Milyen eszközöket…

Tovább

A Budapesti Filharmóniai Társaság november 18-án, a Müpában ünnepelte volna meg az első, 1853-ban adott koncertjének 167. évfordulóját, de ez a járványhelyzetre való tekintettel elmaradt. Az egyesület azonban folyamatosan aktív, kamarazenei hangversenyeket ad és online sorozatokban népszerűsíti a klasszikus zenét. Tóth László elnökkel beszélgettünk múltról, jelenről és persze jövőről, valamint arról, hogy milyen kihívások elé néz egy nagy múlttal rendelkező szimfonikus zenekar a 21. században. – A járványhelyzet miatt készen kell állni a legváratlanabb helyzetekre. Nem olyan régen megtiltották a nyilvános rendezvényeket, ez érvényes a klasszikus zenei hangversenyekre is. Egy szimfonikus zenekar vezetője tud ezekkel változásokkal lépést tartani? Mi ilyenkor…

Tovább

ZeneHorizont címmel indít új, online sorozatot a Budapesti Filharmóniai Társaság, amelyben a zenében rejlő történetek kelnek életre filmes formátumban. Ezzel a rendhagyó kezdeményezéssel támogatja a BFT a kortárs zene szélesebb körű megértését, befogadását. Az első film Tiszai Péter Kötéltánc című darabjára készült. Tuza Norbert kreatív szakemberrel, az Ambient Pictures rendezőjével beszélgettünk a sorozatról, és arról, kit milyen kommunikációs eszközökkel lehet közelebb hozni a művészeti alkotásokhoz. – Olvastam már rólad, hogy a kreatív-művészeti világ több különböző területén is aktívan dolgozol, több projektben részt veszel, tudsz köztük sorrendet állítani? Melyik áll hozzád a legközelebb? – Én alapvetően próbálok a világon mindenhez úgy…

Tovább

Borisz Berezovszkij, az izgalmas egyéniségű zongoraművész, november 8-án és 9-én ismét a Concerto Budapesttel ad koncertet a Zeneakadémián. Ezúttal különleges műsorral készültek, hiszen a hangverseny mindhárom számában közreműködik. Brahms f-moll zongoraötösét a Keller Kvartettel, míg Liszt első és második zongoraversenyét a teljes szimfonikus zenekarral adja elő. Az orosz művésszel két próba között egy étterem teraszán beszélgettünk, ezúttal sem maradtak el az érdekes gondolatok. – Melyik darabot próbálták az imént? – A két Liszt-zongoraversenyt, majd délután következik a Brahms-kvintett. – Három nagy művet adnak elő a Concerto Budapesttel, ön pedig mindegyikben közreműködik. Nem fárasztó ez? – Nem, ehhez én már hozzászoktam.…

Tovább