Szerző: Ur Máté

Összegzésre készül április 13-án a Zeneakadémián Szokolay Balázs. A Kadosa Pál, Kocsis Zoltán, Kurtág György és Rados Ferenc zenei világán nevelkedett zongoraművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában lép színpadra a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében. Bach valamennyi billentyűs hangszerre írt szólóconcertóját egyetlen estén szólaltatja meg a már igencsak összeszokott alkotópáros, akiknek nem ez az első közös vállalásuk. Korábban három fiatal művész segítségével már előadták Bach két, három és négy csembalóra írt versenyműveit egyetlen koncert alkalmával. A BTF részletes programjairól tájékozódjon tematikus blogunkban ide kattintva. Ezúttal hét, a hangszer irodalmát tekintve zenetörténeti jelentőségű versenymű elhangzásának lehetünk fültanúi, melyek különlegességét fokozzák, hogy eredetileg…

Tovább

Bár orosz évadot hirdetett a Budapesti Tavaszi Fesztivál 2019-re, Bach zenéje még egy ilyen összeállításból sem maradhat ki. Nem csoda, hiszen ő a komolyzene történetének alfája és ómegája, áprilisban pedig, egymáshoz közel, 11-én és 13-án két nagy Bach-vállalkozásnak is helyet ad a Zeneakadémia. A magyar közönség, vagy inkább Budapest, szereti az összegző koncerteket, a nagyszabású vállalkozásokat, a zenei maratonokat. Különösen igaz ez Bach esetében, hiszen alig hogy véget ért a több hónapon át tartó koncertsorozat a Hold utcai templomban, amely a szerző összes orgonás művét vonultatta fel kéthetente nevesnél nevesebb előadókkal, márciusban már a Goldberg-variációkat hallhattuk David Fray előadásában. A…

Tovább

A Berlinben élő Szabó Ildikó április 12-én a Concerto Budapest szólistájaként ad koncertet a Pesti Vigadóban. A fiatal gordonkaművészt a koncertről, Rózsa Miklós életművéről és édesapjával, Szabó Péter Liszt-díjas csellóművésszel való szakmai kapcsolatáról is kérdeztük. – Versenyeredményeidet és koncertjeidet böngészve szembetűnő a kortárs repertoár jelenléte az életedben. Tudatosan játszol új műveket? – A nagyapám, Szabó Csaba zeneszerző volt, így gyermekkorom óta foglakozom kortárs darabokkal, és valójában soha nem is különítettem el a műveket ebből a szempontból. Mindig is természetesnek éreztem, hogy új, vagy kisebb előadói hagyománnyal rendelkező anyaggal is találkozom. Nemrég egy berlini versenyen Christian Jost kompozíciójának előadásáért ismertek el,…

Tovább

Decemberben volt a Budapesti Fesztiválzenekar alapításának 35. évfordulója. Az elmúlt időszakról, és a jövő zenekarának koncepciójáról a művészeti vezetőt, Fischer Ivánt kérdeztük. – Decemberben volt a BFZ alapításának 35. évfordulója – Mozart egész élete beleférne ennyi időbe –, milyen érzés visszanézni az elmúlt évtizedekre? És bár a pódiumon örökifjúnak tűnik, gondolt már arra, hogy felkészít valakit arra, hogy egyszer majd átvegye öntől a zenekart? – A Budapesti Fesztiválzenekar elmúlt 35 éve az én emlékeimben több fázisra oszlik: volt az első, partizán- vagy úttörőkorszak, hatalmas lelkesedéssel, elszántsággal, sok küzdelemmel, de amatőr körülmények között. 1992-től az újjászületésre emlékszem, megalakult a profi, független…

Tovább

Az ELTE Művészeti Együttes a következő koncertjét a Zeneakadémia Nagytermében adja március 25-én. Egy ünnepi hangverseny részesei lehetünk, hiszen Kovács László Liszt-díjas karmester éppen 10 éve vezeti a nem hivatásos egyetemi ének- és zenekart. – Milyen műsorral készülnek a jubileumi alkalomra? – A program rendkívül színes, a koncert első felében Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye hangzik el a fiatal, de már nemzetközi hírű brit Louisa Staples szólójával, aki a tavalyi Flesch Károly Nemzetközi Hegedűversenyen második helyezést ért el. Előadjuk Rossini Stabat Materét is, amely nem csak azért különleges, mert kitűnően élvezhető azoknak, akik először hallják, hanem arra is képes, hogy megmutassa, milyen…

Tovább

Az 1853-as hamburgi alapítású, később New York-i telephellyel is rendelkező Steinway&Sons több mint másfél évszázada jár élen a legkiválóbb hangszerek fejlesztésében és megépítésében. Pillantsunk bele a munkafolyamatokba: https://www.facebook.com/designinsider/videos/637634359911530/

Tovább

Az ELTE BTK Zenei Tanszék közösségi oldalán néhány napja közétett bejegyzés miatt hirtelen került a sajtó látóterébe a Bölcsészettudományi Kar Trefort-kerti kampuszának művészeti képzése. Bodnár Gábor tanszékvezető egyetemi tanár lapunknak adott interjújában kíván reagálni a tanszék munkájának ellehetetlenülését vizionáló újságcikkek megállapításaira. – Mi indokolta a tanszék közösségi oldalára felkerült bejegyzést? – Az ELTE Szenátusa 250 millió forintos megtakarítást irányozott elő a Természettudományi és a Bölcsészettudományi Karoknak, amely intézkedés, fájdalmas módon, elbocsátásokhoz is vezetett. A döntés következményei a Zenei Tanszéket is elérték, ennek megfelelően kellett megválnunk néhány kollégától, akik között olyan is van, akivel húsz éve dolgozunk együtt. Ők jelenleg a…

Tovább

Áriaesttel érkezik első, február 26-i budapesti koncertjére Olga Peretyatko orosz szoprán, akit nem csak vegyes programjáról és a Mariinszkij Színházban töltött gyermekévekről, hanem Anna Nyetrebkóról és Plácido Domingóról is kérdeztünk. – Gyermekkorától a színpad közelében érezte jól magát. Hogyan alakult a karrierje? – A szentpétervári Mariinszkij Színházban nőttem fel, édesapám a mai napig a dalszínház kórusában énekel. Ott voltam minden próbán, persze főleg a gyermekelőadások ragadták el a képzeletemet. Ezek olyan élmények, amelyeket egy életre magammal viszek. Mindemellett kijártam a megfelelő zenei iskolákat, bekerültem a színház gyermekkarába, később pedig karvezetést tanultam. – Ezek után egy komoly döntést kellet meghoznia. -…

Tovább

A február 17–25. között megrendezésre kerülő IV. Cziffra György Fesztiválon a hazai és nemzetközi zenei élet legkiválóbb művészeinek olyan közös produkciói jelennek meg, amelyeket aligha hallott még a közönség. A fesztivál művészeti vezetőjét, Balázs Jánost az új helyszínként megjelent Óbudai Társaskörről és a koncertsorozat kereteinek bővítési lehetőségeiről kérdeztük. – Harmincadik születésnapja alkalmából indult nagyszabású turnéra, ahová Cziffra György átiratait is magával vitte. Mennyit mond Cziffra György neve a világ különböző pontjain? – Cziffra György nevét nem mindenhol ismerik, ugyanakkor az átiratokkal egészen más a helyzet, hiszen ezek zömében Brahms, Strauss vagy Liszt legnépszerűbb és legtöbbet játszott műveiből keletkeztek. A kettő…

Tovább

Lehár Ferenc nemrég Kínában nagy sikerrel bemutatott, A mosoly országa című színpadi művét február 1-jén és 2-án, két alkalommal is láthatja a hazai közönség. A Káel Csaba rendezésében, a Müpa és a Sanghaji Opera együttműködésében létrejött előadásról az est karmesterét, a kínai dalszínház főigazgatóját, Xu Zhongot kérdeztük. – Hogyan értékelné a két intézmény több éves múltra visszatekintő közös munkáját? – Először négy évvel ezelőtt Verdi Attila című operáján dolgoztuk együtt. Az eredmények magukért beszéltek, ezért mindkét fél úgy gondolta, hogy még szorosabbra kell fűznünk a kapcsolatokat. A Müpa vezérigazgatójával, Káel Csabával rendkívül jó személyes viszonyban vagyunk, nem utolsó sorban pedig a…

Tovább