Szerző: Ur Máté

Bíró Attila fagottművész 2018 szeptemberében vette át a Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskola – Alapfokú Művészeti Iskola vezetését Kokas Ferenctől. Az igazgatóval a következő tanévben alapításának 110. évfordulóját ünneplő intézmény hagyományairól, jelenéről és a zenei nevelés társadalmi fontosságáról beszélgettünk. – Nemrég vette át az igazgató feladatokat. Miben látja az iskola erősségeit? – Intézményünk a fővárosi zeneiskolák közül az egyik legrégibb, ezért az eredményeink mellett a hagyományainkra vagyunk a legbüszkébbek. Az együtteseink által kialakított közösségformáló erő pedig hatalmas vonzerőként van jelen. Azt hiszem, hogy ennek köszönhető, hogy a mai, oly sok lehetőséget kínáló világban évek óta megtaláljuk azokat, akik zenét szeretnének tanulni…

Tovább

Kelemen Barnabás 2020. március 6-án áll a Müpa színpadára Sibelius Hegedűversenyével a Pannon Filharmonikusok szólistájaként. A művészt finn kötődései mellett a pécsi zenekarról kérdeztük. – Nem először ad koncertet a Pannon Filharmonikusokkal. – Sőt, eddigi pályafutásom során a hazai együttesek közül Budapesten kívül számításaim szerint a Pannon Filharmonikusokkal játszottam a legtöbbet idehaza. Ez nagy öröm és megtiszteltetés, hiszen minden egyes koncerten úgy érzem, hogy emberileg és művészileg is folyton előrébb lépünk. Az egyre magasabb színvonal közös érdek, amely mérhetetlen inspirációt ad. Bogányi Tiborral a színpadon kívül is jól megértjük egymást, a kölcsönös bizalom pedig nagyon sok pluszt jelent egy koncerten.…

Tovább

A Fischer Ádám vezetése alatt működő Danish Chamber Orchestra május 12-én érkezik a Zeneakadémiára a védjegyének számító bécsi klasszikus műsorral. Fischer Ádámmal és a formáció három magyar tagjával az együttes szellemisége mellett többek között a 2019 tavaszán kiadott sorozatról beszélgettünk, mely Beethoven összes szimfóniáját tartalmazza. – Haydn és Mozart összes szimfóniája után most Beethoven-sorozat – tudatos volt ez a sorrend, vagy az élet hozta így? Esetleg a közelgő Beethoven-jubileum? – Fischer Ádám: Az élet hozta, arról nem beszélve, hogy a zenekar egykori igazgatója, Tatjana Kandell mindenképpen azt szerette volna, hogy foglalkozzunk többet Beethovennel. Ő nagyon hitt benne, én pedig elfogadtam.…

Tovább

Vladimir Ashkenazy betegség miatt lemondta teljes európai turnéját, így a május 3-án 19:45-re meghirdetett budapesti koncertjét is. A jegy és bérlet visszaváltásának lehetősége mellett a koncert időpontjában Rost Andrea, Vigh Andrea és Balázs János áll a Zeneakadémia színpadára. Az új hangversenyen Balázs János Liszt, Rachmaninov, Mascagni és Vecsey műveit játssza saját és Cziffra György átiratában. Rost Andrea tolmácsolásában R. Strauss Morgen című dalát, Almirena áriáját Händel Rinaldo című operájából, Lauretta áriáját Puccini Gianni Schicchi című művűből, valamint Tosca imáját hallhatjuk. Vigh Andrea Hasselmans-, Donizetti-, John Thomas-, Durand-, valamint Smetana–Trneček-műveket ad elő. A jegyek igény esetén pénteken este fél 9-ig visszaválthatók…

Tovább

Hartmann Domonkos, aki 2018 januárjában első helyen végzett a Jan Vychytil Nemzetközi Gordonkaversenyen, jelenleg a bécsi Zeneakadémia elsőéves hallgatója. Az alig húszéves csellóművész éppen élete első felnőtt nemzetközi megmérettetésére készül, de azt is elárulta, meglepetésként érte, hogy Várdai István osztályába kerülhetett. – A bécsi Zeneakadémia elsőéves hallgatója vagy. Hogyan vezetett idáig az utad?  – Óvodás korom óta foglalkozom a hangszerrel, a szomszédunkban ugyanis egy kiváló zenetanár lakott. Tőle kezdtem tanulni, minden reggel csellójátékkal indult a nap. Később a Bartók Konziban Kemény Krisztina volt a tanárom, aki többször felvetette, hogy érdemes lenne külföldön továbbtanulnom. Alapvetően Bécs és Berlin jött szóba, végül…

Tovább

A Pannon Filharmonikusok Kiss József oboaművésszel, a magyar oboisták legendás detmoldi professzorával játszik május 9-én, a Kodály Központban. Érdekes kapcsolat a zenekar és a művész között, hogy Kiss József tanítványaként diplomázik ebben az évadban Győri András, akit egy évtizede a Mesterek és Tanítványaik sorozat első koncertjén, még gyermekként ismerhetett meg a pécsi közönség. – Milyen a kapcsolata a Pannon Filharmonikusokkal? – Az együttessel először 2014. április 4-én koncerteztem a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a Zeneakadémia Nagytermében. Szólistaként Richard Strauss Oboaversenyét játszottam, Bogányi Tibor vezényletével. A koncert nagyon jól sikerült, Horváth Zsolt igazgató úr rögtön utána jelezte, hogy szívesen folytatná az…

Tovább

A karmester-zeneszerzővel legutóbb annak kapcsán beszélgettünk, hogy 2018 decemberétől átvette az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetését, most pedig újabb kihívás elé néz, hiszen hivatalosan is ő látja majd el az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatói feladatait. Vajda Gergelyt az új feladatokról és az alapítvány munkájáról kérdeztük. – Együttműködése Eötvös Péterrel és az általa létrehozott alapítvánnyal évtizedekben mérhető. Hogyan alakult a közös munka? – Pályakezdőként, a szombathelyi Bartók Szemináriumon találkoztam először Eötvös Péterrel egy mesterkurzuson, később aztán asszisztensként dolgozhattam mellette. Szerkesztettem, írtam a kottáit, átiratokat készítettem a darabjaiból. Volt időm, hogy megismerjem a műveit, zenei elképzeléseit. A mester-tanítvány kapcsolat azután lassan…

Tovább

A modern tánc és a klezmer közös nyelvén kerül az Erkel Színház színpadára Tevje, a tejesember története a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 10-én második alkalommal hazánkba látogató Bázeli Balettegyüttes előadásában. A darab koreográfusa, a brit Richard Wherlock exkluzív interjút adott lapunknak. – Sólem Aléchem könyve sajátosan kelet-közép európai történet. Mi motiválta a darab 2015-ös színpadra állításakor? – Még csak vallásosnak sem mondanám magamat, számomra a pillanat a legfontosabb. Egyszerűen meg akartam mutatni ezt a történetet a tánc nyelvén. A szöveg olyan örök érvényű élet- és konfliktushelyzeteket ábrázol, amelyek bárhol előfordulhatnak. A család és a kisközösség szerepe, a kulturális beágyazottság,…

Tovább

Könyves-Tóth Mihály, az Opera zenekarának első trombitása huszonegy évesen került a dalszínházhoz. 2018 szeptemberében második helyezést ért el a müncheni ARD Zenei Versenyen, amely a világ egyik legrangosabbika, majd néhány hónappal később Budapesten a Junior Prima díjat is átvehette. A fiatal művésszel versenyekről, karrierről és zenekari munkáról beszélgettünk. – Tanáraid biztattak, vagy saját magadnak szerettél volna bizonyítani a müncheni megmérettetéssel? – A versenyzés híve voltam egészen mostanáig. Korábban Ulmban és Prágában is a dobogóra állhattam, de kétségtelen, hogy a trombitások között az ARD a legnagyobb megmérettetés. Nagyon örülök, hogy tanáraim, Bakó Roland, ifj. Kovács Kálmán és Kirsch János támogatásával ilyen…

Tovább

Két nap alatt négy koncert. A program sűrített, átfogó. Olyan nagy ívű előadások ezek, amelyeknél lehet tudni, hogy a hallgató nemcsak elindul, de meg is érkezik valahová. Zétényi Tamás neves fiatal csellóművész évről évre újabb tematika szerint fűz össze jól ismert műveket már-már feledésbe merült opusokkal. Nem lesz ez másképp az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválon sem, április 9-én és 10-én. A Zétényi Tamás nevéhez köthető sorozat – kisebb fesztivál a fesztiválban –, idén zeneszerzői életműveken belül állítja szembe egymással a korai és a kései kamaraalkotásokat. „Nem egyszerűen korai darabokról van szó – mondja Zétényi Tamás, hanem olyan művekről – Alban…

Tovább