Szerző: Ur Máté

Az MVM Koncertek sorában visszatérő vendégként lép a Müpa színpadára Arkagyij Volodosz, aki kerülve minden sztárallűrt, személyes művészi magányából ritkán kilépve vált generációja egyik legjelentősebb előadójává. A zongoraművészt exkluzív interjúban kérdeztük. – Viszonylag későn kezdett el zongorázni. Nem a zenei pályára készült? – Először tizennégy éves koromban fordult meg a fejemben, hogy zongoraművész legyek. Zeneiskolába jártam, ahol énekeltem a kórusban, tanultam szolfézst és voltak hangszeres óráim is, de gyerek voltam. Ez az időszak arra való, hogy kinyíljon előttünk a világ, nem hiszek benne, hogy ennyire fiatalon bárkinek is tudnia kellene, hogy milyen hivatása lesz később. – Ahogy a választása sokáig…

Tovább

A Pannon Filharmonikusok is csatlakozott azoknak a zenekaroknak a sorába, amelyek egy hosszú távú együttműködés keretében vállalják a közös munkát az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvánnyal, és közreműködnek a mentorkoncertek megvalósításában. A megállapodás részleteiről és az első hangverseny tapasztalatairól Eötvös Péter zeneszerzőt kérdeztük. – Miben áll a jelentősége, hogy a Pannon Filharmonikusok is bekapcsolódik a mentorprogramok lebonyolításába? – Az alapítvány 2018-ban indította el hároméves mentorprogramját az Art Mentor Foundation Lucerne támogatásával. A program egyik alapvető célkitűzése, hogy a pályájuk elején járó fiatal karmesterek és zeneszerzők a művészeti munka mellett a zenekari működésről is tapasztalatot szerezzenek. Így nagyon fontos számunkra, hogy…

Tovább

Hsin-Ni Liu, Philippe de Chalendar és Emszt András három kontinensről mutat be egy-egy új versenyművet december 2-án a BMC-ben. A koncerten az Anima Musicae Kamarazenekar mellett a hazánkban élő francia szaxofonos, Nicolas Beaupertuis közreműködik, akit a hangverseny mellett hangszeréről és Magyarországhoz fűződő kapcsolatáról kérdeztünk. – Három éve él Miskolcon, minek köszönhető, hogy Magyarországot választotta hazájának? – Ez már valóban a harmadik év. Azt hiszem, hogy megtaláltam, amit keresek. Az ideérkezésem után számos zenésszel hozott össze a sors, akik szeretettel fogadtak és szinte azonnal számos fellépési lehetőség kínálkozott. Hogy több műfajban is meg tudtam magam mutatni, azt elsősorban a Sándor Ferenc…

Tovább

Nagyszerű lehetőségként egy Nemessányi-hegedű került az Opera birtokába tavasszal, amely hangszer ebben az évadban fog igazán szerephez jutni, mégpedig Kállai Ernő koncertmester játékán keresztül. De nézzük, miben is áll ennek a jelentősége. A Nemessányi-család a mai napig nem hagyott fel a különleges mesterséggel, hiszen Nemessányi László, aki 1980-ban készítette el első hegedűjét ma is működő műhellyel, és közel negyven év tapasztalattal rendelkezik. Bár a família története egészen a 14. századig nyúlik vissza, a nevet az 1837 és 1881 között élt Nemessányi Sámuel írta be a zeneművészet nagy könyvébe. A hazai hegedűkészítés hagyományainak egyik letéteményese a mai Szlovákia területén található Eperjesen…

Tovább

A következő évadban különleges koncertet ad a Pannon Filharmonikusok az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány partnereként. Az együttműködésről Vajda Gergely, az alapítvány programigazgatója beszélt. – Mi a jelentősége a Pannon Filharmonikusokkal kötött megállapodásnak? – Az Eötvös Alapítvány által megvalósított mentorprogram nem lenne teljes, ha karmesterek és a zeneszerzők nem méretnének meg a valós koncertéletben is. A karmesterek esetében elengedhetetlen, hogy legyen egy jól körülhatárolható, mondjuk úgy, vizsgafeladat, amely abból áll, hogy több szempont szerint össze kell állítani egy hangversenyprogramot, majd be kell tanítani a zenekarnak és el is kell vezényelni a koncertet. Ebben lesz segítségünkre a Pannon Filharmonikusok. – Hogyan…

Tovább

Rajna Martin, aki nemrég mutatkozott be Németországban, november 15-én a Nemzeti Filharmonikusok élen debütál, de ebben az évadban vezényli élete első operáját is. A Junior Prima díjas fiatal karmestert eddigi tapasztalatairól, zenekari kultúráról és a jövőbeni elképzeléseiről kérdeztük. – A Junior Prima díj történetében a legfiatalabb karmester vagy, aki átvehette az elismerést. Mennyire motivál ez a figyelem? – Nagyszerű érzés, de tudom, hogy nagyon sokat kell még tanulnom, hiszen érvényesnek tartom a mondást, hogy igazán csak negyven éves kora felett lehet valakit karmesternek nevezni. Örülök, mert az elismerésnek és leginkább Vásáry Tamásnak köszönhetem, hogy nemrég vezényelhettem a Magyar Rádió Művészeti…

Tovább

A MÁV Szimfonikusok új művészeti vezetőjét, a szentpétervári karmesteriskolán nevelkedett izraeli-amerikai Daniel Boicót terveiről, menedzsmentről és az együttes jubileumi évadáról kérdeztük. – Izraelben született, anyanyelve orosz, karmesteri munkái pedig leginkább az Egyesült Államokhoz kötik. Hogyan határozza meg magát a világban? – A szüleim ukrán és román gyökerekkel rendelkeznek, és bár Izraelben születtem, rövidesen Párizsba, majd a tengerentúlra költöztünk. Az én történetem olyan, mint bármelyik amerikaié, akik olasz, ír vagy akár koreai múlttal rendelkeznek, egyszóval izraeli-amerikainak tartom magam, és hogy fokozzam, úgy jöttem Budapestre, hogy a családomhoz Dél-Afrikába járok majd haza. – Hogyan találták meg egymást a MÁV Szimfonikusokkal? – A…

Tovább

Nemrég jelent meg Eötvös Péter legújabb albuma, a CAFe Budapest keretében pedig harmadik egészestés operájának magyarországi bemutatójára került sor a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével. A zeneszerző-karmester kérdeztük. – Szeptemberben ismét a BMC Records gondozásában jelent meg lemeze. Hogyan válogatta össze a darabokat? – A BMC-s lemezsorozat már két évtizedes múltra tekint vissza, a mostani Gliding című album pedig az elmúlt három év közös munkájának eredménye, amit a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekarával készítettünk. Olyan zenekari műveket választottunk ki, amelyek CD-n még nem jelentek meg. – A rögzítésre került négy kompozíció karaktere és tematikája erősen eltér egymástól. Mi az összekötő kapocs?…

Tovább

A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek ügyvezető igazgatóját a zenekar távol-keleti turnéja után kérdeztük. Kovács Géza az Együttesek elengedhetetlen újrapozícionálásának mikéntje mellett a jövőbeni együttműködésekről és a hazai szimfonikus zenekari finanszírozás új struktúráiról is beszélt. – A Magyar Rádió Szimfonikus Zeneara hosszú idő után ismét távol-keleti turnén vett részt. Hogyan alakult a felkérés? – Kobajasi Kenicsiró első találkozása a magyar zenei élettel éppen a Rádiózenekaron keresztül történt. Ennek már 45 éve, az együttest pedig azóta számtalanszor vezényelte. Legutóbb tavaly, Budapesten, ahol a szólista Várdai István volt. A koncert után meghívott bennünket az általa szerkesztett sorozatba, amelynek keretében rendre a világ legjobb…

Tovább

Második alkalommal kerül sor az Orosz Zenei Fesztiválra október 7-12. között. A művészeti vezetőt, Szabó Marcell zongoraművészt az eddigi tapasztalatokról, az esemény jövőjéről és saját karrierjéről kérdeztük.  – Hogyan találod meg az egyensúlyt a fesztiválszervezés és a szólókarrier között? – Az évnek egy bizonyos időszakát valóban teljesen lefoglalja a fesztiválszervezés, de emellett számos koncertem van. Az utóbbi időben nagyon sokat kamarázom itthon is és külföldön is. Nemrég adtunk koncertet a hamburgi Elbphilharmonie-ban többek között Pálfalvi Tamás trombitaművésszel, akivel egy közös japán turné is már szervezés alatt van. Semmiképpen sem szeretnék mindent egy lapra tenni. Újabb és újabb együttműködési lehetőségeket keresek…

Tovább