Szerző: Ur Máté

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptember 16-án kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.            A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Bár a kuriózumdarabok szinte megszokottá váltak az Opera repertoárján, a kortárs talán még mindig nem találta meg igazi helyét. Tévedek? – Az Eiffel Műhelyház létrehozásával óriási lépést tettünk afelé, hogy a budapesti Operaházban is rendszeresek legyenek a kortárs előadások. A játszóhely éppen arra a kísérletezésre alkalmas a legjobban, amit egy olyan nagyságú teremmel, mint amilyen az Erkel Színházban van, nem lehetne megtenni. A kortárs előadások…

Tovább

Pad Zoltán, a Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagya nemrég ünnepelte 40. születésnapját. A jeles alkalomból kérdeztük őt pályájáról, a hazai és nemzetközi kóruséletben betöltött szerepéről, valamint az általa már hatodik éve vezetett együttes 70., jubileumi évadáról. – A járványhelyzet sok mindent felülírt az elmúlt hónapokban, azt látjuk viszont, hogy a szimfonikus zenekarok fokozatosan térnek vissza a járványidőszak előtti munkába. Mennyire más a kórusok helyzete? – Sok német nyelvű tanulmányt olvastam ezzel kapcsolatban, hiszen számos tudományos alapokon nyugvó kutatás foglalkozik a járvány által befolyásolt komolyzenei élet újraindításának egészségügyi feltételeivel és lehetőségeivel. Valódi kísérleteket végeztek, olyan együttesek bevonásával mint például a Bécsi…

Tovább

Farkas Gábor a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében lépett volna fel a Zeneakadémián április 15-én. A művészt, saját érzése szerint elsősorban Liszt játékosnak tartják, amiből a romantikus repertoárt nem feledve szeretne egyre inkább kitörni. Az elmaradt koncert pedig kifejezetten jó példa lett volna arra, milyen további tervei vannak. Lássuk! Több éve már, hogy Farkas Gábor a Tokyo College of Music professzoraként Japánban él és dolgozik, de a tanítás mellett elkötelezett előadó, koncertező művész, aki hazáját nem feledve rendre felbukkan magyar színpadokon. 2018-ban ő volt az, aki bemutathatta Budapesten a Steinway legújabb fejlesztésű hangszerét, a Spiriót, valamint ősszel egy nagyszabású Chopin-koncertet is…

Tovább

Makszim Vengerov Beethoven-programmal lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekar partnereként február 22-én a Müpában. A kiváló hegedűművésszel – aki ezúttal karmesterként is bemutatkozik – a koncert előtt készítettünk exkluzív interjút. – Többször lépett már fel hazánkban, ezúttal azonban nem csak szólistaként, de karmesteri szereben is láthatjuk. Miért fordult a vezénylés felé? – Akár hiszi, akár nem, a karmesterség gyermekkorom óta foglalkoztat. Édesapám zenekari művész volt, oboán játszott, édesanyám pedig kórusvezető. Nagyon sok időt töltöttem velük a különböző próbákon, már akkor lenyűgözött a zenekari hangzás. – Később mégis a hegedű mellett döntött. – Hangszert kellett választanom. Természetes, hogy felmerült az oboa, de a zongora,…

Tovább

A Cziffra Fesztivál keretében február 23-án tart zenei beavató előadást Simon Izabella zongoraművész, akit az aktuális program mellett arról is kérdeztünk, hogy mi inspirálta arra, hogy ideje nagy részét a legkisebbek zenei edukációjára fordítsa. – Évek óta tart nagy sikerű zenei beavató előadásokat. Hogyan kezdődött? – Régóta foglalkoztatnak a lehetőségek, hogy hogyan lehet már a legfiatalabb korban elkezdeni a szinte észrevétlen művészeti nevelést. Az általam vezetett tematikus műsorok öt éve indultak el, a férjemmel, Várjon Dénes zongoraművésszel közösen megálmodott Kamara.hu fesztivál keretében. Amikor elkezdtük a fesztivál szervezését, a struktúrák kialakítását, akkor egyértelműnek gondoltam, hogy egy gyerekműsornak is helyet kell kapnia…

Tovább

A világ első klezmer-operettje négy év után kerül újra a Budapesti Operettszínház repertoárjára, amit az évad végéig folyamatosan láthat majd a közönség. A darab jelentőségéről és a közelmúltbeli sikerekről a zeneszerzőt, a Budapest Klezmer Band vezetőjét, Jávori Ferencet kérdeztük. – A Menyasszonytánc négy év kihagyás után kerül színpadra. Mi indokolta a felújítást? – A darabot már májusban játszani kezdtük – összesen öt alkalommal -, hiszen egy komoly meghívást kapott a társulat Tel Avivba, amire ennek megfelelően kellett felkészülni. A másik ok pedig egyértelműen a közönségsiker. A tavaszi előadások teltházasok voltak, az izraeli vendégjáték pedig szintén nagy sikert aratott. Két alkalommal…

Tovább

A világhírű hegedűművész, aki minden idők legfiatalabbjaként nyerte meg a brüsszeli Erzsébet Királyné Zenei Versenyt, rendszeres vendég Budapesten. Legközelebbi fellépésével a Cziffra Fesztivál és művészeti vezetője, Balázs János felkérésének tesz eleget, akivel február 23-án állnak majd közösen színpadra. Vagyim Repint a koncertről és Cziffra Györgyről is kérdeztük. – Nem előszőr lép fel hazánkban, Balázs Jánossal viszont most játszik majd először. Hogyan alakult a felkérés? – Valóban ez lesz az első alkalom, és külön öröm, hogy a felkérés személyesen a fesztivál alapítójától érkezett. Nagyon várom a koncertet, arról nem is beszélve, hogy Budapest a szívem csücske, és a magyar közönség előtt…

Tovább

Lakatlan sziget címmel január 7-től új, tematikus műsorral jelentkezik a Papageno Rádió zenés kínálata, amelyben hétről hétre a hazai művészeti élet meghatározó képviselőinek személyes kedvenceit hallhatjátok majd. Indulásként, az első néhány alkalommal azokat a felvételeket mutatjuk meg, amiket a Papageno csapatának egy-egy tagja vinne magával egy lakatlan szigetre, és amiket persze egészen addig élvezhetne, amíg van térerő és bírja az akkumulátor. Ami az én kedvenceimet illeti, rögtön két Wagner-részletet hoznék, de nem kell megijedni, hiszen Lohengrin monológjáról, illetve Erzsébet imájáról van szó a Tannhäuserből, melyek számomra az életmű legszebb pillanatai. Utóbbiról annyit talán elárulhatok, hogy a Budapesti Wagner-napokon Szabóki Tünde…

Tovább

A Keresztény Évad egyik fénypontjaként lesz látható-hallható Händel Messiása, méghozzá egy egyedülálló, Mozart által készített átiratban. A decemberi bemutató részleteiről és a színpadra állítás nehézségeiről az alkotópárost, Anger Ferenc rendezőt és Zöldy Z Gergely díszlettervezőt kérdeztük. – Az előadás szervesen illeszkedik az intézmény tematikus évadába. Van jelentősége annak, hogy éppen az év utolsó hónapjában debütál a mű? Anger Ferenc: Händel Messiása a zeneirodalom egyik legemblematikusabb, legnépszerűbb és egyben legtitokzatosabb darabja, melynek alapját egy olyan szövegáradat képezi, amely főként az ószövetségi próféciákból merít. Az utalások egyértelműen a megváltóra, Jézus eljövetelére, későbbi kálváriájára és a mennybemenetelre vonatkoznak. Az Opera vállalása, hogy a…

Tovább