• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Zene Címlap

Miklósa Erika: „Az emberi tényezőnek nagyon erős prioritása lett”

Szerző: Tuska Borbála2021. március 26.
Facebook Twitter E-mail
Miklósa Erika
Miklósa Erika – fotó: Miklósa Tímea

Miklósa Erika, korunk ünnepelt Kossuth-, Liszt Ferenc- és Prima Primissima díjas koloratúrszopránja 30 éve kezdte pályáját. A konzervatórium elvégzése után azonnal szerződtette az Operaház, így 19 évesen, minden idők legfiatalabbjaként lett a társulat tagja. A varázsfuvola Éj királynőjének szerepében 1992-ben mutatkozott be Németországban, amellyel rövidesen a világ összes jelentős színpadát bejárta Londontól Párizsig, Münchentől New Yorkig. A 30 éves jubileum alkalmából március 27-én ad gálaestet, melyet az Opera Otthonra közvetítéssorozatában lehet megtekinteni.

– Az Éj királynőjének szerepe összeforrt a nevével, több mint 500 alkalommal énekelte. Hogyan formálódott a karakter az évek során?
– Ehhez a szerephez nagyon erős idegrendszer szükséges, hiszen az embernek folyamatosan hoznia kell egy bizonyos színvonalat, akár a New York-i Metben, akár egy kis színházban énekli. Nekem ez kezdettől fogva nem jelentett problémát, a sportolói múltam miatt egy versenyszámnak tekintettem az Éj királynője bosszúáriáját. A stabil idegrendszeremnek köszönhetően nem azzal kellett foglalkoznom, hogy meglegyenek aznap a magas hangok, hanem tudtam formálni is a karaktert.

Akkor tud valaki Éj királynőjeként kiemelkedni a kolotúrszoprán mezőnyből, ha nem elégszik meg azzal, hogy szépen kiénekli a magas hangokat, hanem a karaktert is fejleszti, és erős színészi kifejezést tesz mellé.

– Hogyan szokott készülni a szerepekre?

– Szeretem jó előre elsajátítani őket. A nagy szerepeket például egy-másfél évvel a bemutató előtt megtanulom, aztán egy időre elteszem, hagyom leülepedni őket. Ez mindig egyfajta újrakezdést jelent, hiszen be kell a testbe énekelni az egész szerepet.

– Van segítsége a szereptanulásban?

– Igen, fontos nekem, hogy valaki kívülről is halljon-lásson. Lassan 25 éve dolgozom együtt Harazdy Miklóssal, aki egy csodálatos korrepetitor és egyben barát. Miki nemcsak kiváló szakember, hanem remek „pszichológus” is: a rosszabb napjaimon is tudja, hogyan bánjon velem.

Ide kapcsolódik:
Közvetítés - 30 éve debütált az Opera színpadán Miklósa Erika

– Van olyan szerep, amelyre mindig is vágyott, de eddig kimaradt az életéből?

– Berg Luluja nagyon érdekel. Ez egy komplex karakter, hangilag és színészileg sem egyszerű. Sajnos ritkán játsszák itthon, pedig kitűnő darab. Egyszer már felcsillant a remény, hogy az Operaházban elénekelhetem, de aztán mégsem kerülhetett rá sor.

– Számos híres karmesterrel dolgozott együtt pályája során. Ki tudna emelni valakit közülük?

– 30 éves pályafutásom alatt a világ összes nagy karmesterével dolgozhattam, de van egyvalaki, aki nagyon meghatározó volt számomra: Claudio Abbado. Nem csupán karmesternek, hanem mesternek nevezném őt. Több éven át turnézhattam vele, először természetesen A varázsfuvolában dolgoztunk együtt.

Ide kapcsolódik:
A hazai zenei élet olasz felvirágoztatója - Lamberto Gardellire emlékezünk

Az itthoni karmesterek közül Lamberto Gardellit és Erdélyi Miklóst emelném ki, akik akkor dolgoztak az Operaházban, amikor odakerültem. Gardelli például minden egyes énekesnek külön korrepetíciót tartott függetlenül attól, hogy fő- vagy középszerepet énekelt az illető. Be kell vallanom, hogy Solti Györggyel nagyon szerettem volna találkozni, de ahhoz előbb kellett volna születnem.

– Mi a prioritás most az életében?

– Az egészséget tartom a legfontosabbnak. A mostani helyzetben különösen. Minőségi ételeket eszem, és annyit sportolok, amennyi normális keretek közt belefér. A mentális egészségemre is odafigyelek, és ezt kiterjesztem a családomra és a művésztársaimra is. A Cziffra Fesztivál keretében a járványhelyzettel összhangban megtarthattuk a személyes mesterkurzusokat, és ekkor döbbentem rá, hogy mekkora szükség van most arra, hogy lelkileg is támogassam a kollégáimat és a fiatalokat. Nagyon erős prioritás lett az emberi tényező.

– Már tavaly is tartott operaének mesterkurzust a Cziffra Fesztiválon. Milyen tapasztalatokat szerzett a tanítás során?

– Az első mesterkurzus előtt féltem egy kicsit: azt hittem, nagyon sokat kell ahhoz tanulni, hogy taníthasson az ember. Ez egy rossz elgondolás volt, hiszen valójában az egész életemet végigtanultam, a szakmámhoz szükséges dolgokat gyakorlatban sajátítottam el.

A kapcsolatteremtés könnyen megy a fiatalokkal, és arra törekszem, hogy minél jobban rá tudjak hangolódni az adott énekesre. Mindegyikük másképp viselkedik egy ilyen szituációban: van, aki bátrabb, és van, akinek több idő kell, míg fel tud oldódni. Ilyen esetben először beszélgetünk egy kicsit, és csak aztán jön az éneklés.

– Milyen tanácsokkal látja el a fiatalokat?

– Arra biztatom őket, hogy legyenek önazonosak. Ez nagyon fontos, mert hajlamosak vagyunk valami másra vágyni, vagy mást utánozni. Azt szoktam mondani, hogy

ne Marton Éva, Simándy József vagy Rost Andrea akarj lenni, hanem önmagad!

A mi szakmánk nagyon individuális: a „hangszerünk” a saját testünkben van, és az mindenkinek másmilyen. Akkor érhetünk el sikereket, ha rátalálunk a saját vezérfonalunkra.

– A konzervatórium elvégzése után nem tanult tovább itthon, és csak néhány éve, 2017-ben szerzett diplomát a Pécsi Tudományegyetemen. Miért döntött úgy, hogy ennyi tapasztalattal a háta mögött opera szakra jelentkezik?

– Azt terveztem, hogy a Testnevelési Egyetemre jelentkezem, de aztán Lakner Tamás barátom, a PTE Művészeti Karának akkori dékánja rábeszélt, hogy inkább hozzájuk iratkozzak be opera szakra. Részben brahiból, részben pedig azért mentem bele, mert tudat alatt mindig zavart egy kicsit, hogy nincs zenével kapcsolatos diplomám.

Ide kapcsolódik:
Miklósa Erika, minden idők legfiatalabb Éj királynője 50 éves

– Március 27-én online gálaesttel ünnepli három évtizedes pályafutását. Milyen műsorral készül?

– Mivel közösségi ember vagyok, egy olyan programot állítottam most össze, amiben rengeteg partnerem lesz. Ebben a rendkívüli helyzetben nekik is nagy szükségük van arra, hogy színpadon lehessenek. Csak az elején énekelek majd szólót, a többi darab mind együttes lesz. A műsort egy idővonalra is felfűztem: a legutóbbi bemutatómmal kezdek, és azzal a szerepemmel zárom az estet, amivel 30 éve debütáltam az Operaházban.

interjú opera évforduló miklósa erika operaénekes jubileum
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBrácsapróbajátékot hirdet a MÁV Szimfonikus Zenekar
Következő bejegyzés Márta István: „A könnyűzenei fesztiválok 60 százalékát tönkreteheti a járvány”

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Sztarenki Pál - forrás: a művész FB-oldala
Színház

Februárban folytatódnak a Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozatai

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.