• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Digitális adatsort árvereztek – Új korszak kezdődött a világ műkereskedelmében

Szerző: Martos Gábor2021. március 12.
Facebook Twitter E-mail
Beeple: Mindennap – Az első ötezer nap – forrás: Christie’s
Beeple: Mindennap – Az első ötezer nap – forrás: Christie’s

Nincs mese, 2021. március 11-én új korszak köszöntött be a világ műkereskedelmébe. Először is a piac egyik vezető árverezőháza, a Christie’s, először árverezett aznap önállóan egy digitális műalkotást,  másrészt egy olyan valaki lett egycsapásra a világ harmadik legdrágábban eladott élő művésze, aki egy fél ével ezelőtt adott el egyáltalán először egy általa készített munkát. Harmadrészt alighanem soha még a világon nem történt egy licit alatt csaknem hétszázezerszeres(!) értéknövekedés a kikiáltási és a végső ár között, és végül először fizetett ki valaki majdnem 70 millió dollárt(!) „lényegében egy hosszú szám- és betűsorért”.

Nézzük először is a tényeket, amelyek innentől örökre ott szerepelnek majd az annalesekben. A Christie’s aukciósház 2021. február 25-én indított és március 11-én lezáruló online árverésén (amelyen mindösszesen ezt az egyetlen egy tételt vitték kalapács alá) a Beeple művésznéven ismert, 39 éves Mike Winkelmann Everydays – The First 5000 Days (Mindennap – Az első ötezer nap) című alkotását 100 dolláros kikiáltási árról indítva a licitek végén 60.250.000 dolláron ütötték le, vagyis a vevő a jutalékokkal együtt 69.346.250 dollárért (21,221 milliárd forint) jutott hozzá a műhöz.

Ide kapcsolódik:
Egy acélszürke lufinyúl, amely átalakította a kultúránkat

Beeple ezzel – Jeff Koons 91.075.000 dolláros (26,416 milliárd forint) méteres fém lufinyula és David Hockney 90.312.500 dolláros (25,466 milliárd forint) medencefestménye mögött (mind a kettőről írtunk annak idején itt a Senki többet? blogban) – a harmadik legmagasabb összegért eladott élő művész lett a világon, megelőzve mondjuk egy olyan, mégiscsak ismertebb alkotót, mint a német Gerhard Richter (30.389.000 font; 46.303.719 dollár; 12,654 milliárd forint), ráadásul magasan „verve” olyan klasszikus művészeket, mint például:

  • Edouard Manet (65.125.000 dollár; 16,124 milliárd forint),
  • Clyfford Still (61.682.500 dollár; 14,058 milliárd forint),
  • Lucian Freud (56.165.000 dollár; 15,106 milliárd forint),
  • Ed Ruscha (52.485.000 dollár; 15,923 milliárd forint),
  • Piet Mondrian (50.565.000 dollár; 13,6 milliárd forint),
  • a nagy Raffaello (29.161.250 font; 47.941.095 dollár; 8,82 milliárd forint),
  • William Turner (30.322.500 font; 47.430.455 dollár; 11,796 milliárd forint),
  • Norman Rockwell (46.085.000 dollár; 10,2 milliárd forint),
  • Francesco Guardi (26.697.250 font; 42.865.105 dollár; 7,9 milliárd forint),
  • Egon Schiele (24.681.250 font; 40.099.627 dollár; 7,45 milliárd forint), vagy éppen
  • Yves Klein (23.561.250 font; 36.779.111 dollár; 8,4 milliárd forint).

Csakhogy Beeple és a többi említett alkotó munkái között van egy nagyon nagy különbség. Koons nyula posztamensre állítható, a többiek művei falra akaszthatók, vagyis a tulajdonosaik bármikor élvezhetik azokat a maguk valóságában. Ezzel szemben Beeple Mindennapja nem más, mint egy 21.069×21.069 pixeles JPEG-file, ami egy digitális állományt jelöl (erre mondta a történtek után Noah Davis, a Christie’s háború utáni és kortárs művészeti részlegének munkatársa, az aukció vezetője egy újságírónak arra a kérdésére, hogy akkor tulajdonképpen a vevő mit is szerzett meg ezért hatalmas összegért, hogy „lényegében hosszú szám- és betűsort kapott”).

Beeple, azaz Mike Winkelmann – forrás: Christie’s
Beeple, azaz Mike Winkelmann – forrás: Christie’s

Ez a digitális állomány, amit a szaknyelv az NFT (non-fungible token, nem helyettesíthető érték) betűkkel jelöl, tulajdonképpen nem egyéb, mint egy olyan ellenőrzött adatsor, amely a számítógépek hálózatán rögzíti magát a file-t, az azzal kapcsolatos tranzakciókat, és a vásárlónak igazolást nyújt a mű hitelességéről és az adott személyhez kötődő tulajdonjogról (még úgy is, hogy közben az adott file-t akár bárki letöltheti magának a netről, csak az éppen „nem az övé”).

Maga ez a most ilyen sikert elért file pedig úgy jött létre, hogy Beeple, mint unatkozó web-dizájner, 2007 májusától minden nap egy-egy új digitális képet hozott létre és tett fel a netre, majd tizenhárom év után az addig elkészült éppen ötezer képet egyetlen halmazba rendeztette össze egy mesterséges intelligencia-program segítségével. 

A művész – akinek amúgy az Instagramon már kétmillió követője van, és az utóbbi években több zenésszel is dolgozott együtt digitális vizuális tartalmak előállításán – október óta készít és árul a munkáiból létrehozott NFT-ket. Decemberben a második ilyen alkotásáért 3,5 millió dollárt adtak, februárban pedig (ugyancsak a Christie’snél egy „vegyes” árverés keretében) már 6,6 dollárral állította fel a világ új NFT-rekordját egy tíz másodperces animált videójával (amelyet a hírek szerint Pablo Rodriguez-Fraile miami műgyűjtő dobott a piacra, aki októberben ugyanezt az NFT-t 67.000 dollárért vette meg).

Beeple: Mindennap – Az első ötezer nap – forrás: Christie’s

A csütörtök este aztán a szó szoros értelmében valódi őrületet hozott. Az előző pénteken 4, kedden 9,75, a zárás napjának reggelén pedig 14,75 millió dolláros legmagasabb ajánlattal álló tétel a végső határidő előtt néhány perccel már 30 milliónál járt, az utolsó két percben pedig – amikor szerte a világon több mint huszonkétmillió internetező figyelte élőben a csatát – 37,5 milliótól 10–15 milliós lépésekben jutott el a végső leütésig, amikor is a kínai Justin Sun multimilliomos 60 milliós ajánlatát egy a netre Szingapúrból Metakovan néven bejelentkezett licitáló még 250.000 dollárral megfejelte.

Az árat a vevőnek – az online árveréshez és a digitális műtárgyhoz illően – az Ether nevű kriptovalutában kell majd megfizetnie, kivéve a ház jutalékát, mert ott a Christie’s ragaszkodik a hagyományos pénznemhez.

Beeple: Mindennap – Az első ötezer nap (részlet); egy az ötezer képből – forrás: Christie’s
Beeple: Mindennap – Az első ötezer nap (részlet); egy az ötezer képből – forrás: Christie’s

A művészeti-műkereskedelmi világban az eset után a mai reakciók a hangos röhögéstől a döbbent csendig terjedtek. Beeple maga, aki ugyancsak élőben követte a neten a licitálást, csak annyit írt ki az oldalára az eredmény láttán: Holy fuck!

árverés digitális új korszak beeple
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIsmét megnyitja ingyenes digitális médiatárát a Müpa
Következő bejegyzés Esős vasárnap – Polónyi Gyöngyire emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Michelangelo Dávidja
Intermezzo

Michelangelo Dávidja miatt kellett távoznia az iskolaigazgatónak

2023. március 24.2 perc olvasás
Salvador Dalí: Unikornis - Forrás: BÁV
Intermezzo

Gazdára talált Salvador Dalí unikornisa

2023. március 24.4 perc olvasás
Érdi Tamás - fotó: Érdi-Harmos Réka
VEB 2023

Kulturális programsorozat indul 13 Balatonhoz közeli településen

2023. március 23.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.