• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Hangszercsodák Könyv Zene Címlap

Hangszerek, amiket propagandára használt a Harmadik Birodalom

Szerző: Mandel Róbert2018. március 23.
Facebook Twitter E-mail
Förster Electrochord

Oskar Vierling (1904–1986) elektromérnök 1928-ig a mikrointervallumokkal és a Sphärophonnal kísérletező Jörg Mager darmstadti laboratóriumában tevékenykedett, majd a berlini Heinrich Hertz Institut für Schwingungsforschung munkatársaként egy új elektromechanikus zongora megvalósításán kezdett dolgozni. Vierling az 1931. november 6-án bejelentett szabadalmában egy meglehetősen bonyolult billentyűs hangszer működését írta le.

Az Elektrochordnak nevezett hangszertalálmány prototípusa 1932-ben készült el. A rezonátor nélküli szerkezet tartókeretét öntöttvasból készítette, melyet keresztgerendákkal merevített. A kettesével feszített vékony acélhúrok közül az egyiket egy hagyományos zongoramechanikához hasonló kalapácsszerkezettel ütötte meg, míg az azonos hangmagasságra hangolt párja – a rezgést fokozatosan átvéve – szabadon zengett. A megütött húrok rezgéseit az elektrosztatikus elven működő hangszedősín, míg a rezonánshúrokét pick-upok továbbították.

Feltalált egy hangszert, cserébe tíz évig lehallgatókészülékeket tökéletesíthetett Szibériában

A hangok karakterét és a hangszíneket egyrészt a billentyűk leütésének erősségével és hangtompítókkal, másrészt a különböző hullámformájú hangok keverésével és szűrők bekapcsolásával befolyásolhatta. A szászországi Löbauban működő August Förster zongoragyár – az amerikai Benjamin F. Miessner szabadalmát is felhasználva – Vierlinget bízta meg az új zeneszerszám megvalósításával. A Förster-Elektrochordot az 1932. augusztus 19-28. között megrendezett 9. Große Deutsche Funkausstellung Berlinen mutatták be.

Mandel Róbert a Kossuth Kiadónál megjelent kötetéről ide kattitva olvashat bővebben.

A hangszert Gerhard és Manfred Förster a második világháború kirobbanásáig, kisebb elektrotechnikai változtatásokkal tovább gyártotta. Vierling munkássága lenyűgözte az akkori politikai vezetőket, így 1935-ben különleges megbízást kapott egy birodalmi instrumentum, a Kraft der Freude Grösstonorgel elkészítésére. Az 1936-ban megrendezett berlini olimpiai játékok megnyitója alkalmából bemutatott grandiózus eszköz páratlan hangszíngazdagsága nagy hatást gyakorolt a tömegre, így a propagandagépezet a hírhedt nürnbergi erődemonstráció alkalmából újra bevetette a KdF-orgonát.

Oskar Vierling 1940-ben fotoelektronikus orgonát is készített, amelynél a forgótárcsák rései blendeszerűen nyíltak, így már a hangindítást is befolyásolhatta. 1959-ben még egy utolsó elektronikus hangszert is tervezett, de később inkább ipari mérőműszerekkel foglalkozott.

hangszercsodák olimpia
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMini Textúra: képzőművészet, irodalom, bábszínház kiskamaszoknak
Következő bejegyzés Digitálisan hozzáférhető Joachim József levelezése

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.