Az Operaház és az Erkel Színház látványa lassan elképzelhetetlen az előttük
parkoló elegáns autók nélkül. Pedig még csak három éve, hogy az Opera és a BMW Group Magyarország stratégiai partnerségre lépett. A 2017 május óta ügyvezető igazgatóként regnáló Massimiliano Di Silvestrét és Salgó András vállalati kommunikációs vezetőt kérdeztük az eddigi tapasztalatokról.
A cikk eredetileg az Opera
Magazinban jelent meg.
– Mennyire tartja gyümölcsözőnek az eddigi együttműködést?
Massimiliano Di Silvestre: Nagyon örülök ennek a partneri viszonynak, mert azt gondolom, hogy az Opera a maga előadásaival, a kommunikációjával, történelmi hátterével nagyon erős brandet képvisel, és mint intézmény nagy hírnévvel rendelkezik. Ez fontos, mert Magyarországon nagy megbecsülésnek örvendenek a kulturális események, amelyeknek jelentős részét az Opera biztosítja. Tavaly májusban lehetőségem volt arra, hogy megtekintsem az Andrássy úti Ybl-palotát. Először jártam ott, és nagyon pozitív benyomásokat szereztem: találkoztam a menedzsmenttel is,
megtapasztalhattam a profizmusukat, a türelmességüket, a nagyfokú motivációjukat, ezek azok a dolgok, amelyek közösek bennünk.
Magyar balettművész rajzai köszönnek vissza mobilokról, pólókról
– A BMW Art&Culture programja az elmúlt negyven évben száznál is több kulturális partneri kapcsolatot épített ki. A globális viszonyokhoz mérten hol helyezkedik el a magyarországi tevékenység?
MDS: A cég fókusza nagyon világos: hosszútávon elkötelezettek vagyunk a klasszikus zene, a jazz, a kortárs és modern művészetek, az építészet és a design iránt. Ez a kooperációink közös pontja. 1972-től számos fontos művész működött együtt a BMW-vel, ezen kívül cégünk szintén partnere több nemzetközi vezető múzeumnak, operaháznak szerte a világon, olyanoknak, mint a milánói Scala vagy a római operaház. Ez a mi történelmünk, ez a kulturális hátterünk, és ez az oka annak, hogy aktív kapcsolatban állunk a Magyar Állami Operaházzal is.
– Mi alapján választja ki az Opera gazdag kínálata közül a BMW Group Magyarország, hogy melyik eseményeken jelenik meg?
Salgó András: Az Operával és az intézmény stábjával szoros együttműködésben dolgozunk: előre megbeszéljük, hogy melyek azok a kiemelten fontos előadások, ahol megfelelő módon ott tudunk lenni. Természetesen vannak kevésbé előre egyeztetett programok, sőt, olyanok is akadnak, amelyeken mi magunk szeretnénk ott lenni. Ilyen volt a Billy Elliot – a Musical premierje is, amellyel azt mutattuk meg az ügyfeleinknek, hogy
az Opera játszóhelyein nem kizárólag klasszikus, ha úgy tetszik, konzervatív alkotásokat láthatunk.
Ennél sokkal árnyaltabb a kép. Léteznek modern darabok, új felfogású rendezések, látványos színpadképpel, könnyedebb zenei anyaggal. Ez az egyik legsikeresebb megnyilvánulásunk volt, amelyre 2016 júliusában került sor, és a nyár közepi időpont ellenére fantasztikus közönség gyűlt egybe. Mindenkinek emlékezetes maradt ez az este.
Magyar balettművész rajzai köszönnek vissza mobilokról, pólókról
Az Opera és a BMW közös eseményei közé tartoznak a csapatépítő tréningek, autóbemutatók, partnertalálkozók, sajtótájékoztatók. Az együttműködés része a shuttle service is. A hazánkba látogató külföldi sztárénekesek, koreográfusok (többek között Erwin Schrott, Plácido Domingo, Renée Fleming, René Pape, Hans van Manen, Leo Nucci, Anna Netrebko) a fárasztó repülőút után egy kényelmes BMW-be ülve érkezhettek közvetlenül az Operaházba vagy az Erkel Síznházba. René Pape esetében az autót maga az Opera főigazgatója, Ókovács Szilveszter vezette, míg Hans van Manent a balettigazgató, Solymosi Tamás kalauzolta. Útközben rövid interjú is készült a művészekkel, amelyet az Opera a közösségi oldalán publikált.
– Milyen visszajelzések érkeztek a világsztároktól a shuttle service-ről?
SA: A külföldi énekesek próbahelyszínekre és az esti előadásra való eljutásáról általában egy klasszikus limuzinnal gondoskodunk a BMW 7-es sorozatából. Nagy megtiszteltetés, hogy Plácido Domingo magyarországi tartózkodásai alatt kizárólag a mi autóinkat használja. Persze kihívás is akad bőven: volt, hogy Bécsbe kellett kimenni a művész elé, aki külön stábbal, és speciális csomagszettel érkezett, de sikerült megoldani ezt a helyzetet is. Prémium, de ugyanakkor decens jelenlétet szeretnénk biztosítani számukra. Lényeges, hogy a világjáró előadó azt érezze, hogy az ő kényelme a legfontosabb, de
nem szabad, hogy az autó és a szolgáltatás túl hivalkodó, magamutogató és öncélú legyen.
Természetesen a mi sofőrjeink is részt vesznek ezekben a munkákban, akik szintén jól illeszkednek ebbe az elképzelésbe. Renée Fleming személyesen köszönte meg az erőfeszítéseinket, és külön kiemelte, hogy budapesti tartózkodása során mennyire jól érezte magát, amelyhez az autó, a kedves sofőr és a menedzsment munkája is hozzájárult. Meg kell még említenem az Örömautózás nevű kezdeményezést, amely beteg gyerekeknek kíván kikapcsolódást nyújtani, örömet szerezni. A Hungaroringen rendezett 2015-ös eseményen közösen vettünk részt: az autót mi biztosítottuk, a betegséggel élő gyermekek sofőrjei pedig az Opera vezetői és az imagekampányban részt vevő művészek voltak.
Maga Ókovács Szilveszter is hangsúlyozta az Eiffel Műhelyház alapkőletételén mondott beszédében, hogy nagyban segítette az első Kárpát-Haza OperaTúra miatti sűrű, Erdélybe való kiutazásait az Opera vezetői számára biztosított flotta egyik darabja.
– Van olyan vásárlói kör, amely a két intézmény közös akcióira felfigyelve kezdett érdeklődni a márka vagy egy adott modell iránt?
SA: Az együttes megmozdulásainkról, mint például a világsztárok shuttle service szolgáltatásáról az Operával egyeztetve sajtóhír is születik. Érdekes látni, hogy milyen médiumokban jelennek meg ezek az anyagok, de az a tapasztalat, hogy az Opera, a BMW és a magaskultúra összekapcsolódásáról alkotott üzenet szép lassan eljut a médiához, a vásárlóinkhoz vagy az utca emberéhez is, aki nem feltétlenül kerülne kapcsolatba a BMW márkával. Olyan véleményvezérektől, ügynökségektől, közéleti szereplőktől, akiknek nagy rálátásuk van a budapesti üzleti és társasági életre, számos visszajelzés érkezett arról, hogy figyelemmel kísérik a közös munkánkat.
Az Art&Culture programunk egyedülálló, nagyon büszkék vagyunk az ilyen típusú kezdeményezéseinkre.
– E kulturális misszió eredményessége hol érhető tetten? Pozícióban, presztízsben, bevételben?
MDS: A BMW egy jelentős márka Magyarországon, nagyon jól pozicionált, magam is ezt tapasztalom, de azt hiszem, az Operával való együttműködés további, mindenhol megjelenő, átfogó értékekkel gazdagít minket. Az Opera erős és nemzetközi brand, és maga az Operaház vagy az Erkel Színház olyan helyszínek, ahol igényes környezetben találkozhatunk a potenciális ügyfeleinkkel. Ez lényeges, mert a mi missziónk az, hogy részei legyünk a kultúrának és a társadalomnak. Ezért kell, hogy itt legyünk, ez egy kiemelten fontos haladási és fejlődési irányunk.
– A BMW brandhez tartozik a MINI is. Amikor 2017 februárjában bevezették a MINI Countrymant, és a márka egyik nagykövete (Zoób Kati, Nagy Ervin, Szabó Gabriella és Jókuti András mellett) Leblanc Gergely, az Opera Étoile-ja lett, elhangzott, hogy ezzel az autómodellel további célcsoportok felé szeretnének nyitni. Ezt sikerült megvalósítani?
SA: Míg a BMW-t itthon sokan ismerik és elismerik, addig a MINI-t inkább egy kicsi autóval azonosítják. Ezen szeretnénk változtatni. A márkanagyköveti programunkban nagy szerepet játszik Leblanc Gergely, aki egy fiatal tehetség, és elképesztő sikereket tudhat maga mögött. Ő egy Clubmannel jár, ami egy gentleman típusú, laza, de elegáns modell. Az Opera különleges fotózást szervezett a kérésünkre az Operaház előtt, ahol bemutattuk, és átadtuk neki az autóját, és azóta több rendezvényen is részt vett nagyköveti minőségében. Ezek apró, de fontos lépések, mert a MINI márkát egy hazai szereplőhöz lehet kötni. Ez hosszútávon működőképes eszköznek bizonyult, hiszen az értékesítésben
tavaly olyan sikert tudtunk elérni a MINI-vel, ami korábban nem volt tapasztalható Magyarországon.
– Mik az Operával való együttműködés következő lépései?
SA: Számunkra is nagyon izgalmas időszakot jelent majd az, amikor megnyílik az Eiffel Műhelyház, mert olyan terek és agóra jön létre, ami itthon egyedülálló. A premierek számát illetően nem aggódunk, mert ez Ókovács Szilveszter főigazgató úr és csapatának köszönhetően világszintre emelkedett: mindig van újdonság, mindig van valamilyen különlegesség, amire meg tudjuk invitálni az ügyfeleinket. A MINI-hez kapcsolódó kezdeményezéseinket szeretnénk tovább építeni, de a márkanagyköveti kört bővíteni egyelőre nem tervezzük, az Art&Culture programunk pedig egy kontinuitás.
MDS: Természetesen hosszútávú együttműködésben gondolkodunk. Az elmúlt években rengeteg előadásunk, eseményünk volt. Az Operaházban mutattuk be például a BMW 7-es sorozatát 2015-ben, amely a kínálatunk zászlóshajója. Ezek a megmozdulások egyfajta laboratóriumai az innovációnak. Tudjuk, hogy az Opera művészei igen magas szintet képviselnek, és nagyon várjuk már, hogy a korszerűsítés után újra ott láthassuk őket a megújult Operaházban. Az intézmény a gyerekekre is figyel, az OperaKaland és az Opera Nagykövetei programmal aktívan támogatja a diákok képzését. Azt gondolom, minden körülmény adott egy nagyobb periódust átívelő partneri kapcsolathoz.
– Az Opera történetének fontos pontja volt a BMW OperaKlub 2015. február 6-i megalapítása. Ez egy exkluzív társaság, amely az Opera pártfogóit gyűjti egybe, működését pedig a BMW nagyvonalú támogatása biztosítja. Ez milyen előnyökkel jár a BMW Group számára?
MDS: A támogatói kör tagjai a premierekre meghívást kapnak, de lehetőségünk van más vendégeket is invitálni. Ezzel olyan nívós kulturális élményt tudunk nekik nyújtani, ami egyszerre köthető az Operához és a BMW-hez.
SA: Az OperaKlubon belüli, a magyar média világának legjelentősebb képviselőit tömörítő médiaplatform is egy nagyon fontos kezdeményezés, amelynek a BMW kiemelt szereplője.
A vállalatcsoport egész éves, globális értékesítési mutatója folyamatos emelkedésben van. 2017 októberéig a 2016-os esztendő hasonló időszakához képest 3,4 százalékos erősödést könyvelhettek el. Ennek az eredménynek az elérésében nyilvánvalóan fontos szerepe van a hazai tevékenységnek, továbbá a hatékony kommunikációnak és a jól kiválasztott marketingstratégiának is.
– Mennyiben járult hozzá az Operával való partneri viszony a vállalat teljesítményéhez? Melyik impulzus foghatta meg leginkább a vásárlókat?
SA: Marketingkommunikációs vonalon olyan kreatív anyagok készültek, ami egy bemutatóhoz vagy egy konkrét mű filozófiájához kapcsolódtak. Az Opera magazinban vagy a Műsorkalendáriumban megjelenő hirdetéseinkben például olyan autómodelleket tudtunk megjeleníteni, melyek valamilyen módon adott darabokhoz tematikusan illeszkedtek. Az Estélyek (Shakespeare, Háry, Ring) alkalmával tizenkét autóból álló limuzinszolgáltatás segítette a vendégek kényelmét.
Az exkluzív esemény rendkívüli láthatóságot biztosított, a BMW Group müncheni központjában is komoly visszhangja volt.
Magyar balettművész rajzai köszönnek vissza mobilokról, pólókról
– A BMW Group 2016. március 7-én ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. Hogyan fog hozzájárulni a következő száz év sikereihez a cég kulturális munkája?
MDS: Nagyon boldogok vagyunk, hogy az Opera együtt ünnepelte velünk ezt a jeles évfordulót! Ez egy Wagner-esttel egybekötött fantasztikus esemény volt, ahol nemcsak az ügyfelekkel, de a partnerekkel és az újságírókkal is találkozni tudtunk. Biztos vagyok benne, hogy a jövőben is jelentős sikereket fogunk elérni együtt.