• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Nyári Fesztivál Tánc Táncmesék Címlap

Hogyan lett világsiker a Giselle?

Szerző: Giselle2019. június 10.
Facebook Twitter E-mail
Carlotta Grisi Giselle szerepében - forrás: Wikipedia

A Giselle a klasszikus balettrepertoár egyik legnépszerűbb és legnehezebb darabja. Ősbemutatója 1841. június 28-án volt Párizsban, a címszerepet a premieren és utána a francia fővárosban még nyolc évig csak Carlotta Grisi táncolta. Az Adolphe Adam zenéjére készült romantikus mű lenyűgözte a nézőket.

A balett történetéhez Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges és Théophile Gautier több irodalmi műből is inspirálódott: Heinrich Heine Németország című prózagyűjteményéből kölcsönözték a villik legendáját, Victor Hugo Keleti énekek című verséből vették a táncolni szerető lány alakját (a versben egyébként egy 15 éves spanyol lányról van szó). Gautier eredetileg egy üres báltermet képzelt el, amely kristályoktól csillog a gyertyafényben. Távirati stílusban a következő volt az első vázlata. A villik megátkozzák a terem padlóját: akik rálépnek, képtelenek lesznek szabadulni a tánctól. Giselle szeretné szerelmesét visszatartani attól, hogy más lányokat is felkérjen. A villik királynője megérkezik, ráteszi hideg kezét Giselle szívére, a lány halva esik össze. Ugye, nem véletlen, hogy nem volt elégedett az első verzióval…

A balett történetét itt ismerheti meg.

A történet azonban nem hagyta nyugodni, ezért segítséget kért a balettlibrettókban jártas Vernoy de St. Georges-tól, aki három nap alatt megírta a ma ismert Giselle-t. Ő illesztette az első felvonás karaktertáncokkal teli realisztikus falusi miliőjét a „fehér balett”, a villik misztikus meséje elé, így különleges dramaturgiai feszültség van a két rész között. A kész anyagot elküldték Léon Pillet-nek, a párizsi opera igazgatójának, aki épp Carlotta Grisi számára keresett balettet. Az igazgatónak és a balerinának is tetszett a librettó.

Adolphe Adam, aki zeneszerzés mellett kritikusként is nevet szerzett, két hónap alatt komponálta a Giselle zenéjét. Az eredeti muzsikához képest később néhány módosítás történt, az első mindjárt a főpróbán, az egyik balerina kérésére. Ezt pedig nem lehetett megtagadni, hiszen a hölgy egy tehetős patrónus kedvese volt. Adam azonban akkor épp nem volt elérhető, így a paraszt pas de deux-höz Friedrich Burgmüller egy darabját kölcsönözték. Később, a szentpétervári bemutatóhoz Cesare Pugni komponált néhány zenei betétet, de Riccardo Drigót is felkérték a péterváriak egy alkalommal, Emma Bessone debütálásakor, amit csak Vaganova 1932-es verziójához helyeztek vissza.

Carlotta Grisi Giselle szerepében – forrás: Wikipedia

Az első koreográfiát Jean Coralli és Jules Perrot készítették, bár Perrot a korabeli színlapokon, plakátokon nem szerepelt. A táncosból lett balettmester még Itáliában fedezte fel Grisi tehetségét, és a színpad mellett a magánéletben is partnerek lettek. Párizsban nyílt titoknak számított, hogy Giselle táncait mind ő koreografálta. A mára klasszicizálódott formát Marius Petipának köszönhetjük, aki a Cári Balett társulatának tanított be a darabot. Nem lehetett ez a választás véletlen, hiszen a párizsi bemutatón Albrecht szerepét testvére, Lucien Petipa táncolta. Jean Coralli volt Hilarion, Adèle Dumilâtre pedig Myrtha szerepében lépett közönség elé.

Ide kapcsolódik:
150 éve a spiccen – a bécsi balett története

Többször el kellett halasztani a premiert, amit óriási érdeklődés övezett. A lapok cikkeztek arról, hogy Grisi megsérült, a karmesternél daganatot találtak, mintha a villik, azaz a lidércek vagy boszorkányok nem nézték volna jó szemmel, hogy színre viszik őket. A jelmezeket Paul Lormier, a díszletet Pierre Luc Charles Ciceri tervezte. A színházat technikailag kihívás elé állította a darab, különösen a meséhez, a misztikumhoz elengedhetetlen csodák létrehozásához szükséges csapdák, süllyedők és a világítás jelentettek nagy feladatot a korabeli színpadmestereknek. A táncosoknak is be kellett lépni az ismeretlen világába: ez volt az első olyan egész estés balett, amelyet – szó szerint – a spiccen kellett tölteni.

Ide kapcsolódik:
Harisnya- és cipőforradalom - A klasszikus balett útja a barna spicc cipőkig

A balett a kritikusokat és a nézőket is lenyűgözte. Az operaház bevétele a korábbi évekhez képest megduplázódott. A jegyek, a kották és a különböző ajándéktárgyak jól fogytak, élelmes vállalkozók lovagolták meg a népszerűséget, volt, aki keszkenőd, volt, aki selyemvirágott dobott a piacra az előadás ihletésére. Carlotta Grisit Marie Taglionival, a korszak sztárbalerinájával együtt kezdték emlegetni tehetségét, de ázsiója mellett gázsija megnőtt.

Carlotta Grisi Giselle szerepében – forrás: Wikipedia

A párizsi siker világsikert is jelentett: London, Szentpétervár, Milánó nagy színházaiban is bemutatták a következő két évben, a 1846-ban pedig az Egyesült Államokat is meghódította a történet. Budapesten, az Operaházban 1847-ben a párizsi verziót táncolták, 1958 óta Leonyid Lavrovszkij koreográfiájával láthatja a közönség. A Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház előadását, amely a Budapesti Nyári Fesztiválon látható, az eredeti koreográfia alapján Nyikita Dolgusin készítette.

balett szentpétervár budapesti nyári fesztivál bnyf tánctörténet marius petipa klasszikus balett bnyf 2019 budapesti nyári fesztivál 2019
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Szendrei Janka zenetörténész, karnagy
Következő bejegyzés Első díjat nyert a Miraculum Gyermekkórus Normandiában

Ajánlott Bejegyzések

József
Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

2022. május 26.3 perc olvasás
Rákóczi-pecsétnyomó – fotó: Rákóczi-pecsétnyomó
Kreatív Európa történetek

Fiatalokhoz és idősekhez is eljutnak a levéltárak digitális kincsei

2022. május 26.4 perc olvasás
Csokonai Színház
Debrecen

Új épületben és új művészeti vezetővel kezdi meg következő évadát a Csokonai Színház

2022. május 26.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Balázs János - forrás: Aranytíz Promóció

Komolyzenei Napok az Aranytízben – Klassz a Belvárosban!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.