Szerző: Braun Anna

„A magánéletünket korlátok között éljük, a színpadon viszont minden jó és nehéz érzelem szabadon kiáramolhat” – állítja Tanykpayeva Aliya. Szerinte az önkifejezés szabadsága a művészek előjoga. Az elmúlt évek munkájáról, a közönség szerepéről, a klasszika és modern kapcsolatáról kérdeztük a Magyar Nemzeti Balett Étoile-ját. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Második alkalommal nyerte el az Opera Étoile-ja (Csillaga) címet. Változtat egy ilyen elismerés a munkáján? – Nem tudnám megmondani, hogy érzek-e bármilyen átalakulást: a teendőimhez való hozzáállásomon semmiképp. Amikor először voltam a társulat Étoile-ja, úgy éreztem, hogy sokkal nagyobb felelősség rakódik rám, hogy ennek van egyfajta súlya.…

Tovább

Még csak öt éve indult, mégis több mint 200 ezer középiskolást utaztatott az opera világába az OperaKaland. A forma és a cél marad, a tartalom változik: idén a Magyar Nemzeti Balett kalauzolja a diákokat. Utánajártunk, hogy mi történt ebben az öt évben, és mi várható a BalettKaland előadásain. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. A program megálmodóinak eredeti szándéka az volt, hogy ne legyen olyan középiskolás Magyarországon, aki még nem vett részt opera- vagy balettelőadáson. A sorozat 2013 májusában indult, és Solymosi Tamás balettigazgató elmondása szerint már az első pillanattól kezdve biztos volt, hogy nemcsak az opera műfaja, hanem a…

Tovább

Új koreográfia, régi díszlet, régi-új helyszín – A diótörő idén az Erkel Színházban lesz látható. A színpad és a színház technikai adottságai miatt a koreográfus kicsit változtatott a darabon, de hogy pontosan miképp, arról Solymosi Tamást kérdeztük. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – December beköszöntével megérkezik az Operaházba Csajkovszkij mesebalettje, ami olyan megszokottá vált, mint például a télen fekete kabátba burkolózó sültgesztenye-árus az Oktogonon. Mi történik a karácsonyi előadásokkal most, hogy a művészek és a produkciók áttették székhelyüket? – Az új Diótörőt két éve játsszuk nagy sikerrel az Operaházban (Wayne Eagling–Solymosi Tamás koreográfiája váltotta Vaszilij Vajnonen művét 2015-ben – a…

Tovább

November 15-től egy új Balanchine-darabbal, a Téma és variációkkal bővül a Magyar Nemzeti Balett repertoárja, amit a Müpa Fesztivál Színházában láthat a közönség. A neoklasszikus balettet megteremtő koreográfus muzikalitásáról és különös tehetségéről a Kossuth- és Liszt-díjas Dózsa Imrével, az Opera örökös tagjával és mesterművészével beszélgettünk. – Novemberben lesz a bemutató a Müpa Fesztivál Színházában, és Ön az egyik próbavezető balettmester. Mi az alapja ennek a darabnak? – Az Opera balettegyüttesének repertoárján szerepel néhány Balanchine-koreográfia, például a C-dúr vagy a Szerenád. A bővülő palettára most a Téma és variációk kerül fel, ami klasszikus technikára épül: neoklasszikus vagy szimfonikus balettnek lehet nevezni.…

Tovább

Kijevben tanult, Szentpéterváron dolgozott Eifman társulatával, most ötödik évét tölti a Magyar Nemzeti Balettben. Kekalo Iurii nélkül szinte nincs is balett ebben az évadban, láthattuk Anyeginként, Spartacusként és a Manon Lescaut-jaként. A jövő pedig elhozza számára A vágy villamosát és első gyermekét is. Az Opera szólistáját pályájáról és szerepeiről kérdeztük. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Modern művekben és klasszikus szerepekben is láthatta önt a közönség a budapesti színpadokon. Van preferenciája a táncművek esetében? Mi áll közelebb az ízléséhez, a testéhez? – A balettet szeretem. Azt, amiről tudom, hogy valóban szól valamiről, közölni, mutatni kíván valamit. Hogy…

Tovább

Három műfaj, három neves alkotó, egy zeneszerző három műve – az Opera Magyar Évadának keretében Frenák Pál koreográfus társulata, a Juhász Zsolt vezette Duna Művészegyüttes és a Magyar Nemzeti Balett egyazon estén Bartók-darabokat kelt életre. A produkció a Bartók TáncTriptichon nevet viseli, amelyről Solymosi Tamás balettigazgatóval és a koreográfusokkal beszélgettünk. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Száz éve született meg Bartók nagy hatású műve, A fából faragott királyfi, az Opera mégis úgy döntött, hogy nem „magányosan”, hanem egy elég szokatlan, különleges helyzetben mutatja be. Miért történt ez így? Solymosi Tamás: A világon mindenhol ismerik, szeretik és tisztelik…

Tovább

Sohasem ő kopogtatott, mindig a feladatok találták meg, annak ellenére, hogy sokáig nem bízott a képességeiben. Táncolt musicalben, klasszikus balettben és kortárs darabokban is, majd a fiatalabb nemzedék oktatásának szentelte idejét. Janács Evelyn több évtizedes pedagógiai munkájáért februárban Solymosi-díjat kapott. Több mint hatszáz előadás premier szereposztásában volt olvasható a neve és hol spiccen, hol mezítláb vagy karaktercipőben volt látható a színpadon, sőt még macskaként is szerepelt a Madách Színházban. 1969-ben még meg sem száradt a festék az Állami Balettintézetben szerzett diplomáján, máris elkezdett dolgozni a Magyar Állami Operaházban. Az akkori balettigazgató, Lőrinc György hívására érkezett, aki Seregi László koreográfus pályafutásának…

Tovább

Anna-Marie Holmest balerinaként ismerhette meg a világ, majd öt kontinens több mint harminc országában tanított és koreografált. A kanadai születésű művésznő most a Magyar Nemzeti Balett társulatával dolgozik szakmai pályafutásának egyik legjobban sikerült és legkeresettebb darabján, A kalózon. A mű keletkezéséről és nemzetközi sikeréről is beszélgettünk. A balett cselekményét az angol romantikus költőnemzedék óriása, Lord Byron 1814-es híres verse, A kalóz inspirálta. A kalandokkal teli, feszülten izgalmas történetben éppúgy helyet kap szerelem, árulás, életveszély, hajótörés, mint a végső megmenekülés. A Byron-műnek akkora sikere volt, hogy a balettmesterek nem sokkal a vers megjelenése után, már az 1820-as években több helyen színpadra…

Tovább

Kortárs táncosoké és alkotóké az Erkel Színház színpada a hagyományos Pas de Trois ’17  március 3-i előestéjén, amikor bemutatkozásra, találkozásra, a művészi áramlatok megfigyelésére egyaránt lehetőség nyílik. A TáncTrenden Orfeusz című munkájával jelentkező koreográfust, Bozsik Yvette-t kérdeztük. – Mikor és hogyan született meg a gondolat, hogy a Bozsik Yvette Társulat számára készítse el ezt a tánctervet? Mentális-érzelmi síkon hogyan kapcsolódott be az alkotás folyamatába két ideálja, Pina Bausch és Mary Wigman?   A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – E két nagy példaképem is színpadra vitte a görög mitológia legszebb szerelmi legendáját, amely Orfeusz és Euridiké alakjához kapcsolódik,…

Tovább

Az évad legjobb táncművészeként a Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja Leblanc Gergely lett, akinek tehetségét többek között az Aranyecsetben, az Elfújta a szélben, a Giselle-ben és a Rómeó és Júliában csodálhattuk meg. Az ősszel Spartacust és a Don Quijote Basilját alakító táncost a szép emlékek mellett a nehéz pillanatokról is kérdeztük. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Idén az Étoile, az előző szezonban pedig a legjobb férfitáncosnak járó díjat érdemelte ki. Másfajta „előjogokat” biztosít ez a két cím? – Az évad férfitáncosát a Magyar Művészeti Akadémia választja ki, az Étoile személyéről viszont az Opera dönt. Nem lehet és…

Tovább