Szerző: Martos Gábor

Legalábbis így hirdeti a Sotheby’s azt a Mantegna-rajzot, amit január 29-én bocsátanak árverésre New Yorkban a ház grafikai aukcióján. A Julius Caesar diadalmenete című, kilenc nagyméretű vászonból álló festmény-sorozathoz (amely ma a brit királyi család gyűjteményében van) készített előrajz egyike a nem közgyűjteményben őrzött két Mantegna-grafikának az összesen ismert húszból, így a ritkaságának megfelelő árat is várnak érte. Andrea Mantegna (1431 körül-1506) padovai festő már ismert és elismert művész volt, amikor 1460-ban a mantovai Gonzaga hercegi család meghívta őt udvari festőjüknek. Ettől fogva a művész haláláig a mantovai udvarban élt és folyamatosan alkotott. Sok egyéb műve között itt készítette el…

Tovább

Január 29-én, egyik legelső idei műtárgyárverésén a Sotheby’s egy igazi szenzációval rukkol elő New Yorkban: a műkereskedelemben nem túl gyakran felbukkanó Giovanni Battista Tiepolo egy nagyméretű oltárképét viszik kalapács alá, és a becsérték szerint akár a művész munkáiért mindeddig kifizetett legmagasabb árat várják érte. Ugyanez a festmény egyébként 1989-ben egyszer már volt a legdrágábban elárverezett Tiepolo-mű a világon. Giovanni Battista Tiepolo (1696–1770), a velencei rokokó festészet egyik legnagyobb alakja (aki éppen kétszázötven éve hunyt el; az ebből az alkalomból a munkáiból rendezett nagy kiállítás még február 2-ig megtekinthető a stuttgarti Staatsgalerie-ben), akinek számos oltárképe látható különböző itáliai templomokban, freskói Velencében,…

Tovább

Kezdjük örömmel az évet: egy olyan magyar nőművész viszonylag friss aukciós sikerével, akit itthon alig ismernek, pedig már tizenhat évesen önálló kiállítása volt Pesten, későbbi műveit pedig ma nagy amerikai közgyűjteményekben őrzik. Kárász Ilonka – vagy ahogyan a tengerentúlon ismerik: Ilonka Karasz – december közepén a New York-i Swann Galeries illusztráció-árverésén ért el új szerzői leütési csúcsot (de nem csak azért érdemes tudni róla). December 10. óta valaki egy olyan kép eredetijének a boldog tulajdonosa, amely több mint kilencven évvel ezelőtt sokszorosított formában alighanem több ezer amerikai kezében megfordult, és talán még többen láthatták az újságosstandokon. Kárász Ilonka 36,5×26,3 centiméteres,…

Tovább

A február óta megjelenő Senki többet? blog bejegyzéseiben sokszor találkozhattak már olyan esetekkel, amelyek olvastán alighanem többen is csóválták a fejüket, hogy ugyan miféle különös, sokszor furcsa, néha akár egészen érthetetlen, vagy akár még elképzelhetetlen történetek is esnek meg a műkereskedelem világában. Most, a szilveszteri nagy vigasságok idején egy még ezek között is kirívó árverési történettel zárjuk az évet. Az Australia Council for the Arts nevű szervezet alapvetően művészeti projektek támogatására jött létre a déli félteke kontinensnyi országában. A szervezetnek van egy Visual Arts and Craft szekciója, és ezen belül is egy New Works (Új munkák) elnevezésű programja, amely kifejezetten…

Tovább

A kelet-franciaországi Dijonban működő Cortot et Associés árverezőházban még november 30-án került kalapács alá egy gótikus festmény. A Vyšší Brod-i Mester által alkotott Madonna több mint tízszeres áron kelt el, de nem ez a legfontosabb érdekesség a képpel kapcsolatban, hanem egy művészettörténeti jelentőségű felfedezés, ami viszont szintén a festmény árverésre kerülésének lett köszönhető. Vyšší Brod 2600 lakosú település Dél-Csehországban, a turisták által sokkal ismertebb Český Krumlovtól mintegy harminc kilométerre délre, szintén a Moldva partján. A városban az 1300-as évek eleje óta mind a mai napig működik az a ciszterci rend által alapított kolostor, amelynek templomi oltárképét az 1350-es évek körül…

Tovább

Akik rendszeresen követik a világ műkereskedelmének történéseit (február óta akár itt a Senki többet? blogban is), azok jól tudják, hogy a legmagasabb összegű aukciós vásárlások kapcsán legtöbbször a világ két nagy vezető árverezőházának, a Christie’snek és a Sotheby’snek a nevével találkozhatnak, és azt is, hogy ezek a csúcsleütések többnyire vagy New Yorkban, vagy Londonban történnek. Na de vajon miért van ez így, és mi van a világ többi részén? Ha megnézzük a világban nyilvános árveréseken elkelt legdrágább műtárgyainak a listáját, a topon, vagyis a 100 millió dollár feletti eladások tizenhat tétele között egyetlen egy olyat találunk, amelyiket nem vagy Christise’s,…

Tovább

Talán van még a Senki többet? olvasói között, aki emlékszik, hogy október 10-én Több Liszt Ferencről készült portré is kalapács alá került Párizsban címmel beszámoltunk arról az árverésről, amelyen a Christie’s Alfred Cortot francia-svájci zongoraművész hagyatékából vitt kalapács alá egy nagyobb válogatást Párizsban. A tételek között ott elkelt Munkácsy-portré a magyar zeneszerzőről most egy budapesti árverésen bukkant fel újra – sok más remekmű társaságában. A Kieselbach Galéria hétfő esti karácsonyi aukciójának 147. tétele volt Munkácsy Mihálynak a már idős Liszt Ferencről tussal készített, kisméretű rajza. A katalógusba az árverezőház azt is feltűntette, hogy a mű „egykor a francia Alfred Cortot…

Tovább

December 8-án a Chicagohoz közeli Oak Parkban működő Toomey & Co. Auctioneers árverezőház csaknem hatszáz tételes kínálatának egyike a bolgár, illetve francia származású nemzetközi alkotópáros, Christo és Jeanne-Claude egy grafikája. A világ alighanem legismertebb „csomagoló-művészei” elsősorban hatalmas méretű, de minden esetben ideiglenes land art-produkcióikról és tér-installációikról híresek, ám az ezekhez készült terveik, rajzaik, vázlataik, illetve fotóik rendszeres szereplői a nemzetközi árveréseknek. Az 1935-ben Gabrovóban született Hriszto Javasev az ötvenes évek végén érkezett Párizsba, ahol nagyon hamar két dolog történt vele: bekapcsolódott a nemzetközi művészeti életbe, és megismerkedett a vele nemcsak egy évben, de ugyanazon a napon Marokkóban, egy francia családban…

Tovább

A Christie’s november végi hongkongi árverésén Sanyu öt női aktot ábrázoló festménye megdöntötte a kínai-francia művész aukciós rekordját az érte megadott több mint 300 millió hongkongi dollárral. A siker azért is érdemel figyelmet, mert a korábbi legmagasabb leütését a festő alig egy hónappal korábban érte el a mostani ár alig kétharmadával – igaz, azon a képen csak egy meztelen nő látható. Sanyu, avagy eredeti kínai nevén Csang Jü (angolos átírásban Chang Yu; 1901–1966) a Szecsuán tartományban lévő Nancsongban született egy gazdag selyemgyáros családjában, és már egészen fiatal korától a legnagyobb mesterektől sajátíthatta el a klasszikus kínai kalligráfia-festés tudományát. 1921-ben, tizenkilenc…

Tovább