Szerző: Marton László Távolodó

Bár a kínaiak inkább a holdújév szerint számítják és annak napján ünneplik az újévet – és Kína mellett többek közt Korea, Vietnám és Japán is tizenöt napon át ezt teszi –, a kínai tradicionális zene fennmaradásában mindig is meghatározó szerepet játszott a kínai újév. Százmilliók keltek útra, hogy találkozzanak szeretteikkel, és a városokon túl gyakran előkerültek a tradicionális melódiák és hangszerek. Megtörtént mindez, dacolva az 1920-as években elterjedt nyugati tánczenei irányzatokkal és az 1960-as években dúló kulturális forradalommal, mely többek közt a népzenében látott pusztítandó ellenséget. Változást csak a nyolcvanas évek viszonylagos gazdasági liberalizmusa hozott, mely éppúgy kedvezett a pop-, mint a…

Tovább

Megtörténhet-e, hogy egy zenekar magára ismer egy távoli, addig ismeretlen zenekar produkciójában? És ha igen, miért? Pusztán, mert a zene univerzális nyelv, vagy valami véletlen, netán kegyelmi állapot folytán? Kutathatók-e, előidézhetők-e az efféle találkozások? A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A Dupla W sorozat páros koncertjei olyan helyzeteket teremtenek, melyekben a magyar és külföldi előadók egymásra, a látogatók pedig a produkcióikban rejlő zsigeri azonosságokra csodálkozhatnak rá. Így egyfelől megkétszereződik, másfelől eggyé válik a kapott élmény. Mint cseppben a tenger, a hazai világzenében megcsillan a world music. És viszont. Így lesz ez október 1-jén – a Dirtmusic és az Úzgin űver…

Tovább

Az Európai Roma Fesztiválzenekar megalapítását azzal a szándékkal kezdeményezte Nikházy Gábor, hogy Európa legnagyobb lélekszámú, ugyanakkor anyaország nélküli társadalmi csoportjának kultúráját összeurópai szinten mutassa be. A számos kiváló művész alkotta zenekar február 10-én lép fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben lép fel. Nikházy Gábor célkitűzését támogatta az Európai Tudományos és Művészeti Akadémia, melynek alapvető küldetése az évszázadok során kialakult európai kultúra és hagyomány megőrzése. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Nikházy ugyanakkor azt is döntő fontosságúnak tartotta, hogy az Európai Roma Fesztiválzenekar legyen az első olyan roma zenei csoport, amely nemcsak a romák, hanem más európai kisebbségek zenéjét is képviseli…

Tovább

Mindez világ örvendezzen! címmel karácsonyi koncertre készül Szalóki Ági. Mennyiben tér majd el a december 27-én, a Müpában hallható a műsor a korábbi karácsonyi összeállításaitól? – többek közt erről kérdeztük. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Roskadoznak a polcok a karácsonyi lemezektől. Lehet még újat mondani ebben a műfajban? Számodra mi jelentett inspirációt, és a korábbi karácsonyi koncertjeidtől mennyiben tér el az idei? – Sem újat mondani, sem mutatni nem áll szándékomban, egyedül az vezérel, hogy a karácsonyhoz és a helyszínhez méltó módon ünnepeljünk. A decemberi koncertem exkluzív lesz. Az elhangzó összeállítás nem jelent meg lemezen, csak azok hallhatják, akik…

Tovább

Ötcsillagos kritikák a legrangosabb világzenei szaklapokban, a német lemezkritikusok 2018-as díja, az európai világzenei rádiók sikerlistájának első helye – és folytathatnánk tovább, ha bizonyításra szorulna: az európai világzenében 2018-ban a ciprusi Monsieur Doumani együttes Angathin című albuma volt az egyik legnagyobb szenzáció. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. És ezt csak súlyosbítja az a körülmény, hogy befolyásos ügynökségek nélkül és a trendi irányzatokra fittyet hányva jutott a csúcsra ez a különleges trió. 2011-ben, amikor pályafutása indult, feldolgozott népzenét játszott, de ma már inkább a saját szerzeményeire épít. Amit hallunk tőle, az szépen belesimul a városi görög zenék – különösen a…

Tovább

A Zöld-foki-szigetek és Mali legrangosabb előadói közül jó páran megfordultak már a Müpában. A zöld-foki morna nagyköveteként többször is itt járt Cesária Évora, a varázslatos mali muzsikát pedig többek közt Salif Keïta és Rokia Traoré népszerűsítette. Így rendkívül magasra került a mérce, de most „felülemelkedhetünk” rajta, elvégre egyszerre két csillagot akaszthatunk le arról az égtájról. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Nyugat-Afrika és a partvidékétől ötszáz kilométerre eső Zöld-foki-szigetek történelme szorosan összefonódott az elmúlt fél évezredben. A lakatlan szigeteket 1455-ben fedezték fel a portugálok, lakossága az odahurcolt afrikai rabszolgák és a portugál telepesek leszármazottaiból alakult ki. Ám aki tehette, a…

Tovább

A magyar népzenei „revival” mozgalom ötvenéves történetében éppolyan fontos szerepet játszottak a tradicionális előadásmód elkötelezettjei, mint azok, akik az autonóm feldolgozásmód útját járták. Egyesekre a hatvanas évek beatzenéje vagy a latin-amerikai „új dalok”, másokra az erdélyi gyűjtőutak voltak nagyobb hatással — így is, úgy is alkothattak jelentős vagy éppen felejthető műveket. A népzene ünnepe című gálaműsor mindig is arra törekedett, hogy kimagasló példákat mutasson be népzenei hagyományunk megőrzésére és megújítására egyaránt. A táncháztól a — határokon és műfajokon átívelő — világzenéig, a paraszti kultúrától a városi életmódig, az akusztikus hangszerektől az elektronikáig, a mesterektől a tanítványokig… Az értől az óceánig,…

Tovább

Rokia Traoré és Világraszóló, Balogh Kálmán és Lukács Miklós, Gryllus testvérek és 1-ső pesti  Rackák, Antonio Castrignano — az ősz végén és a tél elején a Müpa valóságos ünnepsorozattal kedveskedik  a világzene szerelmeseinek. Éppen húsz éve, hogy Rokia Traoré megnyerte a francia rádió afrikai tehetségkutató versenyét. Úgy ragyogott, ahogy csak az istennők tudnak, így leborult előtte a világ. Nemcsak a nyugati, az afrikai is, pedig Rokia mindent megtett, hogy „összekuszálja” a mali hagyományt. Miközben a kasztrendszerrel dacolva nemesként muzsikált, úgy kombinálta a tradicionális hangszereket és stílusokat, ahogy addig senki, beleszőve a nyugati popzenéket is. Édesapja ugyanis diplomataként járta a világot,…

Tovább