Szerző: Papageno

Hirtelen halálával mintha befejezetlen életművet hagyott volna maga után Antonín Dvořák, aki egyébként pontot tett minden egyes alkotásának végére még akkor is, ha a művek elkészültét sok esetben hosszabb alkotói szünetek is tarkították. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 6-án Dvořák talán legszemélyesebb és érzelmileg legterhesebb alkotása csendül majd fel, amelynek megalkotásához sorozatos családi tragédiák vezették zeneszerzőt. Bár világszerte játszották műveit, őt soha nem szédítette meg a hírnév, sosem feledte cseh gyökereit, így nem fogadott szót mentorának, Johannes Brahmsnak sem, aki azt javasolta, költözzön Bécsbe, és ne adjon cseh nyelvű címeket darabjainak.    Antonín Dvořák mindhárom gyermekét elveszítette. 1875-ben újszülött…

Tovább

Elindult a jelentkezés a 14. Crescendo Nyári Akadémiára. A nyári nemzetközi komolyzenei mesterkurzust negyedik alkalommal rendezik meg Tokajban, ezúttal július 24. és augusztus 7. között. „A Crescendo számomra az a kiváló zenei kurzus, ahol a muzsikusok megtalálják az összhangot a zene, a közösség és a lélek között.” (Pál Edith, zongorahallgató) Jelentkezési határidő: 2017. május 31. Kedvezményes jelentkezés: 2017. március 15. A szólóhangszeres, kamarazenei és énekkurzusok mellett számos más programból lehet választani, mint például karvezetés-, korrepetició-, operajelenetek-, barokk-, ifjúsági és improvizációs kurzus. A 2017-es Crescendo Nyári Akadémia kiemelt témája Claudio Monteverdi és Kodály Zoltán munkássága. Elfogadta a meghívást Fülei Balázs zongoraművész,…

Tovább

A XX. század közepén meg nem értett zseniként elhíresült Albert Einstein zenei pályája roppant nehezen indult. Egy anekdota szerint a kis németországi középiskolában a zenetanár egy óvatlan pillanatban felszólította az elkalandozott figyelmű Albertet: „Nos, mondja meg nekünk, Einstein, Verdi vagy Wagner?” Az álmos tekintető fiatalember habozás nélkül rávágta: „Relatív”. Indulatos wagneriánus tanára délutánra az ének-zene szertárba zárta az engedetlen tanulót, aki ezt azzal bosszulta meg, hogy a Traviata népszerű melódiáinak átiratait játszotta a vitrinből zsákmányolt triangulumon és kisdobon. Felbőszült oktatója erre megbuktatta ének-zenéből és szolfézsból. (Via Café Momus)

Tovább

1886-ban ezen a napon mutatták be Mogyeszt Muszorgszkij Hovanscsina című operáját. A művet öt évvel a zeneszerző halála után vitték színre, Rimszkij-Korszakov ugyanis ekkora készült el a darab befejezésével és a hangszereléssel. A színpadi mű fókuszában a moszkvai sztrelecek állnak, akik a hadjáratok elengedhetetlen résztvevői voltak. Békeidőben a rendfenntartói, városőri és tűzoltói funkciókat látták el. A 17. század utolsó évtizedeiben aktív politikai szerepet vállaltak, nemegyszer fegyveresen szállva szembe a kormányzat modernizációs törekvéseivel (1682; 1689), ami végül a fegyvernem I. Péter általi felszámolásához vezetett. Az opera az 1682-es évet dolgozza fel. A cím Ivan Hovanszkijra a sztrelecek vezetőjének rövid uralmára utal. A darabot nem fogadta…

Tovább

Pumeza Matshikiza néhány évvel ezelőtt üstökösként robbant be a nemzetközi operavilágba. „Érzéki, lírai hangjával, varázslatos színpadi jelenlétével és játékával hamarosan igazi világsztár lesz belőle!” – mondták róla. Hogy így van-e, arról a magyar közönség a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében győződhet meg. A gyönyörű énekesnő az apartheid idején nőtt fel a Dél-afrikai Köztársaságban településről településre költözve. „A szüleim elváltak, amikor én még csak hároméves voltam. Akkor az ország keleti részéből Fokvárosba költöztünk, ahol nagyanyám szobalányként dolgozott. Anyám sokszor besegített neki, mert gyakran előfordult, hogy munkanélküli volt, újra és újra helyet kellett keresnie, és néha olyan munkát talált, ami nagyon messze volt…

Tovább

A New York Concert Artists & Associates február 25-én a Zeneakadémián tartja következő válogatóversenyét zongoristák számára. A szervezet, amelyet a világszerte ismert, New Yorkban és Berlinben élő Klara Min zongoraművésznő alapított és vezet, fiatal zenészeket támogat. Klara Min számára Schumann Davidsbündler fiktív művészeti társasága volt a példa, amikor 2008-ban megalapította a New York Concert Artists & Associates nevű szervezetét. Klara Min, aki a „Steinway-művész” cím birtokosa, az előválogatás előtti napon, február 24-én szólóestet is ad a Régi Zeneakadémián. A kiterjedt kapcsolatrendszerrel büszkélkedő NYCA célja a partneri együttműködés elmélyítése az ügynökségekkel, hangversenyszervezőkkel és művészekkel. A zenészek által vezetett, a muzsikusok érdekében munkálkodó és a szakmai…

Tovább

A zenei sajtó helyzete lesz terítéken a Magyar Zenei Tanács tizenharmadik nyilvános teadélutánján, február 21-én 15 órakor, a Rózsavölgyi Szalonban. A kerekasztal-beszélgetés vendégei Devich Márton, a Bartók Rádió igazgatója, Feuer Mária, a Muzsika főszerkesztője, Várhegyi András, a Fidelio főszerkesztője, Tóth Endre, zenei publicista és Zsoldos Dávid, a Papageno ügyvezetője lesznek. Az eseményre, amely regisztrációhoz kötött (Tel: 318-4243, e-mail: [email protected]) szeretettel vár minden érdeklődőt Zimányi Zsófia, elnök és Páldy Ágnes, ügyvezető titkár.

Tovább

A koncertek mellett előadásokkal, valamint tárlatokkal is várja a közönséget immár két helyszínen, a MOM Kulturális Központban és a Zeneakadémián a Cziffra Fesztivál február 21-26. között. A fesztivál kamarazenekara február 21-én Grieg-, Mozart- és Liszt-műveket szólaltat meg, Bach c-moll versenyművét két zongorára pedig Jandó Jenő Kossuth-díjas zongoraművész és Balázs János Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a fesztivál alapítója és művészeti vezetője adja elő. Balázs János egy interjúban mesélt a második fesztivál törekvéseiről. Másnap Freund Tamás Széchenyi-díjas neurobiológus tart előadást a kreativitásról, majd Lajkó Félix Liszt Ferenc-díjas hegedűművész és Balázs János improvizálnak, demonstrálva a professzor által elmondottakat a MOM Kulturális Központban. Hogy kialakul-e,…

Tovább

Simándy József (1916–1997), a 20. századi magyar operajátszás kiemelkedő alakja, 2016. szeptember 18-án lett volna száz éves. Gyönyörű orgánumával, nagyszerű szerepformálásával és színpadi játékával szerepek sokaságában nyújtott felejthetetlen élményt közönségének országhatárokon belül és túl. Neve összeforrt Erkel Ferenc Bánk bán című operájának címszerepével. Az emlékkiállítás igyekszik érzékeltetni azt a tudásvágyat, áldozatvállalást és küzdelmet, amelynek segítségével Simándy a rendkívül nehéz családi és anyagi körülmények dacára autószerelő szakmunkásból az ország vezető operaénekesévé vált. A tárlat létrehozói árnyalni kívánják azt a napjainkra rögzült képet, amely Simándy Józsefet – érthető módon – Erkel Ferenc Bánk bánjával azonosítja. A kiállítás bemutatja mindazokat a tenor szerepeket,…

Tovább

A Royal Albert Hall egy márciusi koncert kapcsán végeztetett kutatást arról, hogy a nemek meghatározzák-e a hangszerválasztást. A koncerten Alison Balsom trombitaművész lép fel barátaival. A kutatás eredménye: a megkérdezettek mindössze két százaléka párosítja a trombitát nővel, míg a hegedűhöz három százalék rendel férfit. (Nem tudni, a muzikológusokra kiterjedt-e a vizsgálat, mindenesetre úgy tűnik, a BBC körbenézett háza táján, és felhívást tett közzé, amelyben különböző műsoraiba zeneszakértő nőket keres.) A többszörös BRIT-díjas trombitaművész nem ért egyet azzal, hogy a nőknek a bizonyítás és az előrejutás érdekében férfias dolgokat kell csinálni: „A társadalomnak nem a tehetség és tudás nélküli nagyképűséget és az…

Tovább