Szerző: Varga Veronika

Somhegyi György idén az ötödik évét töltötte a Miskolci Nemzeti Színházban, melynek összetartó, kivételesen színes társulatát sokan dicsérik. A fiatal budapesti színész már számos szerepben kipróbálhatta magát a teátrumban, azonban tudásvágya és kíváncsisága nyughatatlanná teszi – legfőbb vágya, hogy minél több újat megtapasztaljon a szakmában. Pályája kezdeteiről és jelenlegi terveiről is beszélgettünk vele. – Mi vezérelt a színészet felé? – Az általános iskolában már bekövetkezett az egyértelmű fordulópont az életemben ezzel kapcsolatban, még pedig akkor, amikor az évente megrendezett karácsonyi előadásban egyszer én is részt vettem. A főhőst játszottam, így sokat készültem a szerepre, nagyon lelkes voltam, a műsort követően…

Tovább

Fazekas Anna 2019 eleje óta dolgozik az idén kétéves Halmos Béla Programiroda vezetőjeként, amely különféle pályázataival segíti a magyarországi népzenei és világzenei együttesek előmenetelét, többek között a külföldi zenei vérkeringésbe való bekerülésüket is. A kétéves működés tapasztalatairól beszélgettünk. – Miyen munkát látsz el pontosan a Halmos Béla Programirodában? Van más kapcsolatod a népzene és néptánc világával?  – A Programiroda vezetőjeként a hétköznapokban a kuratóriummal való kapcsolattartás és a négyfős csapatunk operatív vezetése a fő feladatköröm. Együtt találjuk ki az éves tervet, de én vagyok az, aki összefogja a munkát, hónapról hónapra kijelöli a feladatokat. A program legfontosabb része a zenekarok…

Tovább

A Budapest FotóFesztivál Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, amely minden évben a képalkotás egy-egy klasszikus témáját állítja a figyelem középpontjába. 2020-as, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül létrejövő programjában a kortárs fotográfia és a testábrázolás kapcsolatait vizsgálja. Az alkotásokat április 4. és május 31. között tekinthetik meg az érdeklődők a Kiscelli Múzeumban. Kurátorok: Somosi Rita – művészettörténész, Szarka Klára – fotótörténész Az emberi test ábrázolása minden korban központi téma volt, szépsége, összetettsége és változása-változékonysága mindig is megihlette a művészeket. Kérdés azonban, hogy az alkotások legelső formái óta miben módosult a testábrázolás problematikája és esztétikája, hiszen a történeti korok és korszakok, a…

Tovább

Mitől aktuális egy zenemű? Mondhatjuk egy korszakra, hogy már lezárult? Lehet-e klasszikus stílusokban újat alkotni? A 2020 januárjában elindult Szimpla Classic-sorozat alkalmain minderre választ kaphatunk: az estéken kortárs és klasszikus zeneszerzőktől hallhatunk műveket – de vajon felismerjük-e, hogy melyeket írták akkor és melyiket most? A kezdeményezéshez februártól Dobri Dániel zeneszerző is csatlakozik, aki beavatott minket a program további részleteibe. – Milyen céllal indult el a kortárszenei klub és kik vesznek részt benne? – A Szimpla Classic megálmodója, Todoroff Lázár fotóriporter már régóta szeretett volna elindítani egy kortárszenei klubot, Józsa Tamás – aki 5 éve évfolyamtársam a Zeneakadémia zeneszerzés szakán –…

Tovább

Lakatlan sziget címmel indult el a Papageno Rádió új, tematikus műsora, amelyben hétről hétre a hazai művészeti élet meghatározó képviselőinek személyes kedvenceit hallhatjátok majd. Az első néhány adásban azokat a felvételeket mutatjuk meg, amiket a Papageno csapatának egy-egy tagja vinne magával egy lakatlan szigetre. A január 21-i műsorba Balogh Kálmán cimbalomművész eddigi felvételeiből válogattam néhány dallamot, amelyeket a nem mindennapi, bravúros játéktechnikán túl az idén Prima Primissima díjjal kitüntetett zenész mély gondolatisággal, stílusokon és műfajokon rég túlmutató, egyedi játékmóddal tölt meg. „A magyar cimbalom története 1874-ben kezdődött, amikor Schunda Vencel József modern hangszert épített. Ez jelentős szerepet játszott a nemzeti kultúra felélesztésében,…

Tovább

A magyar származású fiatal Mariëlle van Luijk Hollandiában nőtt fel, de a magyar népi kultúra iránti rajongása Magyarországra vezérelte, ahol klasszikus zenei előképzettségét is hasznosítva tanulja és tanítja a különböző dialektusok hagyományos népi hegedűjáték-technikáit és repertoárját. Az Utrechtből érkezett fiatal művész munkájával arra ösztönzi környezetét, hogy kitartással és elköteleződéssel álljanak ahhoz, ami művészileg és emberileg igazán meghatározza őket. – Mikor vált a mindennapjaid részévé a magyar népzene? – Úgy érzem, ez a kötődés mindig is bennem volt. Klasszikus hegedűvel kezdtem, és hamar kiderült, hogy leginkább azok a művek tetszenek, amelyek a magyar népzenéből merítenek. Amikor elkezdtem a Zeneakadémiát Hollandiában, eleinte…

Tovább

Balogh Kálmán neve mára egybeforrt a magyar cimbalomzene fogalmával – igaz, messze nem csak ebben a stílusban hallhatjuk virtuóz és egyben elmélyült játékát. 60. születésnapját 2019 novemberében, a Zeneakadémián adott koncerttel ünnepelte a művész, akit idén Prima Primissima díjjal jutalmaztak Magyar népművészet és közművelődés kategóriában. Az új évben, február 17-én, a Cziffra Fesztiválon is hallhatjuk őt játszani Lukács Miklóssal, akivel együtt már-már a hangszerjáték lehetőségeinek határait feszegetik. Kevesen tudják, hogy Balogh Kálmánt szülei eredetileg mérnöknek szánták, tizenegy éves korában azonban családjával egy alkalommal meglátogatta híres nagybátyját, Balogh Elemér cimbalmost, aki akkoriban a világot járta. A nagybácsi megmutatott egy bonyolult dallamot…

Tovább

A három fiatal zenész alkotta Terra Profonda illúziószerű szövegekre épülő, sokszor a szabadzene határain mozgó drámai megszólalásával hívta fel magára a figyelmet főképp a jazz- és bluesrajongók körében. Kiss Krisztiánnal, az együttes egyik alapítójával beszélgettünk a zenekar második lemezének megjelenésével kapcsolatban. – Hogy indult az idén 7 éves Terra Profonda történte? – Tordason nőttem fel, ahol rengeteg művész él, és híresen összetartó közösséget alkotnak. Itt kerültem szoros barátságba Vincenzo Lo Buglióval, akinek az édesanyja magyar, az édesapja szicíliai, Palermóban született, de Magyarországon nőtt fel. Először tizenéves korunkban zenéltünk együtt, akkor a Tom Waits-vonalon, a blues irányába indultunk, habár én már…

Tovább

Solymosi Máté, a Cimbaliband tagja nyerte el a legjobb népdalért járó díjat az első Roby Lakatos Nemzetközi Improvizációs Hegedűversenyen. Jutalma egy neves hangszerkészítő mester, Kiss Franz által megalkotott „1891-es magyar hegedűcsoda lett”, ahogy a fiatal művész fogalmazott, akit a versenyen szerzett tapasztalatairól és a felkészülésről is kérdeztünk. – Milyen céllal indultál el a Roby Lakatos és Farkas Mihály szervezésében létrejött versenyen? – Valójában a végsőkig halogattam a jelentkezést, hiszen én nem foglalkozom kifejezetten jazz-zenével – egészen kicsi gyerekkorom óta népzenét és klasszikus zenét játszom, a jazzt pedig mindig is csak hallgattam, de sosem tanultam. Addig nem is akartam indulni a…

Tovább

„Már régóta szerettem volna egy olyan felvételt, amin egy közismert darabot dolgozok fel, és sokkal többet tudok mutatni általa a cimbalomból, mint amit kinéznek belőle” – mondta Gódor Erzsébet cimbalomművész, aki a BMC által első alkalommal megrendezett Nemzetközi Cimbalomversenyen hozzájárul a hazai sikerekhez, hiszen a klasszikus-kortárs kategóriában elért második helyezése mellett szinte minden különdíjat elnyert.  – Miért épp Astor Piazzolla Libertangóját játszod ezen a videón? – Sok ötletem van, de mindenképp ezt a darabot akartam elsőként bemutatni ilyen formában. Két éve volt egy nagyon fontos koncertem, és akkor is játszottam ezt a művet, de úgy éreztem, hogy nem sikerült elég…

Tovább