Vasárnap délután van, íme a heti összefoglaló azoknak, akik lemaradtak volna valamiről, és azoknak is, akik időutaznának 2017 23. hetében (június 5-11.). Ott volt? Látta, hallotta, olvasta? A személyes élményeket, gondolatokat kommentekben várjuk!
- hirdetés -


Jókai Anna
Két szomorú hírrel kezdődött a hét: elhunyt Jókai Anna író és Jeffrey Tate karmester, aki Solti György mentoráltja volt. Az olasz Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI felkérésére Madaras Gergely vezényelte az együttes június 8-i koncertjét, amelyet eredetileg ő dirigált volna.
Szerencsére ünnepre is jutott idő. Negyven éve lépett fel Salzburgban először Anne-Sophie Mutter, akit Cecilia Bartoli is köszöntött a jeles évfordulón. A Wagner-rajongók számára is elérkezett az év legtöbb elfoglaltsággal járó időszaka. A Wagner-napokat megelőzően a Nemzetközi Richard Wagner Társaság Budapesten tartotta kongresszusát, amelyen 140 tagszervezetet mintegy 300 résztvevő képviselt.
Vásáry Tamás rendszeresen ad jótékonysági koncertet – például a Virtuózokban megismert Kormányos Vanessza támogatásáért -, de az utóbbi időben leginkább azokon a gyermekeken szeretne segíteni, akik anyagilag, fizikailag vagy akár érzelmileg hátrányos helyzetűek. Az új alapítvány keretében létrejövő mentorprogram révén az állami gondozott gyerekek megkapják azt a személyre szóló figyelmet és törődést, amire nagy szükségük van, a pályaválasztási program pedig szélesebb látókört ad a szakmákról, különböző foglalkozásokról. Tóth Aladár zenetudóst idézve elmondta: ha valakinek traumatikus a gyermekkora, akkor az törött szárnyú lélek lesz, de véleménye szerint ha valakinek traumatikus az élete, az erős emberré is válik. Ilyen volt Beethoven is, aki művészetével a mai napig segít az embereken.

René Pape fotó: Mathias Bothor / DG
Ha már Budapesten járt Hilary Hahn és René Pape, nem hagytuk ki az alkalmat, de természetesen hazai világsztárjainkkal is találkoztunk. Fischer Ádámot a Budapesti Wagner-napok apropóján kérdeztük többek között arról, mi tartja fenn tíz év után is az érdeklődését egy ilyen „személyre szabott” előadás-sorozatot tekintve, hogyan dolgozik a Magyar Rádió Zenei Együtteseivel, és arról is, mit jelent az, hogy az énekes sikere a karmesteren is múlik. Rost Andrea elkötelezett híve a miskolci BartókPlusz Operafesztiválnak. Az idén Mátyássy Szabolcs Scaevola című operájában hallhatjuk, amely mű a fesztivál által kiírt, „A jövő kulcsa 2016” operaíró verseny győztese volt. Mátyássy Szabolcs a darab két női szereplője közül Sofija alakját kifejezetten Rost Andreának ajánlotta, akivel arról is beszélgettünk, hogy hamarosan Toscaként mutatkozhat be.