2019 huszadik hetében hírt adtunk arról, hogy több mint 300 új kötet jelenik meg az idei, jubileumi Ünnepi Könyvhétre, Werner Herzog kapja az Európai Filmakadémia életműdíját, több mint 50 millió dollárért (14,6 milliárd forintért) kelt el Mark Rothko egy képe New Yorkban, és mutattunk Eötvös Péter Három nővér című operájának jekatyerinburgi premierjén készült képeket is.
Az izraeli Magyar Kulturális Évad részeként öt magyar résztvevője is volt az április 8-12. között második alkalommal megrendezett rangos furulyafesztiválnak.A versenyprogramban Dovgomelja Réka kategóriájának első helyét érdemelte ki, Kovács Bálint pedig saját korcsoportjának harmadik helyét szerezte meg.
Apropó, díjak: átadták a Lábán Rudolf- és Halász Péter-díjakat. A hazai kortárstánc-szcéna legjobbjai Horváth Nóra Beat című koreográfiája, és Réti Anna Majdhaleszidőm című lakásszínházi kortárs tánca lettek. Különdíjban részesült a Willany Leó Improvizációs Táncszínház. Az első Halász Péter-díj tulajdonosa pedig a kolozsvári Reactor de creaţie şi experiment előadása, a 99,6% című színházi-kulturális kísérlet.
A budapesti Müpa és a bécsi MuTh színház ad otthont július 2. és 6. között az Armel Operafesztiválnak, amelyen öt produkciót tekinthet meg a közönség. A fesztiválon olyan opera-előadásokat lehet látni, amelyeket máshol nem, és a színházi irányzatok szinte mindegyike helyet kap a műsorban. Az Armel Opera Festival két magyarországi előadást mutat be Bécsben. Mozart Figaro házassága című művét Szabó Máté rendezésében tekinthetik meg az érdeklődők, Dargay Marcell El valahová című operájának ősbemutatóját pedig Horváth Csaba rendezésében. Az előadás a Forte Társulat művészeivel, két operaénekessel, a Metrum Ensemble és a Trafó Kortárs Művészetek Háza együttműködésében jön létre.
Harry Shunk és Kender János együtt lettek világhírűek. Csaknem elfeledett munkásságukat a Pompidou Központban nyílt, Művészet a fényképezőgép lencséjén át című, augusztus 5-ig ingyenesen megtekinthető tárlat állítja újra reflektorfénybe. A Németországban 1924-ben született Harry Shunk 1957-ben találkozott először a nála 13 évvel fiatalabb, Bajáról származó és az 1956-os forradalom idején Párizsba menekült Kender Jánossal. A jelentős korkülönbség ellenére a fotózás és különösen a képzőművészeti események dokumentálásának szándéka hamar hidat épített közöttük, és már 1959-ben együtt fotózták Yves Klein első performanszát.

A hét blogja: Kreatív Európa történetek
Izgalmas együttműködések, innovatív ötletek, nemzetközi projektek, kulturális és kreatív ipar – ezekről olvashatnak a Kreatív Európa történetek kéthetente jelentkező bejegyzéseiben. Bemutatjuk azokat a magyar kulturális szervezeteket, amelyek az Európai Unió Kreatív Európa Programjának támogatásával valósíthatták meg projektjeiket.
Nánay Fannival, az Artopolis Egyesület alapító tagjával és a PLACCC Fesztivál művészeti vezetőjével beszélgettünk. Felfedezni, újragondolni, átértelmezni, másként láttatni – ezen gondolatok mentén alakult meg 2008-ban az Artopolis Egyesület és a PLACCC Fesztivál Budapesten, hogy bemutassa a magyar közönségnek a Nyugat- és Észak-Európában sokkal elterjedtebb helyszínspecifikus és köztéri művészetet. A fesztivál keretein belül a művészek megszokott, naponta látott helyszínekből és észrevétlen városi terekből merítenek ihletet, amellyel újraértelmezik és más szemszögből mutatják be a várost. Az egyesület és a fesztivál fenntarthatóságához nagyban hozzájárul az IN SITU elnevezésű nemzetközi hálózat, amely korábban egy platformot, jelenleg pedig egy együttműködési projektet vezet számos európai partner közreműködésével.