Barokk utazások a Tavaszi Fesztiválon

La Cetra d'Orfeo - fotó: Ay Amor

A március végén induló Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legfontosabb célkitűzése a műfaji változatosság. A széles programkínálatban idén a barokk zene is jelentős szerepet kap, mert a szervezők úgy tartják, a klasszikus zenétől távolabb álló, de nyitott közönség számára vonzóbb a többi zenei korszaknál.

A fesztivál barokk-vonulatának egyik fontos állomása a Nemzeti Múzeum és a Festetics-palota összefogásában megvalósuló Zsabó Fesztivál lesz. A rendezvény ötletét a múzeum főigazgatója, Dr. Varga Benedek is szívesen fogadta, hiszen a barokk zenét különös szenvedélyének tartja:

 Ma sem tudom megmagyarázni, mi hatott rám olyan erősen.

Hozzátette, hogy a múzeumban továbbra is a kiállítások és konferenciák lesznek hangsúlyosak, de szükségét érzi, hogy időnként koncerteknek is otthont adjanak. Különösképpen, mert ezek az alkalmak lehetőséget adnak a közönségnek, hogy teljes fényében lássák a 19. századi épület impozáns adottságait. „A Díszterem valóban gyönyörű, szépsége a hétköznapokon majdnem észrevétlen, mert ritkán kap olyan megvilágítást, amely kiemelné a freskók gazdagságát.” A koncert tartalmáról elárulta, hogy ő csak egyet kért a szervezőktől: legyen a műsorban francia barokk is, mert azt sokkal ritkábban lehet itthon hallani, mint az olaszt vagy a németet.

A Nemzeti Múzeumban tartott koncertek szünetében az érdeklődők megnézhetik a hangszergyűjteményt és megismerkedhetnek a kor egyik különleges instrumentumával, a zseb- vagy más néven táncmester hegedűvel. A pochette franciául kis zsebet jelent, onnan kapta elő a hangszert a tánctanár, hogy annak segítségével oktassa a tánclépéseket. Kis mérete ellenére meglehetősen erős, csengő hangja van, így a házi muzsikálásnak is kedvelt instrumentuma lett. A kiállított hegedűt 1928-ban vásárolta meg a múzeum Lajtha Lászlótól, a neves zeneszerzőtől, aki egy ideig a Nemzeti Múzeum munkatársa volt.

A Zsabó Fesztivált a belga La Cetra d’Orfeo együttes francia estje nyitja a Festetics Palotában, április 7-én. A társulat gyakran dolgozik együtt táncosokkal, színészekkel, bábosokkal, mert fontosnak tartják, hogy a zenén túl a kor irodalmát, viseleteit, táncait, vagy csak egyszerűen a hétköznapok szokásait is megjelenítsék. A barokk furulya vagy blockflöte nemzetközi hírű mestere, Anneke Boeke és a fiatal tenorista, Szigetvári Dávid az Ensemble Cantilene szólistáiként lépnek fel.

Amikor Bach szól egy világháborús bunkerből

A holland blockflöte-virtuóz, Lucie Horsch az Anima Musicae Kamarazenekar vendége lesz a Nemzeti Múzeumban, a Tóth-Vajna ikrek, Gergely és Zsombor pedig ugyanitt Billentyűvarázs című műsorukkal mutatkoznak be.

Húsvét Telemann-nal és az Orfeo Zenekarral

A barokk élmények nem érnek véget a Zsabó Feszitvállal, hiszen a Zeneakadémia is világsztárokat vonultat fel. Húsvét vasárnap Telemann kései korszakának egyik ékköve, a Jézus feltámadása és mennybemenetele című oratórium hangzik el a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar tolmácsolásában, Vashegyi György vezényletével. A második részben Bach Magnificat-ja csendül fel. Április 3-án az Emmanuelle Haïm által alapított Le Concert d’Astrée szólistái Händel-kantátákat szólaltatnak meg.

Az Óbudai Társaskörben április 19-én  a viola da gamba legmeghatározóbb zeneszerzője és játékosa Marin Marais halálának 290. évfordulójáról emlékeznek meg, aki XIV. Lajos udvarának egyik legmegbecsültebb művésze volt. Az eseményeket a Müpa Fesztivál Színházában koronázzák meg április 21-én, Hasse Artaserse című barokk operájának magyarországi bemutatójával.

Fedezd fel a BTF programjait tematikus blogunkban ide kattintva!