Miért ragaszkodunk a sztereotípiákhoz? – Női karmesterek a BTF-en

Emmanuelle Haim fotó: Marianne Rosenstiehl

Míg néhány évtizeddel ezelőtt Herbert von Karajan, a Berlini Filharmonikusok arcélét hosszú ideig meghatározó karmester úgy nyilatkozott, a nőknek a konyhában, nem a szimfonikus zenekarban a helyük, addig ma már nincs a klasszikus zenének olyan területe, ahol ne lennének jelen. A karmesteri pálcát is mind többen veszik a kezükbe, közülük két világhírű művész, Mirga Gražinytė-Tyla és Emmanuelle Haïm a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is bemutatkoznak.

A cikk eredetileg a BTF
Magazinban jelent meg.

Vaszilij Petrenko néhány évvel ezelőtt azt találta mondani, hogy a zenekar „jobban reagál, ha egy férfi áll előttük”, továbbá hogy „egy cuki lány a pódiumon azt jelenti, hogy a zenészek másra gondolnak”. Az orosz karmester azóta nyilván százszor megbánta már, hogy a meggyőződésének nyilvánosan hangot adott, bár később megpróbált azzal védekezni, ez nem az ő személyes álláspontja, csak női kollégái oroszországi helyzetére utalt.

Akármire célzott is Petrenko, a nők számára sokáig valóban elérhetetlen álomnak tűnt ez a hivatás.

Miközben a klasszikus zene többi pozíciójában lassan kiegyensúlyozottá vált a nemek aránya, egy 2014-ben a világ vezető karmestereiről készült listán 150 szereplő közül mindössze öt volt nő. Egy másik, szintén 2014-es felmérésben pedig az Egyesült
Államok húsz vezető zenekarát vizsgálták meg, és azt találták, hogy közülük mindössze egynek az élén állt női zeneigazgató: a Baltimore-i Szimfonikusoknál Marin Alsop. Ő azóta is a leghíresebb női karmester: nemcsak egy meghatározó amerikai zenekar első női vezetőjeként írta be a nevét a zenetörténetbe, hanem azzal is, hogy 2013-ban először
vezényelte nőként a híres londoni Proms többhetes komolyzenei programsorozatának utolsó estjét. 2015-ben létrehozta a Taki Concordia Conducting Fellowship névre hallgató ösztöndíjat, amely tehetséges fiatal női karmestereknek ad lehetőséget arra, hogy két éven át Alsop mellett tanulhassanak, és hat héten át több zenekarral is együtt dolgozhassanak.

Ingyenes kurzus karmesternőknek Londonban

Alsop példáját követve mára egyre több nő állhat fel a karmesteri pódiumra. Egyikük, a litván Mirga Gražinytė-Tyla akkor került fel a címlapokra, amikor 2016-ban, 29 éves korában kinevezték a City of Birmingham Symphony Orchestra vezető karmesterének. Ezzel olyan nagy elődök nyomdokaiba lépett, mint Sir Simon Rattle és Andris Nelsons.

Rudolf Buckbinder és a City of
Birmingham Symphony Orchestra
Mikor: április 2. 19:30
Hol: Zeneakadémia, Nagy terem
Mennyiért: 3500 – 9900

A zenekar történetében ő az első nő, aki betölti ezt a posztot, és a harmadik nő a legfontosabb brit zenekarok ilyen tisztségében. Előtte a Los Angeles-i Filharmonikusoknál dolgozott, birminghami megbízatása mellett pedig a salzburgi Landestheater zeneigazgatója, és a nemzetközi klasszikus zenei élet szupersztár-pályafutásra hivatott szereplője. Április 2-án is a City of Birmingham Symphony Orchestrát vezényli, partnere pedig a legendás osztrák zongoraművész, Rudolf Buchbinder lesz. Az est programján Wagner Trisztán és Izolda-előjátékán kívül Schumann Zongoraversenye és Beethoven V. szimfóniája szerepel.

Először kerül női vezető karmester bécsi zenekar élére

A másik világhírű női karmester, akit Budapesten hallhatunk a fesztivál ideje alatt, a francia Emmanuelle Haïm. A csembalóművészként indult Haïm és az általa alapított Le Concert d’Astrée olasz kantátákat játszik április 3-án a Zeneakadémián. A barokk zene ünnepelt tolmácsolója egy évtizeden át kísérte csembalón William Christie-t és a Les Arts Florissants-t, hogy 2000-ben megkezdje karmesteri pályafutását saját együttese élén. A Le Concert d’Astrée-vel Európa számos operaházában és koncerttermében felléptek már, míg Haïm neve akkor vált szélesebb körben ismertté, amikor 2001-ben Händel Rodelindáját vezényelte a Glyndebourne Touring Opera előadásain.

Emmanuelle Haïm és
a Le Concert d’Astrée

Mikor: április 3. 19:30
Hol: Zeneakadémia, Nagyterem
Mennyiért: 2500 – 7900 Ft

Ma már a karmesteri hivatás elismert képviselőjének számít, akit ugyan szoktak „szép karmesterlányként” emlegetni, de azt is elismerik róla, hogy „istenáldotta tehetség”. Emmanuelle Haïm olyan világhírű együtteseket irányított már, mint a lipcsei Gewandhaus Zenekara vagy a Bécsi Filharmonikusok, és rendszeresen visszatérő vendége a Berlini Filharmonikusok hangversenyeinek. A Le Concert d’Astrée-vel jónéhány lemezt készítettek a Warner égisze alatt működő Erato kiadónak, és a felvételeik több neves díjat nyertek.

Kampány az esélyegyenlőségért az operában

Legutóbb Mozart Mithridatész, Pontosz királya című operáját, illetve Händel Il Trionfo del Tempo e del Disinganno című oratóriumát rögzítették lemezre. Nálunk április 3-án a Zeneakadémián szintén Händel-műveket, egy triószonátát és három kantátát adnak elő.

A magyar női karmesterek egyébként úttörő szerepet játszottak az üvegplafon áttörésében:

Csányi Valéria 1988-ban vezényelt először a Magyar Állami Operaházban, míg Váradi Katalin a Fővárosi Operettszínház mellett számos vidéki színházban irányított operett- és musical-előadásokat. A Zeneakadémiáról pedig olyan művészek kerültek ki, mint Daru Andrea karmester vagy Dobszay-Meskó Ilona karmester, zeneszerző és zongorista.

Fedezd fel a BTF programjait tematikus blogunkban!