Már a barokk korban is népszerű volt a kutyás szelfi?

Giacomo Ceruti: Idős férfi portréja kutyával, olaj, vászon, XVIII. század, 74 x 57 cm, magángyűjtemény - forrás: Touring Club Italiano

Miért simul szorosan Lédához a hófehér hattyú? Mi köze van Szent Jeromosnak az oroszlánhoz és miért készítettek portrét egy agárról? Milyen szerepet töltöttek be az állatok a szakrális és a profán művészetben?

Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a bresciai Palazzo Martinengo Gli Animali nell’arte dal Rinascimento a Ceruti című kiállítása, amelynek középpontjában az itáliai festészet XVI–XVIII. századi állatábrázolása, valamint az ember és az állat kapcsolata áll.

Ide kapcsolódik:
Hallotta már 56 különböző kismadár előadásában Papageno és Papagena duettjét?

A mintegy 80 művet felvonultató tárlat a WWF természetvédelmi szervezet közreműködésével jött létre, és célja, felhívni a figyelmet a biológiai sokféleség fontosságára és a kihalóban lévő állatfajok veszélyezettségére. A tíz részre osztott kiállítás további különlegessége az öt Pitocchetto-alkotás, amelyeket most először láthat a nagyközönség.

Ide kapcsolódik:
Bosch és Bruegel világát idéző mozaikot találtak a Kineret-tó partján

A házi kedvenceken és a vadon élő állatokon kívül képzeletbeli lények is feltűnnek a vásznakon. Így kerülhetett egy térbe a lefetyelő macska, a szögre akasztott fácán és a szűz leány az unikornissal. A különféle állatok a szakrális és mitológiai jeleneteken túl zsánerképeken és portrékon is helyet kapnak. A labrador, mint státuszszimbólum tűnik fel az elegáns nemes úr lábánál, Bálám szamáron lovagol, Szent Margitot pedig sárkány kíséri. Az állatok sokszor a kép főszereplőivé válnak, gondoljunk csak a Noé bárkáját vagy Orfeusz történetét megjelenítő művekre.

Paolo Porpora: Bozótos rózsákkal, teknősökkel, kígyóval és lepkével, XVII. század, olaj, vászon, 79 x 130 cm, magángyűjtemény. © 2012 CLP Relazioni Pubbliche

Megtudhatjuk azt is, hogy miért öltöztették lányruhába az ölebet Pietro Liberi képén, és miért szorongat Cesare Dandini kis Jézusa pintyet a kezében. A tárlat végére az is kiderül, hogy a kutyás szelfi nem a XXI. század újdonsága, hanem a barokk mester, Giacomo Ceruti szakállas öregembere is megörökítette már magát mopszával.

A kiállítás 2019. június 19-ig tekinthető meg.