Már javában tart, és május 6-án zárul a dallasi Heritage Auctions árverezőház Urban Art, azaz „városi művészeti” online licitje, amelyen olyan alkotók munkáiért lehet versenybe szállni, mint például Takashi Murakami, Jeff Koons, Mr. Brainwash, John Baldessari (tőle három festett gördeszkát kínálnak) – vagy éppen KAWS, akinek amúgy hatalmas szobrait most szerencsés esetben (mármint ha mi adjuk érte a legtöbbet) kicsi játék-változatokban tehetjük a polcunkra, vagy az íróasztalunkra.
2015 júniusában Amszterdam talán legfrekventáltabb helyén, a világ három vezető kiállítási intézménye, a Rembrandtokat, Vermeereket és egyéb csodákat őrző Rijksmuseum, a Van Gogh Museum, és az akkor éppen egy nagy Matisse-kiállításnak otthont adó Stedelijk Museum, valamint az egyik legismertebb európai komolyzenei központ, a Concertgebouw épülete által közrefogott tágas park, a Museumplein közepén lévő szökőkút-medencében állt egy hatalmas, legalább négyméteres szobor. A jellegzetes figurákat akkor már lehetett innen-onnan ismerni, akár még azt is tudni lehetett, hogy alkotójuk egy fiatal amerikai szobrász, aki valami furcsa néven teszi közzé a munkáit.
Az azóta eltelt néhány évben aztán az 1974-ben New Jerseyben született Brian Donnelly igazi világsztár lett, és művésznevét, a KAWS-ot (amellyel az 1990-es évek elejétől New Yorkban fújt graffitijeit jegyezte) azóta mindenki megismerte, aki csak egy kicsit is érdeklődik a kortárs művészet iránt. Ma már azt is tudjuk róla, hogy a kezdeti utcai és a mai profi művészete között egy darabig a Disney stúdió animációs filmjeinek volt háttérfestője; alighanem innen ered vonzódása a mesealakokhoz és a rajfilmfigurákhoz. 1999-ben készítette el első jellegzetes szobrát, egy Mickey Mouse-t a mára védjegyéve lett x-szemekkel. Szobrai általában hatalmas méretűek (készített már tízméteres alakot is), és hol üvegszálas műanyagból, hol fából, hol fémből készülnek; néha egyszínűek, néha rikítóan tarkára színezettek.
![](https://papageno.hu/wp-content/uploads/2020/04/DSC05048.jpg)
Ahogyan a művészeti világban nőtt a sikere, úgy lettek persze ezzel párhuzamosan egyre drágábbak a munkái a műtárgypiacon is: a kimutatások szerint a KAWS-tételek 2017-es 42.272 dolláros átlagára 2019-re csaknem duplájára, 82.063 dollárra nőtt. 2018-ban – amikor éves aukciós összeredménye már több mint 33,8 millió dollárt tett ki – egyetlen hónapban, novemberben öt munkáját adták el egymillió dollár feletti áron; amíg szeptemberben a Christie’s New York-i árverésén a Simpson-család alakjait „KAWS-osító” 2005-ös Kimpsons című, hat darabból álló, egyenként 30,5×30,5 centiméteres festmény-sorozata még „csak” 516.500 dollárért kelt el, addig két hónappal később 2012-es nagyméretű (2013×173 centiméteres) Chum című vásznáért ugyancsak New Yorkban és ugyancsak a Christie’snél már 2.412.500 dollárt adtak. (Pillanatnyilag legdrágább, 14.784.505 dollárért eladott munkájáról pedig az idén március 6-i Senki többet? blogbejegyzésben számoltunk be.)
![](https://papageno.hu/wp-content/uploads/2020/04/KAWS-Chum.jpg)
Most viszont kifejezetten olcsón juthatunk egy csomó alkotásához – vagyis hát pontosabban olyan KAWS-figurákhoz, amelyeket a művésszel kötött szerződés alapján (ötszáz darabos szériákban) a tokiói Medicom Toy játékgyártó-vállalt készít. Ezek között van például az Az út mentén című, 2015 nyarán még az amszterdami medencében hatalmas méretben látott két, egymást támogató jellegzetes KAWS-alak is, amelyek most 25 centisen, műanyagból öntve vásárolhatók meg – igaz, egyszerre mindjárt három különböző színvariációban is.
![](https://papageno.hu/wp-content/uploads/2020/04/KAWS-Útmentén.jpg)
A tétel becsértéke 1000–1500 dollár; vasárnap délután a licit 725 dolláron (240.000 forint) állt érte; 750-nel már felül lehet múlni. Persze ez május 6-ig még alaposan változhat…