Szerző: Verasztó Annamária

Szegedi Csaba, a 2018/19-es évad Kamaraénekese a vírushelyzet adta bizonytalanság közepette is fáradhatatlanul dolgozik az Opera produkcióiban. Minden szabad percét pedig nemrég még tovább bővült családjával, feleségével és immár három kisfiával tölti.   – Kisfiai közül kivel milyen programokat jelent a közös időtöltés? – Első gyermekünkkel, a hatéves Trisztánnal már nagyfiús játékok, komoly beszélgetések, lefekvés előtti lélekvizsgálat is szóba jöhet. A legnagyobb bandita most a hároméves Kolos, aki gyakorlatilag sakkban tartja a családot: a nagytestvért egzecíroztatja, a kistestvért pedig úgy akarja simogatni, ahogy nem szabad. Sokat foglalkozunk vele, nehogy úgy érezze, hogy eddig ő volt Kolos baba, de „le van cserélve”…

Tovább

Operaváltozat születik az István, a királyból, a Szörényi–Bródy szerzőpáros nagy sikerű művéből. Bródy János szövege változatlan formában hangzik el, Szörényi Levente rockzenéjét operai verzióban hallhatjuk, Gyöngyösi Levente hangszerelésében. Az izgalmas, műfaji korlátokat átlépő vállalkozás hátteréről a legendás rockopera zeneszerzőjét, Szörényi Leventét és a készülő opera színpadi változatának rendezőjét, Szinetár Miklóst kérdeztük. A darabot október 17-én és 25-én láthatjuk. „Csodás érzés, hogy túl a bemutatója óta átélt viharokon, a közönség töretlenül ragaszkodik az István, a királyhoz, és van egy szinte klasszikusnak tekinthető művünk” – mondja a rockoperáról Szörényi Levente. „Történt kísérlet arra, hogy élőben szólaljon meg, de sokáig nem állt rendelkezésre…

Tovább

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt. A kezdetekről – Tbiliszitől Milánóig 2005-ig Tbiliszi volt az otthona, ott énekelt életében először operaházban. Azóta a világ számos pontját érintő fellépéseivel népszerűsíti hazáját. „Meglehet, valaki korábban nem is tudta, hogy Grúzia (angolul: Georgia – a szerk.) létezik, és nem azonos az amerikai Georgia állammal. Azáltal, hogy megismernek engem vagy más zenész honfitársaimat, tudomást szereznek a gyönyörű országunkról is. A grúz zenei hagyományok…

Tovább

Egy báli ruha esése, egy paróka súlya vagy egy erkélykorlát fogása – ezeknek az apróságoknak komoly szerepük lehet abban, hogy a nem látó közönség is teljes képet kaphasson az Opera előadásairól. Ennek az élménynek a megteremtése a cél a Mindenki Operája! – Segítség a látássérülteknek program keretében. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. „Egy félbevágott citrom alját képzeljétek el…” – kezd egy csillár leírásába Bonecz Ervin, a Magyar Állami Operaház látássérültek számára akadálymentesített előadásainak szervezője és narrátora az Erkel Színház színpadán, a Lammermoori Lucia díszletében állva. Köré csoportosuló hallgatóságának tagjai néhány perccel korábban már megcsodálhatták és megtapinthatták a műben szereplő összes…

Tovább

Haja Zsolt tizenéves koráig nemigen találkozott az opera műfajával – amikor azonban először látta színpadon Gregor Józsefet, felismerte: ez az ő útja. Idén, alig két évtizeddel később már a szakma egyik legrangosabb elismerésével, a kamaraénekesi címmel tüntették ki a Magyar Állami Operaház évadzáró Csillagóra gálaestjén. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Kívülről egyenes vonalú sikertörténetnek tűnik a pályája. Belülről is így érzi? – Abszolút mértékben. Sokszor hallom, hogy ez nem könnyű mesterség, de hála a Jóistennek és a segítőimnek, az én karrierem folyamatosan ível felfelé. – Meseszerű, ahogyan megvalósult a gyermekkori elhatározása, hogy operaénekes lesz. – Debrecenbe jártam szakközépiskolába, és…

Tovább

Elīna Garanča napjaink egyik legelismertebb mezzoszopránjaként is folyamatosan új célokat tűz maga elé. Legutóbb Delilaként debütált a Metropolitanben, ám újabb szerepálmának beteljesülését csak a következő lépésnek tekinti a fejlődés útján. A lett operacsillag február 25-én az Erkel Színházban tartott áriaestet. – Úgy tűnik, karrierje során minden szerepálma valóra válik. Amneris figurája lesz a következő ebben a sorban? Miért vágyott mindig is erre a feladatra? – Amneris miatt lettem énekes. Mindig is ő volt a Mount Everestem. Izgalmas, sokféleképpen értelmezhető karakter. Egyedüli nőként él egy férfias világban, ám hirtelen felbukkan egy hozzá hasonlóan erős nő, aki nemcsak fontosabb dolgokért küzd, mint…

Tovább

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó, március 2-ai Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva. – Mit ad elő az Olasz Estélyen a repertoárjáról? – Puccini áriáira összpontosítok majd, hiszen egy olasz tárgykörű gála műsorára nehezen tudnék Puccininél vagy Verdinél tökéletesebb szerzőt elképzelni. – Hogyan készül az olyan gálaelőadásokra, ahol egy árián keresztül jelmez, díszlet és partner nélkül kell megteremtenie egy egész opera hangulatát? – Az operagálák nagyon fontosak nekünk, énekeseknek, mert ilyenkor tudunk igazán bensőséges…

Tovább

Október 21-én ismét a súlyos betegséggel küzdő gyermekekért szól a zongora az Erkel Színházban. A Zongoraáriák című koncerten ezúttal két ifjú szólista, Balogh Ádám és Kocsis Krisztián muzsikál az Őrzők Alapítvány javára. „Nekem és a családomnak egyaránt van gyakorlatunk abban, hogy jótékonysági koncertet adjunk – fejti ki a Tűzoltó utcai Gyermekklinikán végzett áldozatos munkát támogató hangversenyről az est egyik fellépője, Kocsis Krisztián zongoraművész. Édesapám, Kocsis Zoltán nagyon sokáig a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat javára játszott születésnapi koncertjein, édesanyám pedig a mai napig tagja ennek a szervezetnek. A jótékonykodás az előadónak is felemelő érzés, komoly pluszt ad a tudat, hogy valami jót…

Tovább

Intenzív és személyes – így jellemezte saját rendezését. Célja az volt, hogy északról hozott szemléletével egészen új megvilágításba helyezzen egy mesterművet. Interjú Kasper Holtennel, a május 24-én bemutatott A kékszakállú herceg vára rendezőjével. – Az Opera 2017/18-as évadát Wagner inspirálta. A híres „Koppenhágai Ring” rendezőjeként mit tekint Wagner örökségének? – Wagner operái azért hihetetlenek, mert máig egyszerre zavarnak össze, kavarnak fel, ragadnak magukkal, és hatnak meg. Felölelik az életet – filozófiát, vallást, politikát, érzelmi drámát – friss felfogásban. Wagner híres volt az opera világának felforgatásáról, így öröksége arra kötelez, hogy az ő műveit is folyamatosan újraértelmezzük. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.…

Tovább

Londontól Tokióig világszerte aratott már sikereket nagy operaszínpadokon – ezúttal a Magyar Állami Operaház őszi turnéjának keretében készül visszatérni New Yorkba. Addig is hazai élményeiből töltekezik Molnár Levente, a világhírű bariton. – Az Opera New York-i vendégjátékán ismét a tavaly bemutatott Bánk bán címszerepében áll a közönség elé. Hosszabb szünet után hogyan lehet visszabújni egy ilyen nehéz, összetett figura bőrébe? – Olyan mély nyomot hagyott bennem ez az operai alak, hogy érzelmileg biztosan nagyon hamar vissza fog találni a szívemhez. Pontosan ugyanez igaz a rendezésre is: Vidnyánszky Attila kiváló rendező, így számomra az egész előadás tele volt lehetőséggel – most…

Tovább