Szerző: Szatmári Róbert

Egyre több hír és információ jelenik meg Daniel Barenboimmal kapcsolatban, azonban ezúttal nem művészi teljesítménye áll a fókuszban, sokkal inkább emberi tulajdonságai, jelleme. De ez nyilván hatással van a művészetére, legalábbis a produkciót előkészítő folyamatra mindenképpen. Nem tudnék és nem is akarok véleményt mondani az üggyel kapcsolatosan, hiszen nem ismerem, nem is ismerhetem az összes részletet, mint ahogy talán senki sem, aki nem személyesen érintett. Nyilvánvaló, hogy a „kitálalás” időpontja sem véletlen. Hamarosan lejár Barenboim szerződése, a bálvány nemsokára ledönthető állapotba kerül. Ami igazán érdekes az egészből, az nem más, mint az alkotás légköre, a karmester és a zenekar viszonya, egymással való…

Tovább

Ki ne hallott volna a Bécsi Filharmonikusok legendás újévi koncertjeiről? Nyilván nagyon sokan, még  azok is, akik nem klasszikus zene fogyasztók. Aki pedig az, biztosan szeretne személyesen is ott lenni a Musikverein felvirágozott Aranytermében, legalább egyszer életében. Olyan a Neujahrskonzert, mint egy szimbólum vagy viszonyítási pont a nyugati prémiumkultúrában. És még intézmény is, a maga berögzült, talán még be is csontosodott szabályrendszerével. Ezzel a kettősséggel nézem-hallgatom én is az újévi hangversenyeket, akár a tévében, akár a világhálón. Egyszerre várom, hogy az új karmester (akit mindig maga választ ki az egyébként is nagy demokratikus hagyományokkal rendelkező zenekar), milyen felfogásban, milyen hangulatban közelít a „kékduna-tradícióhoz”, de azt is, hogy mennyire…

Tovább

Erre a témára már akkor ki akartam térni, amikor a zenei szocializációval kapcsolatban feszegettem egy-két kérdést, mert szoros kapcsolatban áll ezzel. Ráadásul egyre másra olvasni interjúkat világsztárokkal, akik rendre hitet tesznek amellett, hogy persze, egész nyugodtan nyilvánítsunk tetszést, akár tételszünetben is. Még akad olyan előadó is, aki kifejezetten szereti, ha ezt megteszi a közönség. Persze, lehetséges, hogy ezt mindössze népszerűségi célzattal közli a művész, vagánynak lehet tűnni így egy kevésbé vagány közegben, úttörőnek egy szokásosan konzervatívnak vélt területen. Én is ezzel a véleménnyel értek egyet. Nem mintha ki akarnék tűnni bármivel is, hanem azért, mert kisebb probléma a mű belső…

Tovább

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből. Nézzük, hogyan működik együtt Komlósi Ildikó, Bársony Péter és Frankl Péter. A Hungaroton egyik legújabb lemezén, a The Brahms Projecten ismét kulcsszerepet játszik egy vonós hangszer,…

Tovább

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből. Jöjjön ismét egy hangkoskönyv. Irodalmi bálványok emelkednek és dőlnek le, mozdíthatatlannak hitt idolok hullnak át az idő rostáján, de Rejtő Jenő marad. A péhovard, mondja nemzedékek…

Tovább

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből. Lássunk most egy hangoskönyvet Alföldi Róbert tolmácsolásában. Szeretem, ha elmés játékok és játékos elmék egy helyiségben tartózkodnak velem. Ilyen érzésem volt a Micimackó hallgatásakor, mert együtt…

Tovább

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből, ezúttal a második alkalommal.  A cselló hangja mindenkit puhára főz – hagytam fent a hangsúlyt múltkor. Várdai Istvánék új CD lemeze után ismét szeretett hangszeremet tanulmányozom,…

Tovább

November 2-án, mindenszentek ünnepe után egy nappal járt a Müpában John Eliot Gardiner, aki a historikus előadói gyakorlat egyik legjelentősebb, ha nem a legjelentősebb képviselője. Hozta magával saját együtteseit, A Forradalom és Romantika Zenekarát, és a Monteverdi Kórust. A műsor az alkalomhoz illően Verdi Requiemje volt. Gardinert elsősorban a vezénylése dinamikájáért szerettem. Azt a fajta lendületet és fiatalos zeneiséget szinte senki másnál nem tapasztaltam a korabeli hangszeres karmesterek esetében. Manapság a historikus gyakorlat elterjedésével pedig egyre több a jó zenekar. https://papageno.hu/featured/2018/01/oket-hallgassuk-ha-minosegi-regizenerol-van-szo/ Ha az „alapító atyákat” tekintjük, még más volt a felfogás. Amíg Harnoncourt minden egyes concerto grossót, szimfóniát és operát…

Tovább

Hogyan jön létre a zenei szocializáció? Valóban igaz, hogy a könnyebben fogyasztható, egyszerűbb, dallamosabb zeneműveket fogadjuk be hamarabb? Sokszor töprengek ezen, legtöbbször akkor, amikor megfogalmaznám érzéseimet zenehallgatás közben, akár épp arról, hogyan neveljük a legfiatalabbakat a klasszikus zene szeretetére? Egyik ismerősöm, akivel igen gyakran járok koncertre, tehát nagy zenebarát, már idejekorán elkezdte lányát és most már unokáit is a klasszikus muzsikához szoktatni. Ami semmi különös dologból nem áll, csak hagyja, hogy az ifjú generáció nyúlkáljon a lemezek, könyvek és CD-k után, amelyek vélt vagy valós fajsúlyuk alapján rendeződnek alulról felfelé a polcrendszeren. Tehát értelemszerűen a Vuk a legalsó, míg Sade…

Tovább