Da capo, avagy a héten történt

A Kecskeméti Kodály Iskola

2017 35. hete az iskolakezdésé, így heti visszatekintésünk fókuszában is az oktatás áll.

A JM blogban kurzusok, workshopok, álláslehetőségek, a Jeunesses Musicales International ifjúsági zenei világszervezet hírei találhatók

Kezdjük az iskolákkal, közülük is azokkal az ének-zenei intézményekkel, amelyek több évtizede folytatnak eredményes munkát a Kodály-örökség továbbvitelében. Az első ilyen iskola Kecskeméten létesült 1950-ben. Közel hetven év alatt sokat változott a világ, erre reflektálni kell, de az alapelvek megmaradtak.

„Kodály szemléletet adott, a módszert a pedagógus választja meg”

63 éve működik a Marczibányi téri iskola, ahonnan az évtizedek során olyan művészek kerültek ki, mint Fischer Iván, Fischer Ádám, Mohai Miklós, Joó Árpád, Mártha István, Spányi Miklós, Vajda János, Dés László, Eckhardt Gábor, Vashegyi György, Csoóri Sándor vagy a Kaláka együttes. Itt is figyelembe veszik az új kihívásokat, de a minőségből nem engednek.

„Nyitott, problémaérzékeny fiatalokat nevelünk”

A Szent István Király Zeneiskola 1968-ban alakult meg, majd 1990-ben, a nagyszámú, zenei pályára készülő növendék miatt szakgimnáziummal bővült. Az intézmény egyedülálló jellegét egyrészt a kétlépcsős zenei oktatás, másrészt a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekarral való szoros szakmai kapcsolat biztosítja.

Ahol az élménynyújtás pedagógiai alapelv

“Aki haszonnal szeretne a zenéléshez kezdeni, annak nagy előnyt jelent, ha mindjárt kezdetben egy jó mester kezébe kerül” – írja Johann Joachim Quantz a Fuvolaiskolában. További hasznos tanácsokat – nem csupán fuvolázó – diákoknak és tanároknak alábbi cikkünkben gyűjtöttünk össze.

A jó zenész és a jó tanár ismertetőjegyei a 18. században

Nehezen találnak kulcsot a fiatalok a versekhez? Van megoldás! “A fiatalok mindenképpen könnyebben fogadják be zenével a verset. Egy tanárnak könnyebb Balassit vagy Janus Pannoniust zenével bemutatni az óráján, mint csupán felolvasva a majd félezer éves szövegeket. De ugyanezt tapasztaljuk Dsida Jenő, Babits Mihály vagy kortárs költők esetében is. A zene egy olyan eszköz, mely ki tud nyitni olyan ajtókat, amit az emberek maguk zártak be belülről.”

A költő a legjobb dalszövegíró

Ha már kötelezők: Hunyadi Lászlóval történelem- és irodalomórán is találkozhatnak a középiskolások, és a szalagavatókon táncolt palotáshoz is gyakran kölcsönzik az Erkel-opera részletét. Az Operaház előadását A víg özvegy című balettel együtt a Kárpát-Haza Operatúra keretében az első etapban erdélyi és partiumi városokban láthatja a közönség.

Először Erdélyben az Opera

Generációk nőttek fel Leonard Bernstein zenei műsorain. Az örökségét gondozó alapítvány különleges, közösségi és személyes módszert választott arra, hogy megőrizzék emlékét.

Milyen emléket őriz Leonard Bersteinről?

Még több cikk az oktatás, a zeneoktatás és a zenei nevelés témákban