Szerző: Dömötör Endre

Huszonhárom koncert felkapott külföldi sztárvendégekkel és a magyar popzenei élmezőnnyel, valamint izgalmas feltörekvőkkel: április 5. és 22. között a kora estéket jobbnál jobb szabadtéri zenékkel tölthetjük Budapest szívében, az Akvárium teraszán. A hagyományos és ingyenes koncertszéria április 5-én startol, illetve „masírozik be” a rendkívül felkapott Meute techno menetzenekar fellépésével – a soktagú német ütős-fúvós együttes elektronikus zenei slágereket ültet át rezesbandára. A Tavasz Terasz legfőbb vonzerejét idén is főként az akusztikus koncertek adják. A cikk eredetileg a BTF magazinban jelent meg. Vasárnap délelőttönként a gyerekeket is várják: 7-én a kortárs versekkel készülő Farkasházi Réka és a Tintanyúl zenekar, 14-én a…

Tovább

Háttérénekesnek lenni sok esetben egyet jelent azzal, hogy az előadó legfeljebb „meg nem énekelt” zenei tehetségként kap lábjegyzetet a vonatkozó poptörténetben. Ritka alkalom, hogy most egy vokalisták közül előtört énekesnőt láthatunk reflektorfényben. Ráadásul Judith Hillt már többek között Michal Jackson, Prince, Mike Oldfield, Elton John, Rod Stewart vagy Robbie Williams lemezeiről is ismerhetjük. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A háttérvokalisták mindig kiváló technikai tudású énekesek, sokszor ők a néha kissé bizonytalankodó, rossz napot kifogó sztárénekes támaszai is. Közülük nyilván sokan szeretnének előrébb lépni, de ez csak keveseknek sikerül. Hogy miért, részben arról is szól az utóbbi évek egyik legjobb…

Tovább

Bemutatni, ajánlani egy zenekart: az ilyesmi mindig azzal kezdődik, hogy legalább a műfajjal tisztában vagyunk — nem úgy a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 10-én, a Müpában fellépő GoGo Penguin esetében. Kortárs minimalizmus, improvizációs jazz és elektronikus tánczene csak három sarokpont megszólalásukhoz, ám még csak nem is ezek keresztezése a megfejtés – és ez jó hír. Április 10-én, a Müpában mindenki meghallgathatja Jó hír, hiszen a zenében a keresztezések korát (is) éljük, és lényegében túl vagyunk minden lehetséges variáción, de a GoGo Penguinre nem állnak meg a hagyományos fúziós kategóriák, főképp, mert amikor meghalljuk zenéjüket, még a kiindulópontban is bizonytalankodhatunk.…

Tovább

Az a szédületes láz, mellyel a havannai Buena Vista Social Club az egekbe röpítette a kubai zenét, csillapodni látszik. A társaság egyik fele „odafent ragadt”, a másik pedig már kilencven felé jár. Március 6-án azonban különleges alkalom kínálkozik a megidézésére a Müpa Budapest színpadán, a Juan De Marcos González vezette Afro-Cuban All Starsszal. Ez az együttes, mint cseppben a tenger, egyet jelent Kuba muzsikáival. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Kuba zenéje elválaszthatatlan azoktól a cukornádültetvényektől, melyek művelésére a 16. század közepétől hurcoltak be Nyugat-Afrikából rabszolgákat. Legnépszerűbb irányzatai közül a rumba kifejezetten afrikai gyökerű, ennek eredeti formája pusztán dobokkal és…

Tovább

A cumbia Kolumbia karibi partvidékéről eredő műfaj, eredetileg népzenei ritmus és táncstílus, amely a 17. századtól formálódik és terjed, és miután afrikai és európai zenei hatások is érték, az 1940-es évektől indult igazán burjánzásnak. A nyolcvanas évek végétől – amikor helyi zenészek elkezdték megmenteni az ötvenes évekbeli zenei kincseket – világszerte is egyre nagyobb figyelmet vált ki, és ahogy végigterjedt egész Latin-Amerikában, úgy nőttek ki sorban az újabb mellékágai ennek a túlfűtött, ritmusorientált, fúvós hangzásokban dús, harmóniagazdag tánczenének. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A latin zene rajongóin kívül sokat tettek az ismertségéért olyan crossover előadók, mint Sergent Garcia, vagy…

Tovább

Father John Misty a 2010-es évek egyik legfontosabb dalszerző-előadója, az egyik legmeghatározóbb mai hang a gitáros popzenében. Erre a szintre azonban csak egy felfelé vezető, de nagyon kanyargós úton jutott el. Az 1981-es születésű Josh Tillman több zenekar és még több szólólemez után az előző évtized végén bekerült a korszak egyik legünnepeltebb folkos-pszichedelikus rockzenekarába, a Fleet Foxesba – dobosként. Sokak számára hosszú befutási kísérletek után nyilván ez lenne a csúcs: az egyik legelismertebb zenekarral járni a világot. Tillman számára azonban ez csak az utolsó lépcsőfok volt az igazi siker kezdetéhez – és ez az igazi csúcs az idei God’s Favorite…

Tovább

Ólafur Arnalds a hardcore, a heavy metal és a progresszív rock világából érkezve kezdett modern klasszikus zenét komponálni, de a műfaji határok soha nem érdekelték. Annál inkább keresi a kreatív flow-élményt. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Izland elszigetelt világ, ráadásul az év jelentős részében természetes módon sötét, így aztán az ott élők kénytelenek kitartóan kreatív tevékenységeket végezni, amelyekkel inspirálják magukat — például megtanulnak világszínvonalon focizni. És mivel a szigetország lakosainak lélekszáma igen csekély, ezért sok ott élő ember lesz író, festő vagy zenész. Ólafur Arnalds (akinek unokanővére, Ólöf Arnalds is jó nevű dalszerző-énekes) például metál- és hardcorezenekarokban kezdte dobosként,…

Tovább

Népszerűségben természetesen nem vethető össze a Pink Floyd és a King Crimson, de a progresszív rockra gyakorolt hatásában, a műfaj eredményeiben ugyanolyan jelentős a két formáció. És az egyik június végén fellép a Müpában. A hetvenes évek első felének egyik legfontosabb fordulata a progresszív rock volt, amely az évtized közepére önmaga bonyolultságának esett áldozatául, és a punk kíméletlenül eltörölte. Azután persze, mint minden műfaj, ez is visszatért, továbbélt, ám egyetlen képviselője sem korosodott olyan méltósággal, mint a King Crimson. Amikor a többiek kínhalált haltak kellemetlen felnőttrockkal próbálkozva a nyolcvanas években, akkor Robert Fripp zenekara üdítően friss volt és aktuális. Amikor…

Tovább

A nyarat akkor is várja az ember, ha tudja, hogy nagyrészt munkával telik. Ilyenkor minden egy kicsit lazább, bizsergetőbb, felemelőbb. Különösen az, ha az évszakkal együtt járó szabadság is megvan benne. Leginkább akkor ilyen, amikor mindez elkezdődik: júniusban. Erről szól az egyszerre évadzáró és fesztivál­szezon-indító Hey, June!, melynek fellépői mindig valami különlegességgel rukkolnak elő. A nyarat, iskolai szünidőt köszöntő programsorozat egyidős a Müpával: 2005 óta idén tizennegyedik alkalommal vár ránk a fesztiválszezont beindító egyhetes popzenei mulatság, ezévben június 18-23. között. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Antonia Vai üde színfolt a magyar könnyűzenei életben: világzenét keresztez soullal és poppal, hangvétele…

Tovább

A szokatlanul dermesztő télutó után élénkebben csicseregnek a madarak, a nap már simogatja a bőrünket, jól esik újra kimozdulni a szabadba. Mi teheti mindezt még élvezetesebbé Budapest közepén? Ha április első heteiben az Akvárium Tavasz Terasz kora esti, ingyenes akusztikus koncertjein múlatjuk az időnket. A cikk eredetileg a BTF Magazinban jelent meg. Április 1. és 22. között – húsvéthétfő kivételével mindennap – ismét szabadtéri fesztiválhelyszínné alakul az Akvárium Klub terasza. A Tavasz Teraszt Kovácsovics Fruzsina nyitja húsvétvasárnap délelőtt 11-kor gyerekeknek szóló műsorával, és a népszerű Fran Palermo gitárpop-zenekar frontembere, Henri Gonzo szólókoncertje zárja április 22-én. A kettő között a hazai…

Tovább