Szerző: Szőke Tímea

Mitől válik élhetővé és szerethetővé egy város? Hogyan tudjuk bevonni a helyi lakosokat egy-egy városrész fejlesztésébe és hogyan befolyásolhatják ezek a kezdeményezések a városrész identitását? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Shared Cities: Creative Momentum elnevezésű projekt, amely a városi lét jelenkori közösségi és urbanisztikai kihívásait járja körbe. Hat különböző országból tizenegy partner nemzetközi együttműködésének eredményeként számos kutatás, esemény, program került megrendezésre 2016 és 2020 között. A projekt hazai társszervezői a Kortárs Építészeti Központ és a Mindspace. Kobrizsa Ádámmal, a Mindspace vezetőjével beszélgettünk.  „A városi tér és az emberek jóléte mára már kulturális kérdés is. Örülök, hogy az Európai…

Tovább

A Trafó a kortárs művészetek egyedülálló központja és befogadóhelye Magyarországon, amely nemzetközileg is az egyik legismertebb előadó-művészeti helyszín Közép-Kelet-Európában. A Trafó szerepe különlegesen fontos a magyarországi vonatkozású együttműködési projektek kapcsán, ugyanis a jelenlegi időszakban négy különböző projektben is részt vettek, vesznek társszervezőként. Barda Beátával és Szabó Györggyel, a Trafó vezetőivel beszélgettünk együttműködésről, a Kelet- és Nyugat-Európa közötti kulturális kapcsolatokról és különbségekről, valamint a pályázás nyújtotta lehetőségekről. A Trafó projektjeinek középpontjában a kortárs tánc integrációja, a szakma és a piac kihívásai, valamint a fiatal tehetségek nemzetközi pályájának támogatása áll. A tizenkét éve futó [DNA] – Departures and Arrivals, azaz Indulások és…

Tovább

A bohócdoktori tevékenységet Magyarországon a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány honosította meg. Kezdetben csak Budapesten, mára már vidéki gyerekkórházakban, idősotthonokban is rendszeresen vizitelnek. A különböző európai országok Piros Orr bohócdoktori tevékenységeit a RED NOSES Clowndoctors International ernyőszervezete fogja össze egy nemzetközi hálózattá. A hálózat tagjai arról ismertek, hogy életörömöt és mosolyt visznek a beteg és szenvedő embereknek. Eredményességük egyik titka, hogy a Piros Orr Bohócdoktorok olyan művészek, akik folyamatosan képzik magukat és komolyan veszik a munkájukat. Erre reflektált a The Faces Behind the Nose – Promoting Hospital Clowning as a Recognised Genre of Performing Arts, azaz Arcok az orr mögött – A…

Tovább

A Müpa nem csak Magyarország, de Európa egyik legjelentősebb kulturális intézményeként egyszerre ad otthont komoly-, kortárs, könnyű-, jazz- és világzenének, operának, újcirkusznak, és kortárs táncnak egyaránt. A széles palettán mozgó, minőségi kulturális események befogadásán és létrehozásán kívül az is fontos eaz intézmény számára, hogy támogassa a tehetséges fiatal előadóművészeket és hozzájáruljon nemzetközi megismertetésükhöz. A 2018 elején indult Classical Futures Europe elnevezésű platform projekt a komolyzenei tehetséggondozást tűzte ki célul, amelyhez csatlakozott a Müpa is. A projektről és előzményeiről beszélgettünk Gaál Judittal, a Müpa művészeti titkárával.  „A Müpa már 2011 óta tagja az Európai Hangversenytermek Szervezetének (ECHO), amely támogatja a koncerttermek…

Tovább

Audiovizuális performansz, VJ-zés, live act, 3D mapping – olyan művészeti megnyilvánulások, amelyek az underground kulturális szcénához és a partykultúrához köthetőek. Ezeket a műfajokat és az audiovizuális kultúrát szeretné népszerűsíteni az olasz kezdeményezésre létrejött LPM – Live Performers Meeting elnevezésű projekt, amely a már korábbi AVNode hálózathoz kapcsolódik. Az LPM célja az audiovizuális művészetek nemzetközi kapcsolatainak és közönségbázisának építése, valamint audiovizuális alkotások terjesztése és népszerűsítése. A hároméves projekt tizenegy európai ország audiovizuális művészeti fesztiváljait köti össze a művészek mobilitásának támogatásával és a partnerek közötti együttműködések elősegítésével. A projektben magyar részről a Művelődési Szint vesz részt társszervezőként. A projektről és a MÜSZI…

Tovább

A Literary Europe Live elnevezésű platform egy több mint tizenöt éves nemzetközi hálózat, és folyamatos együttműködés eredményeként jött létre, amely 16 európai irodalmi fesztivált és helyszínt foglal magába. A platform célja, hogy bemutassa és népszerűsítse az európai irodalom sokszínűségét és felhívja a figyelmet a feltörekvő, pályakezdő irodalmi tehetségekre. A kétéves együttműködésben magyar részről a Petőfi Irodalmi Múzeum, azon belül is a Magyar Könyv- és Fordítástámogatási Iroda vett részt. A projektről Jeney Zoltánnal, az iroda vezetőjével és munkatársával, Füle Ágnessel beszélgettünk. A PIM Fordítástámogatási Irodája és elődje a Magyar Könyvalapítvány már több mint tizenöt éve dolgozik együtt a platformot vezető és…

Tovább

Akik jártak az elmúlt években az Ördögkatlan Fesztiválon, azok számára nem ismeretlen Both Miklós ukrán népzenét és kultúrát megelevenítő udvara, ahol idős ukrán nénik élőben közvetítik a hosszú évek óta feledésbe merült hagyományokat. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy a tavaly már harmadszorra megrendezett ukrán udvart egy több éves kutatási és gyűjtési folyamat előzte meg, amelyre egy nemzetközi együttműködési projekt, a POLYPHONY is épül. Az Ördögkatlan Fesztivál vezetésével megvalósuló POLYPHONY azon néhány, jelenleg is futó projekt egyike, amelyben egy magyar szervezet a főpályázó. Both Miklóssal, a projekt megálmodójával és vezetőjével beszélgettünk. „Az első találkozásom az ukrán népzenével 2013-ban történt, amikor…

Tovább

Felfedezni, újragondolni, átértelmezni, másként láttatni – ezen gondolatok mentén alakult meg 2008-ban az Artopolis Egyesület és a PLACCC Fesztivál Budapesten, hogy bemutassa a magyar közönségnek a Nyugat- és Észak-Európában sokkal elterjedtebb helyszínspecifikus és köztéri művészetet. A fesztivál keretein belül a művészek megszokott, naponta látott helyszínekből és észrevétlen városi terekből merítenek ihletet, amellyel újraértelmezik és más szemszögből mutatják be a várost. Az egyesület és a fesztivál fenntarthatóságához nagyban hozzájárul az IN SITU elnevezésű nemzetközi hálózat, amely korábban egy platformot, jelenleg pedig egy együttműködési projektet vezet számos európai partner közreműködésével. Nánay Fannival, az Artopolis Egyesület alapító tagjával és a PLACCC Fesztivál művészeti…

Tovább

Az Európa Jövője Egyesület 1991 óta rendez gyermek- és ifjúsági találkozókat az európaiság és a tolerancia jegyében. Kecskemét utcáin a minden második évben megrendezett Csiperó Fesztivál néven ismertté vált Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozó ideje alatt különböző országokból érkező zenészek, énekesek és táncosok teremtenek fesztiválhangulatot. Eddig több mint 14 000 gyereket és fiatalt látott vendégül az Egyesület, akik a világ 43 országának mintegy 150 településéről érkeztek Kecskemétre. 2015 és 2017 között részt vettek a Youngsters United in Music (YUM) elnevezésű együttműködési projektben, amely célja, hogy tovább színesítse a projektben részt vevő három fesztivál programját, és hogy közönségük közelebbről is…

Tovább

Az előadóművészetek egyik alapkérdése az alkotó és a néző egymáshoz való viszonya. Mikor válik a néző a színház aktív szereplőjévé? Hogyan tudunk civileket bevonni egy alkotási folyamatba? Miként vehet részt a néző egy színház vagy művészeti központ működésében? Hasonló kérdésekre kereste a választ a Be SpectACTive! néven futó projekt, amelynek egyik társszervezője a budapesti Bakelit Multi Art Center volt. Kövécs Lucával és Albert Dorottyával, a Bakelit nemzetközi kapcsolataiért és kommunikációjáért felelős munkatársaival, a projekt hazai koordinátoraival beszélgettünk. A Be SpectACTive! egy négy évet felölelő projekt, amelyben különböző európai kulturális intézmények, fesztiválok, színházak és egyetemi kutatócsoportok vettek részt. A projekt izgalmas…

Tovább