Szerző: Ur Máté

Demény Balázs nemrég elhozta az első díjat az Ile de France Nemzetközi Zongoraversenyről. A kolozsvári születésű fiatal zongoristával, aki lelkes szervezője az erdélyi zenei életnek, a versenyekről, a berlini zenei életről, doktori értekezéséről és a hegymászásról is beszélgettünk. – A családodban szinte kötelező volt zenét tanulni. Hogyan kezdődött? – Valóban zenész családban születtem, édesapám Demény Attila zeneszerző-karmester-operarendező, nagymamám Demény Piroska népzenegyűjtő, aki még Kodállyal is dolgozott együtt. Hétévesen leültem a zongorához, Buzás Pál tanított, néhány év múlva pedig már a budapesti Bartók Konziban találtam magam Eckhardt Gábornál, ahonnan egyenes út vezetett a Zeneakadémiáig, Kemenes András növendékeként. Demény Balázs, aki legutóbb…

Tovább

Európa legrégebben működő ütőhangszeres együttesének, az Amadindának a vezetőjével, Rácz Zoltánnal beszélgettünk annak apropóján, hogy hosszú évek után idén ismét koncertet adnak a Művészetek Völgyében. – Milyen koncerttel készülnek a Művészetek Völgyében? – Mindig igyekszünk különlegeset nyújtani. A repertoárt gyakran az adott helyszín határozza meg, de flexibilisek a határaink. Sokféle térben, egészen eltérő adottságú színpadokon játszottunk pályafutásunk során, volt, hogy apró falusi templomban, de koncerteztünk a Royal Albert Hall óriási színpadán is, Londonban. Örömmel tölt el, hogy a legszélsőségesebb adottságokkal rendelkező koncerthelyszíneknek is tudunk érvényes, az Amadindát reprezentáló műsort kínálni. Kapolcson július 29-én, szakrális térben, a római katolikus templomban adunk…

Tovább

A Bartók Plusz Operafesztivál 2017 eseményeit a szentpétervári Russian Chamber Philharmonic kamarazenekar hangversenye zárja június 25-én. Az együttes zenei programjának szólistái: Nora Friedrichs és Mikhail Agafonov. A szentpétervári Russian Chamber Philharmonic zenekart az orosz zenei világ legeredetibb tolmácsolójának tartják. Külön kiemelik, hogy előadásmódjukban felfedezhető az orosz előadók védjegyének számító tökéletes expresszivitás és virtuozitás. A Jurij Gilbo vezette együttes a zeneirodalom széles repertoárjából válogatva ad ízelítőt művészetéből. Az est folyamán Rachmaninov, Hacsaturján, Stravinsky és Bernstein kompozíciói mellett többek között részletek hangzanak el Richard Strauss, Mascagni és Puccini műveinek legismertebb áriáiból is. A méltán híres orosz vonós hangzás tette a szentpétervári együttest Európa egyik…

Tovább

Június 16-án kezdődik az Óbudai Nyár, amelynek nyitóhangversenyén immár hagyományosan a Hámori Máté vezette Óbudai Danubia Zenekart hallhatjuk. Az együttes vezetőjével a koncerten megszólaló Kodály-programról, de egy másik fellépésről is beszélgettünk, ahol a zenekar az argentin tangó legavatottabb bandoneon játékosát, Dino Saluzzit kíséri majd. – Már több éve részesei vagytok az Óbudai Nyár koncertsorozatnak. Hogyan kezdődött? – Ott voltunk az első Óbudai Nyáron is 2001-ben, azóta pedig hagyományosan zenekarunk nyitja meg a kerület rendezvénysorozatát egy szimfonikus koncerttel, illetve általában még egy könnyedebb crossover műsort is adunk. Ez idén sem lesz másképp. Az interjú az óbudai Harmadik Műsor fesztiválújság online változata!…

Tovább

Rost Andrea elkötelezett híve a miskolci BartókPlusz Operafesztiválnak. Az idén Mátyássy Szabolcs Scaevola című operájában hallhatjuk, amely mű a fesztivál által kiírt, „A jövő kulcsa 2016” operaíró verseny győztese volt. Mátyássy Szabolcs a darab két női szereplője közül Sofija alakját kifejezetten Rost Andreának ajánlotta, akivel arról is beszélgettünk, hogy hamarosan Toscaként mutatkozhat be. – Milyen régre vezethető vissza a kapcsolata a miskolci BartókPlusz Operafesztivállal? – Szinte az alapítástól folyamatosan jelen vagyok fesztivál életében, hiszen amellett, hogy nagyon kedves kollégáim dolgoznak azon, hogy évről évre színvonalas produkciókkal találkozhasson a közönség Miskolcon, nagyon fontos számomra az a szellemiség, amit a BartókPlusz képvisel.…

Tovább

René Pape német sztárbasszus június 10-én este áll először az Operaház színpadára Verdi és Wagner műveiből válogatott műsorával. Az énekessel magyarországi élményeiről, Solti Györgyről, Drezdáról és a váratlan színpadi helyzetekről is beszélgettünk. – Először énekel Budapesten, mégsem ez az első találkozása a magyar fővárossal. Mesélne erről? – Nagyon örülök, hogy itt lehetek, hiszen ez lesz az első fellépésem, annak ellenére, hogy nagyjából harminc évvel ezelőtt már jártam Budapesten. Drezdában, az egykori Kelet-Németországban nőttem fel, így diákként leginkább a közép-kelet-európai országokat látogathattuk. Nagyszerű körutazást tettem Romániában, Bulgáriában, Lengyelországban és persze az önök hazájában. Akkor még csak kívülről csodáltam meg az Operaházat,…

Tovább

Tizenegy éve nyűgözi le a hazai és nemzetközi közönséget a Budapesti Wagner-napok. A fesztivál művészeti vezetőjével, Fischer Ádám karmesterrel a június 8-i nyitónap előtt beszélgettünk az általa elképzelt Wagner-élményről, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkészítésének kulisszáiról, illetve Iréne Theorinról, aki igazi bravúrra készül, hiszen három egymást követő este énekli majd Brünhilde szerepét. – A Budapesti Wagner-napok tavaly ünnepelte tizedik évfordulóját. A fesztiválra is érvényes lehet a mondás, miszerint könnyebb elérni egy adott minőséget, mint ugyanazon a színvonalon hosszabb ideig megtartani? – A Budapesti Wagner-napokra életem egyik rendkívüli ajándékaként tekintek, nagyon boldog vagyok, hogy sikerült elindítanom, és természetesen a külső tényezőktől…

Tovább

Végéhez közeleg az Opera ötödik tematikus szezonja, amely a kétszáz éves magyar operakultúra előtt tiszteleg. Ehhez kapcsolódóan a MagyarFeszt2017 keretében az Operaház harmadik emeleti cukrászdájában várják az érdeklődőket, az elfeledett vagy éppen kevéssé ismert zenés színházi produkciókat felvonultató Beavató előadásokkal, és ezen belül a kreatív közösségi zenehallgatás című sorozattal. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. A Magyar Évadba illeszkedő új, izgalmasnak ígérkező kezdeményezés során a meghívott zenetörténészek, énekművészek és más alkotók segítségével lehet elmélyülni a tárgyalt remekművek részleteiben délutánonként, miközben az alkotások létrejöttéhez kapcsolódó személyes történetek, anekdoták is közelebb hozzák a darabokat és keletkezéstörténetüket a jelen lévőkhöz. A…

Tovább

Valódi tűzijáték megy végbe az agyunkban, amikor zenét hallgatunk, hiszen ilyenkor több független agyterület is mozgásba lendül, egyes kutatások szerint pedig még nagyobb aktivitás mutatkozik, ha a zenét saját magunk állítjuk elő hangszerünkön.  A zenehallgatás és a hangszeres játék szinte minden agyi struktúrát működésbe, és kölcsönhatásba hoz egymással, köztük a vizuális, a hallási valamint a kis- és nagymotoros mozgásokért felelős idegpályákat. A következő videó kitűnően szemlélteti a folyamatokat. Nézd meg mi játszódik le ilyenkor az agyban! (Via Ted-ED)

Tovább

Csaba Péter a MÁV Szimfonikus Zenekar karmestere és művészeti vezetője május 24-én, Budapesten vette át a még januárban odaítélt, a Francia Köztársaság Becsületrendjének lovagi fokozata kitüntetést. A több évtizede Lyonban élő művésszel az ünnepi alkalom kapcsán beszélgettünk. – A kitüntetésről január elején határozott a Francia Köztársaság. Miért csak most került sor a hivatalos átadóra? – Személyes kérésem volt, hogy egy későbbi időpontban, Budapesten vehessem át a kitüntetést, amit Franciaország a legmesszebbmenőkig tiszteletben tartott. Az átadásra így május 24-én került sor a budapesti francia nagykövet rezidenciáján. Nagy öröm ez számomra, hiszen egyrészt mostanra találtunk egy olyan időpontot a naptárban, ami megfelelő…

Tovább