Szerző: Ur Máté

Az évad egyik nyitányaként új előadással bővült az Opera legkiterjedtebb köznevelési programja, az OperaKaland. A Figaro 2.0 az egész országot bejáró Gördülő opera után az Erkelben látható. Mozart színházáról a rendezőt, Hábetler Andrást kérdeztük. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. A Magyar Állami Operaház évekkel ezelőtt tűzte ki célul a zenés színpad és a balett műfajának minél szélesebb körű népszerűsítését. Az intézmény legkiemeltebb közművelődési projektje az Erkel Színházban zajló OperaKaland (és az ehhez kapcsolódó, a közgyűjtemények bevonásával létrejövő KultúrKaland), amely során az előadások komplex pedagógiai programmal egészülnek ki, hogy a diákok a zenei élményeken túl további szellemi felfedezéseket is tehessenek.…

Tovább

Idén harminc éve, hogy tragikusan fiatalon elhunyt a szklerózis multiplex betegséggel küzdő legendás gordonkaművész, Jacqueline Du Pré. Faludi Judit az ő tiszteletére ad koncertet művésztársaival október 13-án a Budapesti Kongresszusi Központban. Az emlékkoncertről a Liszt-díjas csellóművészt kérdeztük. – Hogyan találkozott Jacqueline Du Pré művészetével? – Kislánykorom óta szívesen hallgattam a felvételeit és a mai napig lenyűgöz az a játékmód, amivel ilyen magas szinten volt képes érzelmeket közvetíteni a közönség felé. Sosem találkoztunk, mert egy másik generációhoz tartozott és a sors nagyon rövid életet adott neki, de művészete azóta is példaként áll előttem. – Miért tartja fontosnak a tiszteletére rendezett emlékkoncertet?…

Tovább

Ha a jazz és a nagy klasszikusok, például Bach, Liszt vagy Bartók kapcsolatáról van szó, Oláh Kálmán neve biztosan az elsők között jut eszünkbe. A művész október 12-én a CAFe Budapest keretében legújabb összeállításával nem csak megidézi majd Kodály kompozícióinak szellemét, hanem kísérletet tesz a műveket teremtő szellemre való ráhangolódásra is. – Rendszeresen merítesz ihletet klasszikus zeneszerzők műveiből. Átdolgozásokról vagy a darabok továbbgondolásáról van szó? – Valójában kettő, ha nem három megközelítésről beszélhetünk. Az egyik, amikor feldolgozok klasszikus alkotásokat, vagyis megőrzőm az eredeti melódiákat, de hozzáteszek apró változtatásokat, szólamokat, harmóniákat. Ilyet csináltam korábban Bartók kamaraművei vagy éppen Debussy vonósnégyese kapcsán.…

Tovább

Nagy Krisztinát, az Óbudai Danubia Zenekar hegedűművészét kérdeztük sportról és karrierről. A művész mesélt első, meglepetésekben bővelkedő futóversenyéről, és bár azt vallja, hogy nem a versenyszellemért, hanem elsősorban saját testi és lelki egészségéért sportol, fontolgatja, hogy elinduljon a Papageno Varázsfutoda Kupáért szeptember 10-én. – Egy művész hektikus életvitele nem feltétlenül teszi lehetővé a rendszeres sportolást. Miért a futást választottad? – Praktikus okokból kezdtem el, mert szeretek mozogni és fejben is tudom, hogy szükségem van rá. Olyan formát szerettem volna találni, ahol nem vagyok megkötve időben és térben, nem kell egy csoporthoz, vagy partnerhez alkalmazkodnom. Zenekari művészként és tanárként valóban olyan…

Tovább

Bársony Péter Liszt-díjas brácsaművészről, a Kunstuniversität Graz professzoráról és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docenséről szinte köztudott, hogy rajong a futásért, így nem is csoda, hogy szeptember 10-én rajthoz áll a Papageno Varázsfutoda Kupáért. – Vissza tudsz emlékezni, hogy mikor lépett az életedbe a futás? – Úgy érzem, mintha mindig is része lett volna, fiatalabb koromban főleg a rövidebb távokat szerettem, majd sok éven keresztül a két-három kilométert preferáltam. Egy alkalommal a barátaim kérésére tagja lettem egy félmaratoni váltónak, ami teljesen megváltoztatta a futáshoz való hozzáállásomat. Azóta szinte csak hosszú távokon indulok. – Hogyan lehet a művészeti életet harmóniába hozni…

Tovább

A már a 81. életvét is betöltött Dino Saluzzi az argentín tangómuzsika egyik legszakavatottabb képvsielője. A művész, aki egy a harmónikához hasonlítható hangszer, a bandoneón mestere, az Óbudai Nyár keretében érkezett Budapestre együttesével. Július 21-én az Óbudai Danubia Zenekarral közös koncerten adott ízelítót hazája zenei hagyományaiból. Hangszeréről és az argentin népzene szellemiségéről kérdeztük. – Egy különleges és ritkán hallható hangszer mesterének mondhatja magát. Mit kell tudni a bandoneónról? – A bandoneón csodálatos hangszer, hangja melegséget és intimitást sugároz. Ha külsőleg nem is, de mechanikájában és felépítésében különbözik a harmonikától, de ugyanígy igaz rá, mint minden hangszerre, hogy a művészi lehetőségek…

Tovább

Szeptember 10-én futóverseny keretében mérhetik össze erejüket a hazai klasszikus zenei élet legismertebb művészei. Sorozatuk következő részében Halász Péter karmester mesélt az iskolai testnevelés órákról, valamint arról, hogy a futás mellett milyen sportokkal lehet egyensúlyba hozni egy karmester életét. A Papageno Varázsfutoda 2019-ben is várja a muzsikusok nevezéseit: – Mikor kezdődött a futás iránti elhivatottságod? – Egészen pontosan nem is tudom megmondani, hogy mikor vált rendszeressé ez a sport az életemben, az viszont élesen előttem van, hogy kisiskolás koromban nem remekeltem a testnevelés órákon. Nem voltak sikerélményeim, gyakran a saját gondolataimba merültem és hidegen hagytak a tornagyakorlatok. Szó sem lehetett róla, hogy én fel…

Tovább

Bazsinka József, a Budapesti Fesztiválzenekar tubaművésze már készül a szeptember 10-én esedékes Papageno Varázsfutoda Kupára. A művészt, aki nem egyszer ült be úgy koncertre, hogy előtte futóversenyen vett részt, a futásról mint életmódról és a hangszeréről is kérdeztük. – Egyéniben már beneveztél a Papageno Varázsfutoda Kupáért folyó küzdelembe, de ha jól tudom, csapatot is indít majd a Fesztiválzenekar. – Nagyon szeretném, ha a kollégákkal együtt is a rajthoz állhatnék, de még ki kell alakulnia a szeptemberi próbarendünknek. Ebben az időszakban szervez a zenekar több vidéki koncertet is a közösségi hét keretében és nem biztos, hogy mindenki össze tudja majd egyeztetni…

Tovább